8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Mister George

APFS fouten op externe SSD iMac 21 inch

Ik boot van een externe SSD Met Mojave 10.14.6 laatste update.

Schijfhulpprogramma geeft de volgende melding na controle. (in de recovery mode)

Moet ik me zorgen maken?

Schijf-EHBO uitvoeren op ‘Macintosh HD’ (disk3s1)

OPMERKING: het opstartvolume wordt tijdelijk vergrendeld door Schijf-EHBO.

Verifying file system.
    Volume could not be unmounted.
    Using live mode.
    Performing fsck_apfs -n -l -x /dev/rdisk3s1
    Checking the container superblock.
    Checking the EFI jumpstart record.
    Checking the space manager.
    Checking the space manager free queue trees.
    Checking the object map.
    Checking volume.
    Checking the APFS volume superblock.
    The volume Macintosh HD was formatted by diskmanagementd (945.260.7) and last modified by apfs_kext (945.260.7).
    Checking the object map.
    Checking the snapshot metadata tree.
    Checking the snapshot metadata.
    Checking snapshot 1 of 2.
    error: Cross Check : ExtentRef physical extent (0x7dad4e + 13) has kind APFS_KIND_UPDATE but was not referenced previously
    error: Cross Check : ExtentRef physical extent (0x7dada0 + 3) has kind APFS_KIND_UPDATE but was not referenced previously
    error: Cross Check : FSroot tree references extent (0x7dad4e + 13) which is not present in the ExtentRef tree
    error: Cross Check : FSroot tree references extent (0x7dada0 + 3) which is not present in the ExtentRef tree
    error: Cross Check : Mismatch between extentref entry reference count (0) and calculated fsroot entry reference count (1) for extent (0x7dad4e + 13)
    error: Cross Check : Mismatch between extentref entry reference count (0) and calculated fsroot entry reference count (1) for extent (0x7dada0 + 3)
    Checking snapshot 2 of 2.
    error: Cross Check : Mismatch between extentref entry reference count (0) and calculated fsroot entry reference count (1) for extent (0x7dad4e + 13)
    error: Cross Check : Mismatch between extentref entry reference count (0) and calculated fsroot entry reference count (1) for extent (0x7dada0 + 3)
    Checking the extent ref tree.
    Checking the fsroot tree.
    Verifying allocated space.
    Performing deferred repairs.
    warning: found physical extent corruption but repairs are disabled
    The volume /dev/rdisk3s1 appears to be OK.
    File system check exit code is 0.
    Restoring the original state found as mounted.

Bewerking geslaagd.

Of moet ik de schijf wissen en alles via een backup terugzetten?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

warning: found physical extent corruption but repairs are disabled

Vreemd gedrag van disk utility in de recovery mode. 🙁

Sleutelbeheerder
    Night

Als ik zo rond zoek op het internet, vermoed ik dat het euvel zich voordoet in (of als gevolg van) de local snapshots.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Heb vroeger ook problemen gehad, invalid node errors blah blah blah (het waren wel andere) en was verplicht de schijf te wissen en een CCC backup cloon terug te zetten. Mijn SSD is wel intern en die van Mister George bij mij weten uit een vroegere post USB 3.0 extern.

Sinds 10.14.6 heb ik echter geen APFS problemen meer.

Je kunt misschien eerst zoals NIght suggereert de snapshots verwijderen?

Bijdrager
    Mister George

Er zit blijkbaar niets anders op dan mijn externe USB 3.0 SSD te wissen en dan alles terug te zetten van een backup. Snapshots verwijderen helpt niet. APFS sucks.

Nooit problemen gehad met HFS+.

Bijdrager
    Mister George

Minder dan een maand later na herformatteren weer APFS problemen:

Schijf-EHBO uitvoeren op ‘Container disk3’

OPMERKING: het opstartvolume wordt tijdelijk vergrendeld door Schijf-EHBO.

Verifying storage system
    Using live mode.
    Performing fsck_apfs -n -x -l /dev/disk2s2
    Checking the container superblock.
    Checking the EFI jumpstart record.
    Checking the space manager.
    warning: spaceman main free count 21108367 does not match sum of free counts 21212823
    Checking the space manager free queue trees.
    Checking the object map.
    Checking volume.
    The volume Macintosh HD was formatted by diskmanagementd (945.275.8) and last modified by apfs_kext (945.275.8).
    Checking the object map.
    Checking snapshot 1 of 3.
    Checking snapshot 2 of 3.
    Checking snapshot 3 of 3.
    Checking volume.
    The volume Preboot was formatted by hfs_convert (945.220.38) and last modified by apfs_kext (945.275.8).
    Checking the object map.
    warning: directory valence check: directory (oid 0xc0043): orphan directory record
    Checking volume.
    The volume Recovery was formatted by diskmanagementd (945.220.38) and last modified by apfs_kext (945.275.8).
    Checking the object map.
    Checking volume.
    The volume VM was formatted by apfs.util (945.220.38) and last modified by apfs_kext (945.275.8).
    Checking the object map.
    Verifying allocated space.
    warning: Overallocation Detected on Main device: (8236366+13) bitmap address (4f173)
    warning: Overallocation Detected on Main device: (8236448+3) bitmap address (4f173)
    warning: Overallocation Detected on Main device: (9783440+3) bitmap address (4f1d1)
    warning: Overallocation Detected on Main device: (13118968+8) bitmap address (4f206)
    warning: Overallocation Detected on Main device: (13118976+64) bitmap address (4f206)
    warning: Overallocation Detected on Main device: (13119040+64) bitmap address (4f206)
    warning: Overallocation Detected on Main device: (13119104+49) bitmap address (4f206)
    warning: Overallocation Detected on Main device: (40932632+5) bitmap address (4f3e1)
    warning: Overallocation Detected on Main device: (40962067+1) bitmap address (5035a)
    The volume /dev/disk2s2 appears to be OK.
    Storage system check exit code is 0.

Bewerking geslaagd.

Wat moet ik doen?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Misschien moet je een thunderbolt case voor je SSD kopen. Ik weet niet of USB 3 volledig compatibel is met APFS.

Sleutelbeheerder
    Night

Dat zou niet uit mogen maken. Ik lees de meest uiteenlopende mogelijke oorzaken op het internet, variërend van een defecte SSD tot een soort work-around: een kleine non-APFS partitie (bv FAT32) extra aanmaken op de SSD, nadat deze is gewist.

Maar hier zou ik eens mee beginnen: De hele disk wissen en vanaf nul beginnen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.