13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    elbondadoso

[Opgelost] app contacten crasht steeds op iMac

Telkens als ik de app “contacten” wil opstarten op mijn iMac (2017) volgt er onmiddellijk een crash. Speurtochten op het internet hebben me geen oplossing gebracht. Iemand een idee hoe dit te verhelpen valt? Het problemenrapport bevat o.a.:
    Crashed Thread: 0 Dispatch queue: com.apple.main-thread
    Exception Type: EXC_BAD_INSTRUCTION (SIGILL)
    Exception Codes: 0x0000000000000001, 0x0000000000000000
    Exception Note: EXC_CORPSE_NOTIFY
    Termination Signal: Illegal instruction: 4
    Termination Reason: Namespace SIGNAL, Code 0x4
    Terminating Process: exc handler [3441]
    Application Specific Information:
    dyld3 mode
    Crashing on exception: Invalid parameter not satisfying: aString != nil

Bijdrager
    nnsa

Is dit gekomen NA het wijzigen of aanmaken van een contact ?

Overwegingen:

Werken alle contacten wel op een ander device ?

Terugzetten van een backup mogelijk ?

Zou in ieder geval alvast een export-bestand (archief) op een ander device maken.

Eventueel overwegen om contact-prefs te wissen in Preferences (orgineel even op bureaublad slepen om terug te zetten bij geen resultaat.

Bijdrager
    Shmoo

Toevallig de naam van een groep/categorie waar alle contacten toe behoren aangepast?

Bijdrager
    elbondadoso

@nnsa: De crash is er gekomen toen ik een wijziging aanbracht aan een contact; per ongeluk heb ik een (?) toetsencombinatie ingedrukt. Op mijn andere devices werkt de app nog. Een backup terugzetten van de contacten levert geen resultaat op. Wat bedoel je met: “Eventueel overwegen om contact-prefs te wissen in Preferences (orgineel even op bureaublad slepen om terug te zetten bij geen resultaat.”

@shmoo: Niet dat ik weet

Bijdrager
    Shmoo

Backups terugzetten is onzin wanneer je met iCloud werkt.

Je hebt ergens in een contact zelf of in een groep van een contact iets ingevuld dat niet geldig is maar om welke reden dan ook heeft de app het toch proberen op te slaan.

Je moet dus uitzoeken wat je als laatste hebt aangepast en dan nog eens nakijken.

Bijdrager
    nnsa

Wis het aangepaste contact op een ander device. Het terugzetten van een backup van de contacten app is helemaal niet zinloos, zolang de diagnose niet is gesteld en er niet bekend is of er met iCloud wordt gewerkt / gesynchroniseerd. Maar het lijkt in de contacten-data(base) te zitten. Daar zou ik het nu gaan zoeken.

Misschien een backup maken van al je contacten op een ander device, alle contacten wissen en backup terugzetten als het wissen van het bewuste contact niet helpt. Dit kan ook eventueel in iCloud online (in een browser).

Bijdrager
    elbondadoso

Bedankt voor de informatie – adviezen. Het probleem is dat ik niet meer weet in welk contact ik aan het werken was: de crash is al een ganse tijd geleden gebeurd.

Op iCloud zijn mijn contacten o.k. Gezien mijn mindere informaticakennis kan ik niet goed volgen: waar ergens op mijn iMac vind ik mijn contactendatabase die ik zou moeten wissen?

Ik heb zopas op iCloud gepoogd mijn contacten te herstellen maar dit lost het probleem niet op.

Bijdrager
    nnsa

Misschien helpt een kleine investering in een ander (compatible) contacten programma: Busy Contacts.

Bijdrager
    GoeieDag

Zet Contacten in het iCloud voorkeurspaneel af, en start dan eens Contacten op. Kijk of het programma nu wel stabiel blijft.

@nnsa: is dat het oplossen van een probleem?

Bijdrager
    elbondadoso

@ GoeieDag: Yes, met jouw advies ben ik al een stap verdergeraakt. Ik heb op mijn iMac bij de systeemvoorkeuren onder iCloud Contacten afgevinkt. Daarna heb ik de app Contacten met succes opgestart. Er zit wel geen enkel contactgegeven meer in. Is de volgende stap importeren van al mijn contacten vanuit icloud.com? Bedankt alvast!

Bijdrager
    nnsa

@goeiedag: bij mij wel.

Bijdrager
    GoeieDag

elbondadoso op 7 april 2019 om 10:04
    Er zit wel geen enkel contactgegeven meer in. Is de volgende stap importeren van al mijn contacten vanuit icloud.com?

Zet het vinkje weer aan, en herstart Contacten. Als het goed is staan alle contacten er weer in, en hopelijk zonder het eerdere conflict.

Bijdrager
    elbondadoso

@goeiedag: prima alles opnieuw in orde. Hartelijke dank.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.