11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Appletje Eitje

Apple Bootcamp: MacOsX + Vista(XP) + Linux (SuSe) informatie

Om er voor te zorgen dat wij hier meer :apple: Apple’s in het gebouw krijgen ben ik met een onderzoek bezig.

Het eerste gedeelte ging er om dat ik zo veel mogelijk informatie moest verzamelen, waarom een Mac beter is. Dit heb ik afgerond, hoewel als je hier zelf nog goede websites weet, is dat altijd welkom.

Het tweede gedeelte gaat om het testen van ‘alle’ besturingsystemen op een zojuist aangeschafte Mac Mini. Via bootcamp was het zeer eenvoudig om Vista aan de gang te krijgen, maar nu moet ook Linux er (dual, eehh tripleboot) naast draaien. Ik dacht zelf aan SuSe.
    Heeft iemand hier ervaring mee of kan er iemand hier tips over geven?!

Alle hulp is welkom en alvast bedankt :mrgreen:

Bijdrager
    47273

Pfuuh, dat is lastig, had je niet eerst meerdere partities moeten maken?

Trouwens, welkom als nieuw lid, volgens jouw postcount;)

Bijdrager
    Turbanus

Het design van Apple gaat dus steeds beter verkopen…..:wink:

Bijdrager
    Marcski

parallels geen optie?

Bijdrager
    Appletje Eitje

Ik heb al 2 partities (1 voor mac en 1 voor Vista) die al draaien. Alleen Linux blijkt moelijker.

Paralells is NOG niet aan de orde, omdat het native moet draaien (RAM probleem)
    Het derde gedeelte van het onderzoek zal Emulatie/Visualisatie zijn, dus dat komt nog :wink:

ps. ik was al lang lid en actief lezer op dit forum, maar heb nu eindelijk een mac (osX). dus ik kan weer meediscusseren.

Bijdrager
    foobar

Helaas, je zult de hele HDD moeten partitioneren en dus al je bestanden kwijt zijn. Ga als volgt te werk:

Back-Up je bestanden, start op van CD1, klik boven in de balk op diskutility (schijfhulpprogramma), daar wijst alles zich in principe vanzelf. Je moeten in ieder geval de HDD partitiioneren in 3 delen (als je drie verschillende systemen wilt, wil je meer systemen, dan moet je meer partities).
    Als je klaar bent kan je op partitie 1 OSX installeren, op partitie 2 SUSE (Ubuntu is ook wel relaxt) en op de 3e windows…

Bijdrager
    Appletje Eitje

Maar waarom kan Bootcamp LIVE je hardeschijf indeling aanpassen, maar kan je dat niet op een andere manier doen. Is er geen andere software die dit ook kan??

Bijdrager
    47273

Tsja, dat blijft de grote vraag..

Maareh, ik begrijp van Bootcamp dat die alleen XP ondersteunt, is het iemand al gelukt om Vista op die manier aan de praat te krijgen? (Incl. de DriverCD van Apple?)

Waarom Geen Parralels? Ik vind het een groot voordeel om bestanden vanuit een mac-omgeving op een windows-schijf te kunnen parkeren.. Dat lijkt me met parallels moeilijk te lukken (Mijn VirtualPC-ervaring leer me dit..)

Bijdrager
    Appletje Eitje
    ”47273″

Tsja, dat blijft de grote vraag..

Maareh, ik begrijp van Bootcamp dat die alleen XP ondersteunt, is het iemand al gelukt om Vista op die manier aan de praat te krijgen? (Incl. de DriverCD van Apple?)

Zoals ik al eerder vermelde heb ik al Vista draaien op de mac via Bootcamp. Het bleek verrassend makkelijk. Gewoon eerst bootcamp draaien voor het maken van de extra partitie. CD erin en herstarten maar. Na een tijd (+aantal vage M$ verder) was het gelukt.

”47273″

Waarom Geen Parralels? Ik vind het een groot voordeel om bestanden vanuit een mac-omgeving op een windows-schijf te kunnen parkeren.. Dat lijkt me met parallels moeilijk te lukken (Mijn VirtualPC-ervaring leer me dit..)

Nadeel van Emuleren/Visualiseren is dat je dubbel RAM nodig hebt. Voor je Mac Os EN voor XP/Vista en aangezien Vista nogal wat RAM verslind (om er maar ‘ net zo mooi’ uit te zien als osX), is dit niet verstandig.

Bijdrager
    foobar
    ”Apple’tje

Maar waarom kan Bootcamp LIVE je hardeschijf indeling aanpassen, maar kan je dat niet op een andere manier doen. Is er geen andere software die dit ook kan??

Vermoedelijk wordt dat dus een van de belangrijkere punten in OSX 10.5, maar tot nu toe is het niet mogelijk.

Bijdrager
    wiert

Ik heb Vista geinstalleerd met parallels; werkt prima;

Wat ik niet begrijp is dat Vista aangeeft dat ik 512 MB geheugen heb terwijl ik 1 GB heb op mijn Imac core 2 duo.

Iemand een idee?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.