9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    geulwijk

App opent altijd links van het scherm, moet m altijd naar het midden verschuiven

Hallo experts,

High Sierra op de iMac, net nieuw. Ik heb een rtf bestand, wanneer ik die open verschijnt het venster links van het midden van mijn scherm. Ik sleep hem naar het midden, bewerk, sla op, sluit af. Wanneer ik hem dan weer open, staat hij weer irritant links. Wat is de truuk om de iMac te laten onthuiden dat ik het venster gewoon direct in het midden wil hebben als ik het open?

Verder: als ik de breedte van de kolommen in Finder en Mail aanpas, gaat dat ook weer terug naar de basisinstelling bij opnieuw openen. Is daar een truuk voor?

Bedankt voor jullie expertise!

grt

Vincent

Bijdrager
    Leonard1948

Ik heb exact hetzelfde probleem en erger me er ook aan; heb het al een keer als ‘probleem’ gepost, maar niemand kon me helpen.

Bijdrager
    fred44nl

in ~/Bibliotheek/Saved Application State wordt o.a.  de grootte en positie van een programma bewaard.

verwijder de saved state van het programma weg en misschien gaat het beter.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>geulwijk op 26 november 2018 om 22:22</p>
    High Sierra op de iMac, net nieuw. Ik heb een rtf bestand, wanneer ik die open verschijnt het venster links van het midden van mijn scherm. Ik sleep hem naar het midden, bewerk, sla op, sluit af. Wanneer ik hem dan weer open, staat hij weer irritant links. Wat is de truuk om de iMac te laten onthuiden dat ik het venster gewoon direct in het midden wil hebben als ik het open?

De meeste programma’s die documenten openen, doen dat in vensters ergens aan de linkerkant en onthouden niet per bestand waar het venster ervan al eerder op je beeld stond.

Pages deed dat wel, tot en met versie ’09, maar helaas is Apple daar sindsdien ook weer van afgestapt:(

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 27 november 2018 om 10:47</p>
    helaas is Apple daar sindsdien ook weer van afgestapt:(

dat is niet zo.

kijk maar es in ~/Bibliotheek/Saved Application State

je kunt dit eventueel met een defaults write per programma uitschakelen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>fred44nl op 27 november 2018 om 11:06</p>
    dat is niet zo.

Waarom opent Pages dan m’n documenten aan de linkerkant van het scherm terwijl ik ze elke keer grofweg in het midden zet?

kijk maar es in ~/Bibliotheek/Saved Application State

Hmm … daarin staat inderdaad een symlink com.apple.iWork.Pages.savedState (naar /Users/jakko/Library/Containers/com.apple.iWork.Pages/Data/Library/Saved Application State/com.apple.iWork.Pages.savedState/) en daarin vind ik een bestand windows.plist waarin zo te zien ook coördinaten en afmetingen van vensters staan. Hmm … kans dat ik het me een beetje verkeerd herinner, en dat wat oudere versies van Pages (maar wel ná ’09) het niet goed deden.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik neem aan dat je met “app” de teksteditor bedoeld? Die opent inderdaad links van het midden maar daar zijn denk ik twee redenen voor.

Als je een nieuw bestand aanmaakt is de standaard breedte van het venster niet al te groot. Gebruik je dan een redelijk groot lettertype dan zullen de meeste mensen de breedte willen aanpassen om genoeg tekens per regel te zien omdat je anders snel moet scrollen net als hier op het forum. Als je dan die breedte hebt aangepast staat het venster zo goed als in het midden aangezien aanpassen met de rechterkant gebeurd is. Die breedte wordt indien de inhoud ook veranderd was bewaard en bij heropenen staat het venster dan nog steeds min of meer in het midden.

Een andere reden is wellicht deze: Bij openen van meerdere bestanden tegelijk schuift elk volgend bestand richting de rechter benedenhoek. Om er dus voor te zorgen dat het laatste bestand niet overdreven ver op rechts komt te staan begint het eerste bestand dus links van het midden.

Bijdrager
    geulwijk

Er is dus niets aan te doen, behalve de computer nooit uitzetten. Of alle vensters automatisch opnieuw laten openen na opstarten. Tegenvaller, je wilt toch ook niet dat de schoonmaakster elke dag je buro steeds volgens haar idee inricht?

Bijdrager
    fred44nl

als je het programma geopend en goed hebt gezet, dan kun je het bijbehorende bestandje in ~/Bibliotheek/Saved Application State weggooien.

wellicht moet dat enkele keren, voordat je een goeie versie hebt:)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.