24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    Marcel

Carbon Copy Cloner werkt niet (goed) i.c.m. APFS

Ik heb mijn externe schijf geformatteerd met APFS om met CCC een kopie te maken .Nu geeft CCC aan dat ik HFS moet gebruiken .Via schijfhulpprogramma kan ik niet meer terug alleen naar APFS meer keus is er niet. Is er nog een manier zodat ik naar HFS kan

Marcel

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  Night. Reden: Titel verhelderd

Bijdrager
    Q-collective

Ik heb al meer voorbij zien komen dat CCC een update heeft waarin APFS wordt ondersteunt. Heb je de laatste versie dus geïnstalleerd?

Moderator
    Mac Daddy

Je kan toch altijd een schijf via schijfhulpprogramma opnieuw formatteren naar welk format dan ook?

Bijdrager
    Marcel

Nee dat kan echt niet, zodra hij APFS geformatteerd is krijg je die keuze niet meer

Bijdrager
    Marcel

CCC heeft de laatste update geïnstalleerd en ondersteund inderdaad APFS maar je krijg wel de melding dat hij er niet mee kan opstarten

Bijdrager
    Marcel

Daarom wilde ik terug naar HFS , ik zit nu dus in een soort lus

Bijdrager
    Q-collective

Je kunt ook opstarten naar de originele Internet Herstel. Daarvoor hou je SHIFT-CMD-ALT-R ingedrukt tijdens het opstarten. In deze omgeving heb je het oudere Schijfhulpprogramma nog en kun je HFS+ gebruiken.

Moderator
    Mac Daddy

Heb je die externe schijf geformatteerd toen je hem omzette naar APFS? Ik begrijp na wat lezen dat Apple je de optie geeft om een disk om te zetten naar APFS zonder data verlies namelijk. Formatteren betekent namelijk altijd wissen en als jij via schijfhulp die HDD zou wissen, krijg je gewoon iedere format optie te zien.

Daarbij gaat dit om een externe HDD toch? Ik heb gehoord dat het nieuwe APFS vooral snelheidswinst bij flash storage oplevert en het bij een HDD niet zoveel uitmaakt. Maar misschien heb ik dat wel mis.

Bijdrager
    Pivni Pes

Volgens mijn kan je wel de partitie verwijderen en dan opnieuw formatteren.
    Anders zou het zo zijn dat je schijf niet meer gebruikt kan worden op een ander systeem zoals Windows of iets dergelijks.
    Via terminal kan je ook formatteren.

Bijdrager
    Marcel

Ik heb de externe schijf gewist en kreeg toen alle opties van format van APFS, HFS ect. Na de format wilde ik terug naar HFS ivm met CCC dus weer schijf gewist maar nu alleen keus uit de diversen APFS.

Bijdrager
    abbenhui

En die suggestie van Q-collective?

Je kunt ook opstarten naar de originele Internet Herstel. Daarvoor hou je SHIFT-CMD-ALT-R ingedrukt tijdens het opstarten. In deze omgeving heb je het oudere Schijfhulpprogramma nog en kun je HFS+ gebruiken.

Dat ziet er toch logisch uit.

Bijdrager
    Marcel

Dat lijkt me wel heel rigoureus voor een externe disk, denk niet dat ik dat durf

Bijdrager
    williamh

Heb ook mijn externe schijf omgezet naar APFS en daarna CCC gebruikt om een copy te maken.
    Dit ging zonder problemen.
    Eerst schijf geformateerd als Mac OS Uitgebreid en guid-partitie-indeling, daarna converteren naar APFS, alles met schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    mowat

Via een Fat 32 of ex-FAT geformatteerde schijf kon je bestnden tussen OSX en windows uitwisselen. Kan dat nog met APFS ?

Bijdrager
    Marcel

Williamh

Ik heb dat ook gedaan maar CCC geeft aan dat het geen opstartende schijf is maar alleen een kopie, Ze geven aan dat alleen HFS+ geformatteerde schijven zelf opstartend zijn.

Marcel

Bijdrager
    Q-collective
    Marcel op 03 oktober 2017

Dat lijkt me wel heel rigoureus voor een externe disk, denk niet dat ik dat durf

Hoe is dat rigoureus?

Bijdrager
    williamh

@marcel
    De mededeling van CCC in je openingspost heb ik niet gehad.
    In Systeemvoorkeuren bij ‘Opstartschijf’ vind ik toch de copyschijf terug. Het is dan toch mogelijk hiervan op te starten?

Bijdrager
    Marcel

Ik heb net een update gedaan naar CCC 5 en nu kan ik wel opstarten van de externe schijf met APFS format dus dit werkt. Blijft het eigenaardige fenomeen dat ik niet terug kan van APFS naar een ander format. Test het maar eens met een oude schijf of zo dan zie je wat ik bedoel

Marcel

Bijdrager
    Q-collective

Even voor de duidelijkheid: toen je twee uur geleden zei dat je “de laatste update” had geïnstalleerd, had je dus niet de laatste update geïnstalleerd?

Dit maakt mensen helpen niet makkelijk…

Bijdrager
    williamh

Schijf is dan inderdaad in APFS.

Bijdrager
    McPim
    Marcel op 03 oktober 2017

Blijft het eigenaardige fenomeen dat ik niet terug kan van APFS naar een ander format. Test het maar eens met een oude schijf of zo dan zie je wat ik bedoel

Natuurlijk kan dat wel, het zou vreemd zijn als dit niet zou kunnen. APFS werkt nu met ‘containers’ maar die zie je niet standaard in Disk Utility. Je ziet de volume(s) in die container en die kunnen alleen APFS geformatteerd worden, omdat de container zelf APFS is.

Om weer HFS+ te formatteren moet je even in het nieuwe menu ‘weergave’ in Disk Utility -> ‘Toon alle apparaten’ selecteren i.p.v. ‘Toon alle volumes’. Je ziet dan weer de fysieke schijf zelf staan (en de APFS container daaronder) en die kun je naar believen formatteren, ook HFS+.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  McPim.

Bijdrager
    Marcel

Ik had de laatste update geïnstalleerd maar er is een nieuwe versie betaald verschenen .Die is dus nu geïnstalleerd . Dat zal wel voor de verwarring hebben gezorgd, maar zo is het uitgelegd

Bijdrager
    Marcel

Mcpim, dat is een goede tip ga ik morgen eens naar kijken, als het werkt is het opgelost

Bijdrager
    McPim

Ik heb het zelf getest vanmiddag, dat gaat zeker werken :wink: Succes!

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.