30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:
    Bijdrager
    syltheboy

Apple Airport Extreme (nieuwste) of Linksys e2000 of e4200 router?

Hallo,

Momenteel hebben wij een Belkin N+ router, maar op de 1e verdieping wordt het bereik al een stuk zwakker. Het is zelf zo dat mijn zus op haar slaapkamer soms gewoon geen verbinding heeft met haar netbook. Met zowel mijn iPod touch als mijn iPad heb ik op zolder wel gewoon verbinding (soms wel 2 van de 3 streepjes). Vaak heb ik maar 1 streepje bereik en als ik mij ergens anders bevind (op zolder) valt mijn verbinding gewoon weg en dat is gewoon vervelend.

Het vervelendste is dat als ik gewoon beneden zit na verloop van tijd de verbinding wel stand houdt, maar ik gek genoeg geen internet meer heb. Als ik mijn iPod touch of mijn iPad dan in de vliegtuigmodus zet en hem er weer vanaf haal heb ik wel gewoon internet. Maar soms al na een kwartiertje moet ik weer naar mijn instellingen om dezelfde handeling weer uit te voeren.

Ik ben het dus spuugzat en ik overweeg om een andere router aan te schaffen. Ik heb al gekeken naar de Apple Airport Extreme en enkele Linksys routers, maar wat zijn de voordelen van die van Apple?

Moderator
    Night

Dat die van Apple vooral geënt is op het gebruik i.c.m. met – je raad het al – Apple computers. Met alle bedieningsgemak van dien. Maar of de één nou beter is als de andere zal ik niet zeggen.

Bijdrager
    syltheboy

Ik kan voor 90 euro (denk ik) aan een tweedehands Airport Extreme komen, maar de meeste computers hier draaien gewoon op Windows. Ik ben eigenlijk de enige die op Mac werkt. Mijn vader heeft wel Mac, maar hij vindt Windows makkelijker omdat hij er al aan gewend is. Kan ik dan niet beter een Linksys kopen?

Bijdrager
    Hansi2124

Welnee.
    Je kan gewoon met je Mac de AE configureren en de andere computers kunnen simpel het netwerksignaal oppakken.
    Het enige nadeel van Windows is dat het niet altijd de beste beveiliging aankan (WPA2). Maar daar heb je met een Linksys dan ook last van.

Bijdrager
    coppess

waarom zouden windows computers wpa2 niet aankunnen? de windows laptop van mijn ouders uit 2005 ondersteund dat prima

Bijdrager
    Hansi2124

Hier thuis gaat dat niet. Hangt misschien met de versie van Windows af, maar verder gaat mijn kennis niet. Windows hè…;-)

Bijdrager
    Gezalfde

Ik zou voor de Airport Extreme gaan, heb hem zelf ook staan..
    Als onderbouwing: Voor de windhoos gebruikers maakt het niets uit wat voor router er staat, voor je Mac is de AE gewoon ideaal. Ook als je de AE in brugmodus wilt zetten (zoals ik dat heb) is hij makkelijk te configureren, bijvoorbeeld een 5 ghz N netwerk en een 2,4 GHZ b/g/n netwerk tegelijk de lucht in zenden.

Bijdrager
    syltheboy

Welke heeft eigenlijk het beste bereik, want ik wil op zolder toch wel minimaal 2 streepjes hebben op mijn iPod touch en mijn iPad.

Bijdrager
    Pieterr

Had je dit draadje al gezien?
    http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-router-1/page/2

Op een Apple-forum roept iedereen natuurlijk “Koop Apple!”:lol:

Bijdrager
    Erwal

ik heb een AE in de meterkast liggen en heb mijn werkkamer op zolder. Gelukkig heb ik daar alles bedraad, want echt veel wifi-bereik (en dus snelheid) heb ik anders niet. Nu dus gewoon gigabit over het lijntje, wel zo lekker. Ik kan echter wel de wifi-routers van diverse buren zien.

Bijdrager
    grindal

Ben zelf ook aan’t zien voor nieuwe router

Huidige probleem ( uitvallen van airport express (bedraad) via switch => oude router
    regelmatig slechte netwerk connectie met nieuwst ipod touch
    haperen / traag connecteren via wifi naar Nas (vast bedraad op wlan router

nu de vraag…
    ofwel een dure airport extreme
    of een linksys E4200

Bijdrager
    Hansi2124

Waarom dan een “dure” Extreme en geen Express? Jij legt jezelf die ommekeer voor….

Bijdrager
    grindal

Express heeft maar 1 ethernet poort ( Wan + Lan nodig)

Bijdrager
    coos

Wat is een brugmodus? Ben overgestapt van Belkin naar airport extreme. Bereik is aanzienlijk minder. Is een belkin aan een AE te koppelen om een groter bereik te krijgen? En hoe doe je dit dan?

