12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Geitekaas

App om wachtwoord op folders te zetten?

Hallo,

Voor mijn MBP zoek ik een app waarmee ik complete folders of losse bestanden met gevoelige data met een wachtwoord kan beveiligen. Ik zoek dus iets dat net als AppCleaner open kan staan en waar je met drag & drop iets in kunt gooien. Dan een wachtwoord opgeven en daarna klaar. Niemand kan ze dan meer openen. Ik wil de mappen nog wel gewoon kunnen zien, dus niet zoals bij Hider 2 dat het verdwenen is.

Het hoeft niet per se gratis te zijn. Gewoon een makkelijk en simpel te bedienen app-je voor mijn MacBook. Wie weet er iets?

Alvast dank!

Moderator
    Night

De enige fatsoenlijke manier om dat te doen is om er een image van te maken:

https://www.laptopmag.com/articles/password-protect-folder-mac

Bijdrager
    Geitekaas

Hi, dank je.

Dat ken ik inderdaad maar ik wil echt iets anders:-)

Moderator
    Night

Dan kom je in de categorie ‘Shady apps’ terecht. Wat denk je wat er met jouw data gebeurt als die app niet meer geüpdatet wordt of ineens niet meer compatible blijkt na een OS update? Of er blijkt tóch nog een bugje in te zitten? Ik zou me daar echt niet aan willen wagen.

Bijdrager
    Geitekaas

Je hebt een point….

Bijdrager
    madcat

Encrypted disk image van Mac OS of TrueCrypt of zo gebruiken is de enige goede manier om het lokaal te doen.
    Anders gewoon de rechten goed zetten zodat je met een ander account moet inloggen om de mappen te bekijken.

Als laatste kan je een NAS gebruiken met daarop de rechten zo ingesteld dat je een andere share moet mounten voor de gevoelige data.
    Eventueel kan je dit weer combineren met een encrypted disk image:)

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>Night op 9 juli 2019 om 20:36</p>
    Dan kom je in de categorie ‘Shady apps’ terecht. Wat denk je wat er met jouw data gebeurt als die app niet meer geüpdatet wordt of ineens niet meer compatible blijkt na een OS update? Of er blijkt tóch nog een bugje in te zitten? Ik zou me daar echt niet aan willen wagen.

Das gewoon weer bangmakerij. Nergens voor nodig.

Bijdrager
    McD44N

Er bestaat ‘Secret Folder’ van Apimac, kost €20,- > https://www.apimac.com/mac/secretfolder/

Deze app maakt gebruik van een standaard functie in MacOS om bestanden zichtbaar en onzichtbaar te maken. Ze hebben er alleen een makkelijk te bedienen appje omheen gebouwd. Mochten ze ooit op de fles gaan, dan kun je met behulp van Terminal je verborgen bestanden altijd weer zichtbaar maken.

Je hebt Secret Folder zelfs helemaal niet nodig als je nu al met de Terminal durft te werken. Dan kun je die 20 euro uitsparen, hier staat hoe:

https://www.howtogeek.com/211496/how-to-hide-files-and-view-hidden-files-on-mac-os-x/

Ik moest alleen de Finder herstarten om de resultaten te zien. Ik bedoel niet zien..

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Of je drukt ⇧⌘. (Shift+Command+punt) in, dan laat de Finder alle verborgen bestanden zien, resp. verbergt ze weer.

Om een bestand te verbergen hoef je alleen maar de naam met een punt te laten beginnen. Dat kan niet vanuit de Finder zelf:

Maar zonder enige moeite vanuit de terminal:

$ mv Bestand.txt .Bestand.txt

Zodra je dat doet, zul je in de Finder je bestand niet meer zien.

Het ding is alleen: verborgen is niet hetzelfde als beveiligd. Iedereen die ook maar vermoed dat je bestanden verborgen hebt, en eropuit is om te ontdekken wat je hebt, zal ernaar gaan zoeken, en kan ze dan zonder moeite openen wanneer (niet als) ze eenmaal gevonden zijn.

Aan de andere kant vind ik het beschermen van mappen of bestanden met een wachtwoord niet handig of nuttig als het voor gebruik op je eigen computer is. Dit is waar aparte gebruikersaccounts en schermvergrendeling voor gemaakt zijn: zorg dat de computer vergrendeld is of dat je uitlogt wanneer je niet bij de computer bent, dan kan een ander ook niet bij gevoelige informatie die erop staat.

Voor het verzenden van zulke informatie naar andere mensen kun je dan weer het beste een archief nemen met een wachtwoord en versleuteling, zoals bijvoorbeeld een schijfkopie of een zipbestand.

Bijdrager
    Geitekaas

Geen angst om terminal te gebruiken, sterker nog, ik gebruik het met regelmaat. Echter, het is niet om te verbergen, maar te vergrendelen. Goeie tips allemaal, vooral die punt voor een naam kende ik nog niet! Jakko heeft een sterk punt. Het is echter gewoon voor de gemoedsrust prettig te weten dat als je mobiele mac in verkeerde handen valt, je files niet of moeilijk te openen zijn. Allez, een goed wachtwoord op schermbeveiliging zal voorlopig de beste optie zijn.

Dank allen weder!

Groets, Geit

Bijdrager
    nnsa

Als het alleen is om je Mobiele Mac te beschermen tegen diefstal, dan voldoet activeren en gebruiken van FileVault.

Moderator
    Night

Als TS die omschrijving nu eens in zijn openingspost had gegeven, dan was dat (FileVault) het allereerste antwoord geweest 😉

Dat is daar namelijk specifiek voor bedoeld.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.