8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Sipke

Apple accu voor 13" Unibody: hoe goed is ie?

Ik zoek een accu voor een A1278 / MB466 oftewel unibody Macbook 13″ Late 2008. Ik neig naar een originele Apple batterij, maar voor de witte variant zijn de reviews niet heel erg positief te noemen:
    http://store.apple.com/nl/product/MA561G/A/oplaadbare-batterij-voor-de-13-inch-macbook-wit?fnode=5a

9 van de 10 bezoekers geeft een slechte score, steeds na 1 a 1,5 jaar opnieuw stuk. Mijn batterijtype is net anders, daar staan geen reviewscores op, maar toch…. Is er niet een aftermarket merk/type dat wel goed scoort?

Accu is nooit vervangen, en Macbook gaat inmiddels al uit bij 30% vol. Laden duurt erg lang. Ik heb zo’n voorgevoel dat ie gaat barsten binnenkort.

Mijn Macbook is van 2009, heeft nu 128GB SSD + 500GB harddisk op de plaats van de DVD drive en extra RAM geheugen en draait als een zonnetje. Is nog wel de moeite denk ik om een vervangende accu voor aan te schaffen…

Bijdrager
    Matanza

Vergelijken met een batterij van een ander type toestel is onzin.
    Het is trouwens zo dat je 9/10 jou batterij niet meer gaat vinden in het ‘legale’ circuit. Dit toestel is reeds vintage bij Apple.

Bijdrager
    FloorvN

mijn ervaring voor macbook’s is koop echt een originele accu !
    clone accu’s van derden, zijn altijd slechter, en heb veel rare en nare ervaringen ermee gehad..

ik raad aan om echt de originele te kopen bij Apple !

Bijdrager
    Shmoo

Of iets nog de moeite waard is kunnen wij niet bepalen dat moet je helemaal zelf doen aan de hand van jouw uitgavenpatroon.

Batterijen en accu’s is een soort gevoelskwestie die altijd in je hoofd gaat zitten. Gewoon het idee dat de batterij het niet optimaal doet kan mensen heel lang bezig houden en al die percentages die er bij staan die helpen al helemaal niet. Want een splinternieuwe batterij die 97% aangeeft dat voelt als 3% verlies niet als een batterij die waarschijnlijk 300% meer power heeft dan de batterij die je eruit gehaald hebt.

Bekijk het zo.

– De 3rd party batterij is waarschijnlijk ook goedkoper dan een originele. 2009 MacBook hoe lang wil je het ding nog gaan gebruiken? 10 jaar, 5 jaar, 3 jaar? Het is misschien allemaal mogelijk maar hoe groot is de kans dat zo’n batterij van een andere fabrikant geen 2 jaar voldoet?

– De 3rd party batterij gaat 99% van de gevallen iets minder lang mee dan een origineel maar waarschijnlijk nog altijd vele malen langer dan de huidige versleten batterij.

– Verwacht geen splinternieuwe MacBook 2009 prestaties. Nogmaals het ding is retro, wat niet wilt zeggen dat je er niet meer mee kan werken maar als het mijn MacBook was dan zou ik er zo min mogelijk aan uitgeven/investeren en er het maximale uit proberen te halen. Elke 100,- die je er nu nog instopt krijg je er niet meer uit het moet dus alleen dienen om een bepaalde periode te overbruggen totdat jij een nieuwe MacBook gaat kopen.

– Denk je dat Apple het zou toelaten dat Pietje een batterij op de markt brengt die je via een eenvoudige manier kunt verwisselen in je MacBook en dat die batterij dan betere prestaties zou leveren dan de originele batterij van Appel zelf?
    Het is Apple niet Sinterklaas!

Bijdrager
    Sipke

Dank voor jullie reacties. Ik heb al een nieuwe Macbook Pro 15″ retina gekocht eerder dit jaar. Die gebruik ik voor mezelf. De oude Macbook doet dienst binnen de familie voor het kijken van filmpjes voor de kinderen, het maken van spreekbeurten, facetimegesprekken voeren, liedjes afspelen uit iTunes, spelletjes etc. Het ding werkt nog prima alleen is het heel irritant dat de batterij steeds zo snel leeg is. Als ik voor bovenstaande doelen een nieuwe Macbook moet kopen ben ik veel meer kwijt. Ik weet natuurlijk niet hoe lang het apparaat het nog gaat doen, maar tot nu toe lijkt ie onverslijtbaar en hij is met de SSD erin rap genoeg voor alles wat we ermee willen. Hij kan zelfs nog mee met Yosemite.

Essentie:
    Als een nieuwe Macbook 1000 Euro kost en 6 jaar meegaat is dat 166 Euro per jaar dus als deze Macbook 1 jaar haalt met nieuwe batterij van 129 Euro is het bedrijfseconomisch gezien al een succes.

Bovendien kan ik een nieuwe 13 inch Macbook Pro (non retina) niet even open schroeven en er een SSD in zetten dacht ik, maar dat kan ik mis hebben.

Ik ga denk ik dan maar voor een Apple accu. Tot voor kort waren deze accu’s nog te bestellen op de nederlandse Apple web site, zag net dat dat niet meer het geval is. Ik zal nog even zoeken.

Dank iig voor het meedenken allemaal!

Bijdrager
    Sipke

Chips. Maandenlang zitten aanhikken tegen de keuze, eindelijk besloten voor origineel Apple te gaan, zijn ze nergens meer te koop. Wel vind ik:

Via Dennis: Li-Ion (64,95): http://viadennis.nl/accu/apple/macbook-13%22/a1278/VAAP_A1280_4800MAH.html?gclid=CP71rtKHlMICFSnkwgodIjoAhg
    Laptopaccu.nl (70,90): http://www.laptop-accu.nl/accu/apple-macbook-pro-13-a1278/1606/195?gclid=CPDD8aKIlMICFeaWtAodszQAeQ
    Accu-outlet: Li-Polymer (49,95): http://www.accu-outlet.nl/apple-a1280-accu.html?gclid=CO2Ss7mIlMICFefnwgodU7EA9w
    Laptopaccu.net: laat maar zitten
    Subtel.nl (59,95):http://www.subtel.nl/cgi-bin/cosmoshop/lshop.cgi?action=showdetail&artnum=900419&campaign=nl-pla/Akku/900419

Ik neig naar Dennis. Is Li-ion en goede shoprecensies. Iemand ervaring mee?

Groet Sip

Bijdrager
    Sipke

OK ik zou nog even terugmelden. Heb bij ViaDennis.nl een Li-Ion accu besteld. Het opladen duurt langer dan het het leeg laten lopen, maar ik kan nu weer 2,5 uur achterelkaar een film kijken en als ik geen film kijk doet ie het nog wat langer. Voorlopig ben ik dus wel tevreden.

Wat mij wel opvalt: bij ontladen gaat loopt het percentage van 100% naar 90% heel snel naar beneden: met 1% per minuut. Dus na 10 minuten staat ie op 90%. Met mijn nieuwe 15″ Retina MBP Late 2013 (gekocht feb 2014) is dat heel anders: die staat na 10 minuten nog op 100% en gaat dan heel langzaam teruglopen.

Verder is het wel OK zo.

Groet Sipke.

Bijdrager
    Thijzzl

Sipke,

Ik zit nu in de zelfde situatie. Enige wat me niet bevalt is de accu, voor de rest doet hij het nog uitstekend. Ben erg benieuwd of de accu nog steeds bevalt en wat de prestaties nu zijn. Alvast bedankt!

Groeten

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.