14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Pommeren

Apple als mediacenter?

Ik heb een vraag, ik ga binnenkort verhuizen en dan wil ik het zo goed mogelijk in gaan richten.
    Ik ga een LCD tv, en nieuwe dolby set, luidspekers aanschaffen, enz. en een externe harde schijf voor mijn mac, voor films.
    Dan wil ik via mijn Mac films/muziek afspelen op de TV + versterker. Nu heb ik net een heel stuk gelezen over iTV, maar ik zie daar niet zo de toegevoegde waarde van.
    Mijn Mac staat in de huiskamer en dan kan ik toch gewoon een kabel in me TV prikken en dan is het toch hetzelfde?! (Moet ik wel een verdeel stekker kopen, want de Macmini heeft maar 1 monitor aansluiting)
    Ik heb ook geadviseerd gekregen om er een xbox tussen te zetten als mediacenter?!
    Heeft iemand ervaringen, en of tips voor me?!
    Zou super zijn!
    Ik hoor graag!
    Ralph

Bijdrager
    Bor

Als je inderdaad je Mac in de woonkamer hebt staan kan je gewoon een kabel omprikken, desnoods gebruik je dan Front Row.

Bijdrager
    computer space

Neem een surroundversterker met HDMI doorschakeling. DVI->hdmi kabel van mini naar versterker. hdmi-hdmi kabel van versterker naar TV. hdmi-> DVI kabel van versterker naar monitor. Heb je meteen een hele nette kvm switch.

Oeps, ik zie dat zo’n ding meestal 2 ingangen heeft en 1 uitgang. Precies verkeerd om dus.

Bijdrager
    Pommeren

Perfect, dat zijn al twee bruibare tips!
    Die kabels zal ik me in moeten laten informeren, aangezien het me niets zegt. Maar ga ik zeker iets mee doen! Perfect!
    DAnk jewel

Bijdrager
    Lustigson
    ”Martiniman”

… DVI->hdmi kabel van mini naar versterker. hdmi-hdmi kabel van versterker naar TV. hdmi-> DVI kabel van versterker naar monitor. …

Beeld via je versterker? :o Leg dat ‘ns uit.

Bijdrager
    computer space

Tegenwoordig heeft vrijwel iedere surroundversterker een HDMI schakelcircuit. Helaas merk ik nu dat die dingen er van uit gaan dat je 2 computers op 1 scherm wilt hangen en niet 2 schermen aan 1 computer.

Bijdrager
    Sylvester
    ”Lustigson”
    ”Martiniman”

… DVI->hdmi kabel van mini naar versterker. hdmi-hdmi kabel van versterker naar TV. hdmi-> DVI kabel van versterker naar monitor. …

Beeld via je versterker? :o Leg dat ‘ns uit.

Dat gaat zeker, en dat is al bijna zo oud als de receivers zelf.
    Ik heb er eentje van Sony, die de video van elke bron doorschakelt (composit video).

Ik heb een Mac mini (intel) als mediacenter . Effe opsommen :
    Gewone CRT TV (voorlopig nog)
    Sony receiver met video doorschakeling
    Mac Mini met 2 x 250 Gb harddks (80 intern)
    Digitale decoder voor digitale TV (enkel om live te kijken)
    Elgato eyetv Hybrid.

Ik kan dus analoog beelden opnemen en afspelen
    Ik kan eventueel opgenomen beelden op DVD wegschrijven
    Ik kan DVD’s rechtstreeks afspelen via frontrow
    Films speel ik af via Frontrow, echter Frontrow kent geen Video_TS toestanden, dus elke film moet eerst omgezet naar MPEG4.
    Muziek en foto’s worden afgespeeld via Frontrow.

De audio van de Mac mini wordt optisch digitaal via een toslink kabel naar de receiver doorgestuurd.
    Het beeld van de Mac mini wordt met een DVD>composit video converter (bij Apple te verkrijgen) omgezet naar composit video. Het beeld is niet optimaal, vermits composit video te weinig bandbreedte heeft. Als je een LCD of plasma hebt, kan dit rechtstreeks uiteraard.

Alles is te bedienen met de kleine infrarode remote control die meegeleverd is voor frontrow, ook eyeTV reageert hierop perfect.

De integratie van eyetv software met frontrow lukt aardig, maar ik heb de indruk dat er nog wel wat aan gewerkt mag worden.

Mediacentral zou een andere mogelijke oplossing zijn.

Het opnemen van programma’s kan je niet instellen met de kleine afstandsbediening.
    Hiervoor ga ik even achter mijn Macbook Pro zitten om via ARD de Mac mini te bedienen.

Bijdrager
    Pommeren

Wat een verhaal! Bedankt.. Nog even als toevoeging ik heb een G4 Macmini 512mb.. Dus wel een van de eerste, hoe is dat beeld dan van mijn mini naar LCD? Ik ben er gewoon vanuit gegaan dat dat goed is..

Bijdrager
    Bor

Voor alle informatie over je mac mini als media centre gebruiken verwijs ik je graag door naar One More Thing… #3. Daar wordt alles uitgebreid uitgelegd.

Bijdrager
    Uzbad

Wow Ralph,

Ik verkeer in een soortgelijke situatie en wilde t.z.t. dezelfde vraag hier stellen. Dankzij jou is dat niet meer nodig, waarvoor dank. :)

Ik hoop dat er nog meer bruikbare tips naar voren komen, bijv. over het opnemen van een Windows PC (van de kleine meid), in het netwerk.

We lezen verder op dit machtig interessante forum!

Bijdrager
    Uzbad

by the way… even een vraagje over Front Row..

Ik heb sinds zaterdag m’n eerste Intel Mac (zwarte MacBook). Ik heb er door drukte niet veel op kunnen spelen nog, maar ik heb nog nergens Front Row kunnen ontdekken. Daar was ik wel benieuwd naar. Kan iemand mij vertellen waar ik dat kan vinden?

Alvast dank!

Bijdrager
    Bor

Op de menuknop van de afstandsbediening of :apple: esc

Bijdrager
    lampje

Ik gebruik een (getweakte) Xbox 1.5 als mediacenter. Staat onder m’n TV, geluid doorgeprikt naar de audio-versterker. Xbox hangt in het netwerk: muziek, films en foto’s stuur ik via FTP van G5 in de werkkamer naar de Xbox in de woonkamer.

Bevalt uitstekend. Wel de Xbox DVD set erbij kopen, dat is een infrarrod oog voor op de gameport icm. een afstandbediening. Kan ik gewoon vanaf de bank zappen door m’n foto’s, MP3’s en DivX’s.
    De Xbox draait op AvalaunchDashboard en XboxMediaCenter software, die gewoon door de afstandbediening aangestuurd wordt.

Oja: je kan ook je spelletjes op harde schijf zetten:-) na de tweak. Je moet er dan wel een grotere schijf inzetten natuurlijk (heb nu 160 Gig)

Kosten (incl. schijf) ± 250 EU

Bijdrager
    Uzbad

@bor: Dank je! Het werkt. Fraai! Ik ga maar eens wat op m’n MacBook zetten…

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.