Bijdrager
    syltheboy

Is het niet zo dat die Airport Extreme slecht 3 ethernet-poorten heeft i.p.v. de gebruikelijke 4? Wij hebben hier namelijk een router (Belkin) met 4 ethernet-poorten en die zijn allemaal bezet. Dat gaat hem niet worden dus.

Bijdrager
    Pieterr

Ja, de AirPort Extreme heeft maar 3 ethernetpoorten. Maar met een switch van €20 heb je er zo weer een paar extra bij.

Bijdrager
    syltheboy

Het probleem is dat de router al zo duur is en dan moeten er ook nog eens 2 tientjes bijkomen voor zo’n switch. Het wordt dus een router van Linksys (e2000, e3000 of e4200). Van de eerste 2 genoemde komen er ook opvolgers (e2500 en e3200), dus misschien kan ik daar dan wel voor gaan. Of wellicht dat de oude modellen goedkoper worden?

De e4200 is natuurlijk wel het topmodel van Linksys, maar in hoeverre ga je dat merken? Ja, in snelheid (450 mbps i.p.v. 300 mbps) en daarvan kan als het goed is maximaal 60% worden gehaald.

Nou vraag ik me af hoe lang het nog gaat duren voordat je voor de prijs waarvoor je nu een 50 mbps internet-abonnement hebt een 270 mbps internet-abonnement hebt. En 180 mbps gaat er ook al niet van komen. Ja, misschien als je een paar jaar wacht.

Bijdrager
    Pieterr

Het prijsverschil tussen de E4200 en de E3000 is twee tientjes, de prijs van een switch.:smile:
    (Ik heb voor mezelf de knoop inmiddels doorgehakt.)

Bijdrager
    syltheboy

Maar een Airport Extreme met switch is weer meer dan 2 tientjes duurder dan een e4200 zonder switch. Aan 4 ethernet poorten heb ik namelijk voldoende.:wink:

Bijdrager
    Pieterr

Denk er nog even rustig over na. Tijd kost immers geen geld.:lol:

Bijdrager
    syltheboy

Inderdaad, routers worden alleen maar goedkoper.

Bijdrager
    Pieterr

Precies. Over 3 jaar haal je zo’n E4200 bij de kringloopwinkel voor €5. :crazy:

Bijdrager
    syltheboy

Haha.:wink:

Bijdrager
    grindal

ik vraag mij ook af of de AExtreme betere ondersteuning heeft voor m’n ATV, Ipod, macbook. of zal de Linksys evengoed of zelfs beter werken?

Bijdrager
    grindal

Bij mij is het ondertussen de E4200 geworden….
    Gisteren besteld vandaag in huis:)
    config gaat super snel.
    alleen grote misser géén WDS link voor dit toestel:(

Bijdrager
    Pieterr

WDS wil je ook niet. Dat halveert je snelheid (per node).

Bijdrager
    macdouma

hoi
    Ik heb zelf een airportextreme n (geen dualband), zit met hetzelfde probleem. Heb ondertussen een linksys cisco e4200 en een belkin play max gekocht en terug gebracht. Beide routers waren slechter dan mn oude airport extreme. Airport extreme heeft 54% bereik met istumbler op de begaande grond, de belkin 49% en de e4200 39%. Op de eerste verdieping de airport 40% , de e4200 39% en de belkin 41%. op zolder de airport 9%, de e4200 0% en de belkin 5%, re weinig om goed te kunnen internetten. Dit alles vanuit de meterkast. Ga nu waarschijnlijk een nieuwe airport extreme dualband aanschaffen. en dan maar samen in een netwerk zetten, om overal goed bereik te hebben. Het probleem is hier dat er 15 wifi netwerken om mij heenzitten, veel ook n 5ghz netwerken. Dus ja hoe los je dat nu op. ik wordt soms gewoon weggedrukt, zodat ik even geen signaal heb op het wifi signaal.

Bijdrager
    Pieterr
    macdouma op 12 april 2011

Dus ja hoe los je dat nu op.

Al eens een ethernetkabel (of homeplug) naar boven overwogen?

Bijdrager
    macdouma

ethernetkabel ligt er al, homeplu heeft mn collega thuis al eens gehad, drama zei hij. oja en mn ipad heeft geen ethernetkabel aansluiting.haha

Bijdrager
    Pieterr

Maar die homeplug heeft wel wifi. haha.

Koop er anders een AirPort Express bij, en zet die boven neer. De kabel ligt er immers al…

EDIT: Ik zie dat je zelf al van plan was om er een Extreme bij te kopen. Goed plan.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.