7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    basiel

Apple business model improvement ideas

Hoi allemaal,

De bed oeling van dit draadje is ideeen te spuien over mogelijke verbeteringen van het apple business model en hierrond een discussie te starten. Ik zal de aanzet geven:

Als ik het goed begrijp stopt apple met binnenkort nog updates voor os 10.3 uit te brengen. Dit is volgens mij geen goed idee want als apple in de bedrijfswereld wilt infiltreren is het belangrijk dat ze support en updates voor de volledige reeks operating systems blijft geven want een bedrijf wil niet elk jaar kosten maken door software te upgraden (en kosten zijn beide licenties en manpower). Daarom denk ik dat het niet slecht zou zijn dat ze meer focussen op milestones dus grote upgrades zodat het voor hen ook goedkoper is voor al die versies upgrades en zo te blijven uitbrengen. Een voorbeeld hiervan zou zijn dat ze een OS9, OSX, OS11 release cycle doen en dan blijven support en security en andere upgrades brengen voor deze versies en niet zoals nu van 10.3 naar 10.4 opnieuw geld vragen en “support” voor 10.3 stoppen. Dit zou namelijk voor bedrijven veel interessanter zijn, en voor ik de opmerking naar mijn hoofd geslingert krijg, dit is inderdaad dichter bij het microsoft model maar dit is nu eenmaal het model dat in de meeste bedrijven gevolgd wordt.

Opmerking steeds welkom

Bijdrager
    Turver

Ten eerste zullen er heus wel updates blijven komen voor 10.3, in het bijzonder security updates. Gebeurt ook voor 10.2.

Ten tweede is Tiger pas anderhalf jaar na de introductie van Panther uitgekomen en de volgende upgrade zal niet eerder dan 2007 uitkomen.

Ten derde zijn de upgrades nu ook weer niet zo duur dat bedrijven daarvan achterover zullen vallen.

Bijdrager
    basiel

updates zelf niet maar de manuren die updates kosten wel en dat is nu juist het punt waarom er veel bedrijven zijn die nog windows2k ipv windows xp gebruiken bvb.

Bijdrager
    Woziak
    ”basiel”

updates zelf niet maar de manuren die updates kosten wel en dat is nu juist het punt waarom er veel bedrijven zijn die nog windows2k ipv windows xp gebruiken bvb.

Mmm, zou het niet gewoon zijn omdat ze niet graag 300 euries per werkplek uitgeven als er, afgezien van de fruitige kleurtjes, niets verbeterd aan de werkplek… :roll:

Bijdrager
    windowsinthewindow

waarom heeft een bedrijf updates nodig? als ze support nodig hebben (wat nauwelijks voorkomt), dan gaan ze toch gewoon even naar macosx.nl? ik vind dat ze enkel bij een echt grote update moeten upgraden (zoals OS 11).

Bijdrager
    Buzz

Er zijn een heleboel redenen te noemen waarom bedrijven massaal Windows gebruiken en niet Mac OS X, maar ik denk niet dat dit (de OS upgrade cyclus) er een van is.

Volgens mij zijn de twee belangrijkste redenen:
    1) Het opzien tegen de energie die het voor een bedrijf zou kosten om van Windows naar Mac over te stappen.
    2) Het vastzitten aan slechts 1 leverancier van hardware (Apple), omdat deze gekoppeld is aan de besturingssysteem software.

Er moet natuurlijk iets tegenover deze bezwaren staan. Voor de grafische en videobewerkingssector zijn dat de uitstekende applicaties, en de uitwisselbaarheid met de vele andere bedrijven in die sector, die al met de Mac werken. Voor de individuele thuisgebruiker is het vooral het superieure en innovatieve ontwerp van zowel hardware als software dat aanspreekt. Op universiteiten en onderzoeksinstituten is het de combinatie van UNIX met de GUI en Office applicaties op 1 platform. Maar voor de meeste andere gebruikers voldoet Windows nog altijd aan de behoefte, en wordt er dus voorlopig nog niet massaal geswitched.

Tot zover mijn mening… :wink:

Bijdrager
    Sad

De snelheid van de OS versies bij Apple komt doordat ze in 2001/2002 met OSX kwamen. Dat was een compleet nieuw systeem, Unix-based, en niet compatible met oudere Mac OS versies.

Een revolutie dus. Sinds 10.0 en 10.4 is er ongeveer 3 jaar verstreken. Dat is heel kort voor een OS om volwassen te worden. Gelukkig was de UNIX onderlaag al sinds de jaren 60 in ontwikkeling. Dát is ook de reden van de stabiliteit.

Als je 10.3 bekijkt, dan zie je direct dat 10.1 en 10.2 gewoonweg niet volwassen zijn en een soort springplanken zijn geweest naar wat het nu is. 10.4 is een jump de toekomst in, met features die Longhorn pas in 2006/2007 zal hebben.

Deze snelle opeenvolging van versies gaat volgens Apple nu minder vaak voorkomen. 10.4 is volwassen en OSX staat nu ook bij Linux aanhangers en met de Xserve ook in het bedrijfsleven op de kaart. 10.5 zal lang niet zo snel komen nu. De snelle opeenvolging was nodig voor Apple om geld te verdienen en ervaringen op te doen met Unix, Open Source, etc. Vandaar ook dat ze snel van de oudere system af willen.

Bedrijven die een langere lifecycle willen kunnen NU op MacOSX overstappen. Iedereen die 10.0 t/m 10.3 hebben gekocht hebben meegeholpen en meebetaald aan deze ontwikkeling, waarvoor bedankt!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.