7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    stefsegers

APFS op een externe RAID5

Hey allen,

Ik heb mijn Areca 8050 geconverteerd naar APFS via schijfhulp programma. Helemaal blij leek ik te zijn tot ik merkte dat de performance nu zo laag is dat schrijven ongeveer op 9MB per sec is met blackmagic en lezen 700MB per sec

meerere keren de mac een herstart gegeven, maar dit is gewoon niet werkbaar…

zijn er tips?!

Bijdrager
    Q-collective

Het lijkt er niet op dat APFS RAID 5 ondersteunt.

Can RAID be used with Apple File System?

Yes. Apple File System does not directly implement software RAID; however APFS-formatted volumes can be combined with an Apple RAID volume to support Striping (RAID 0), Mirroring (RAID 1), and Concatenation (JBOD). APFS-formatted volumes can also be used with direct-attached hardware RAID solutions.

Bijdrager
    stefsegers

Het gekke is dat mijn raid0 schijf niet te converteren is naar APFS maar deze Area is dis wel via schujfhulp programma omgezet.
    Terug naar hfs is niet mogelijk mits de schijf wordt geformatteerd…. iets dat niet gaat lukken ivm de data:(

Bijdrager
    Marcel

Toch maar data even……. wegsaven en dan na format weer terug zetten

Bijdrager
    Maurits

@stefsegers: heb je dit gezien: apfs-vs-hfs-benchmarks-on-2017-macbook-pro-with-macos-high-sierra/ ?
    APFS is niet sneller, en soms (b.v. 4K file read van APFS encryted) zelfs flink trager. Met MacBooks interne SSD’s merk je niet direct een verschil, maar met een externe RAID moet je maar hopen dat de RAID controller het ondersteunt. De raid controller emuleert ten slotte een harde schijf, en het macOS zou misschien de schrijf commando’s kunnen geven op een manier die niet snel blijkt te zijn (blok grootte, taken parallel of niet, etc)

Ik had niet verwacht dat de performance zo slecht zou zijn als jij schrijft. Wat was de schrijf snelheid van HFS?
    Blijft de performance ook als je langere tijd bezig bent ? (dus alle achtergrond taken klaar zijn?)
    Encryptie aan of uit?

En ik ben nieuwsgierig: wat was de reden dat je converteert naar APFS?
    Ik zou altijd een beetje voorzichtig zijn met data (zeker als het zo veel is dat je nu niet meer terug kan…)
    Misschien kan iemand je tijdelijk een grote raid te lenen om de data te kopieren en terug naar HFS te gaan als die performance veel beter is.

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 3 weken geleden door  Maurits.

Bijdrager
    stefsegers

Hi Maurits, dank je voor je reactie. Ik had dat nog niet gezien inderdaad. Ik heb geen idee of Dropbox 1m of 4k schrijft.. ik weet in ieder geval wel dat Dropbox de performance van je hdd drastisch omlaag brengt naarmate je er lang mee werkt. De schijf formatteren en dropbox opnieuw downloaden geeft je weer een snelle schijf. Iets dat bij mij 2x gebeurd is en bewezen. Helaas is bij mij dropbox downloaden erg traag ondank mijn 500/500mbit verbinding en 28tb dropbox grootte;)

Maar goed, de reden dat ik de schijf geconverteerd heb is mede door het feit dat Apple reclame maakt dat alles beter/sneller is en ik de hoop had dat daarmee mijn Dropbox dus een stuk sneller zou worden:)

Dus mijn RAID is niets anders dan een kopie van Dropbox dus data staat veilig.

Ik heb trouwens net de RAID een EHBO-schijf gegeven en nu lijkt alles weer wat sneller te zijn gelukkig. De exacte snelheid moet ik nog even testen.

Het heen en weer kopiëren is niet mogelijk mits Dropbox dit doet anders is Dropbox helemaal de weg kwijt en kan je compleet opnieuw beginnen met downloaden van je Dropbox:(

Het grappige is dat mijn G-tech RAID0 ext hdd niet te converteren is naar APFS, maar alleen via formatteren. De RAID5 kon dit wel vandaar dat het erop leek dat dit de verbetering zou geven

Bijdrager
    Hans B

Apple zal er ongetwijfeld een reden voor hebben gehad om alleen Macs met een SSD bij de upgrade naar High Sierra om te zetten naar APFS

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.