6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Flatchoo

Apple cinema display 23" verkleuring

Ik heb vandaag mijn oude alluminium Apple cinema display maar weer eens in gebruik genomen, maar als ik goed naar het scherm kijk zie ik dat er een licht rode gloed over het scherm zit. Dit valt vooral goed op bij witte doc iconen en Finder vensters. Ik heb al verschillende beeldscherm profielen geprobeerd, maar de rode gloed blijft aanwezig. Ook heb ik opgemerkt dat als een venster langere tijd op dezelfde plek blijft staan hij als het ware ‘inbrandt’. Als ik het venster dan versleep dan verdwijnt de ingebrande vlek na enkele seconden weer. Het is niet zo dat het beeldscherm voor alledaags gebruik ongeschikt is geworden, maar voor fotobewerking en drukproef beoordelingen kan ik dit scherm niet meer gebruiken. Is er misschien nog een simpele oplossing die ik over het hoofd heb gezien of is dit scherm simpelweg op? Hij is wel een behoorlijk aantal jaartjes intensief gebruikt op een reclamebureau en ik kan me voorstellen dat dit zijn tol heeft geëist.

Bijdrager
    KR1275

Ik vermoed dat dat hoort bij IPS-schermen. Mijn ACD23 heeft hetzelfde. Op het werk gebruiken we HP (ook met LG IPS-schermen, maar dan 20 inch) en wat denk je.. ook daar. Dat inbranden heet beeldpersistentie en komt vooral bij IPS-schermen voor. Op een TN of PVA heb ik het nog nooit gezien. Volgens mij gaan openstaande poorten gloeien. Het verdwijnt vanzelf. Dat rode is vaak een vorm van slijtage. Ben de naam even kwijt van het principe.

zie ook: Apple Info

Bijdrager
    FastMac

De 23″ serie heeft ergens in 2003 of 2004 een partij schermen gehad die een roze gloed (zweem) hadden. Een wereldwijd probleem wat natuurlijk in de doofpot ging.

Er is een serie na 2004 die daar geen last meer van had, een betere lichtopbrengst had en een betere kijkhoek. Er is een programma’tje waar je kan zien welk model uit welk jaar is (ben de naam kwijt…).

Inbranden doen de oude ook bijna allemaal. Zeker de 23″ en de 30″. Ik heb hier 3 30″ monitoren, ze hebben er allemaal last van.

Bijdrager
    FastMac

Programma’tje heet MacTracker

Bijdrager
    FastMac

Serie met “problemen”. Uit 2004. Specs:

Viewable Area 23″
    Colors 16.7 million
    Viewing angle 170° horizontal; 170° vertical
    Brightness 270 cd/m²
    Contrast ratio 400:1
    Response time 16 ms
    Pixel pitch 0.258 mm

Na 2005 werd het beter. Specs:

Viewable Area 23″
    Colors 16.7 million
    Viewing angle 178° horizontal; 178° vertical
    Brightness 400 cd/m²
    Contrast ratio 700:1
    Response time 14 ms
    Pixel pitch 0.258 mm

Bijdrager
    Flatchoo

Mijn scherm komt inderdaad uit 2004. Wellicht heeft de roze gloed er dan al altijd in gezeten. Ik dacht dat de roze gloed door slijtage werd veroorzaakt, omdat het scherm zo’n 8 uur per dag 6 jaar lang heeft aangestaan. Het heeft dus niet echt een betrouwbare kleurweergave, maar voor alledaags gebruik is het nog steeds een prima scherm. Tijd om het scherm wederom met pensioen te laten gaan en hem voor simpelere doeleinde te gebruiken:wink:

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.