6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Dick de Roos

APFS en/of MacOS uitgebreid?

Ik ga mijn iMac 27″ 2017 (met Thunderbolt 3 en een 500 GB SSD) binnenkort voorzien van een externe SSD-disk (waarschijnlijk Samsung T5) en een externe 4 TB WD Elements (gewone) schijf.

Ik denk dat die WD Elements op “MacOS Uitgebreid” geformatteerd gaat worden.

Is het beter/nodig om de externe SSD op APFS te formatteren?

Of is het beter om beide schijven op APFS te formatteren?

Wie kan mij helderheid verschaffen?

De WD Elements gaat voornamelijk voor opslag dienen en op de externe SSD komen werkdocumenten (i.v.m. het sneller opstarten voor een SSD gekozen).

Verder draai ik momenteel macOS 10.14.6 (Mojave)

Bijdrager
    fnk

APFS is ontwikkeld voor SSD’s om daar alle voordelen uit te halen, dus SSD formatteer ik standaard APFS en één gewone HD wordt MacOS Uitgebreid.

Volgens mij is het ook niet mogelijk een gewone HD als APFS te formatteren….

Bijdrager
    TheBigZ

@fnk: Dat is wél mogelijk.

https://support.apple.com/nl-nl/guide/disk-utility/dsku19ed921c/mac

Hoewel APFS is geoptimaliseerd voor de flash-/SSD-opslag die in recente Mac-computers wordt gebruikt, kan het ook worden gebruikt met oudere systemen met traditionele harde schijven (HDD) en externe, rechtstreeks aangesloten opslagsystemen. In macOS 10.13 en hoger wordt APFS zowel voor opstartvolumes als voor gegevensvolumes ondersteund.

Bijdrager
    mowat

@ fnk,

Dat klopt niet. Je kan een gewone HD zonder problemen APFS formatteren.

Je kan zelfs de 2 naast mekaar gebruiken ( APFS en MacOS uitgebreid) op aparte partities op die HD en met elk verschillende OS’sen.

Bij mij staat op 1 grote USB3 HD zowel Tiger,leopard, snowleopard, Lion , mountain Lion , mavericks , yosemite, El Capitan , Sierra , High Sierra ( allen Mac OS uitgebried) en Mojave en Catalina ( deze 2 APFS).

Bijdrager
    fnk

@ mowat en @ TheBigZ

Weer wat geleerd😁

Bijdrager
    Dick de Roos

Ok, het is mij duidelijk.

De externe SSD dus op APFS en de gewone externe HD op macOS Uitgebreid.

Het zal voor de uitwisselbaarheid met anderen (if) ook beter zijn.

Dank voor de antwoorden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.