15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Afroman

Aperture Trial

Ik wil eens kijken wat Aperture is, en of het interessant is voor mijn foto’s(Jpeg). Ik hoor dat het voor Pro’s is, mijn pa is geen Pro, heeft wel een spiegelreflex en is erg enthousiast over Aperture.

Ik heb nu een trial gedownload van de Applesite. Is dat gewoon net als bij Adobe een volle versie of vervalt die ook na 30 dagen als je niet het juiste serienummer invoert? Ik kan het nu even niet checken want ik zit niet op mijn Mac.

Bijdrager
    allard

Nou goed ik zal hem even beantwoorden, wat een trail doet staat er precies bij. Daar is geen MAC voor nodig
    omdat te kunnen lezen. Die duurt 30 dagen.

Bijdrager
    Afroman

Ja weet ik. Maar ik bedoel of het ook mogelijk is om een serienummer te kopen en in die versie van Aperture te stoppen.

Bijdrager
    RoyHochstenbach

Je hebt niet per se een Mac Pro nodig, maar het is wel aangeraden. Op een iMac werkt het ook hoor :)

Als je een spiegelreflex camera hebt en Engels kan lezen, dan is Aperture echt een must-have programma.

”Afroman”

Ja weet ik. Maar ik bedoel of het ook mogelijk is om een serienummer te kopen en in die versie van Aperture te stoppen.

Volgens mij kan je die alleen samen met het pakket zelf kopen. Het voordeel van het pakket is dat er nog voorbeeldmateriaal bij zit om wat met het programma te oefenen.

Bijdrager
    Afroman

Hm, dan wordt het echt even 30 dagen testen en daarna kijken of het waard is om te kopen.

Bijdrager
    ronald

dat kan dacht ik wel

maar ik raad je aan om dat niet te doen.
    als je voor zelfde prijs Aperture koopt bij Apple / Apple shop dan zit er een goed boekje bij om te beginnen.
    En scheelt je printen

”Afroman”

Bijdrager
    Afroman

Weten jullie ook wat het verschil is tussen Aperture en Lightroom? Wat zijn de voordelen van Lightroom tegenover Aperture. Ik weet wel dat je in Aperture heel goed en makkelijk je foto’s kan vinden met trefwoorden en heel erg ver in kan zoomen.

Bijdrager
    MarvinE
    ”Afroman”

Ik wil eens kijken wat Aperture is, en of het interessant is voor mijn foto’s(Jpeg). Ik hoor dat het voor Pro’s is, mijn pa is geen Pro, heeft wel een spiegelreflex en is erg enthousiast over Aperture.

Ik heb nu een trial gedownload van de Applesite. Is dat gewoon net als bij Adobe een volle versie of vervalt die ook na 30 dagen als je niet het juiste serienummer invoert? Ik kan het nu even niet checken want ik zit niet op mijn Mac.

Je hebt in principe geen trial nodig. Je vindt makkelijk ergens een serial voor de volle versie, en gewoon instructies volgen. Heb ik ook gedaan, en werkt perfect. Hetzelfde kan ook opgaan voor iWork ’09

Bijdrager
    MouseMighty

Er is een topic over Aperture vs Lightroom. Een van de grote voordelen van Lightroom (vind ik) is dat Lightroom ook op minder zware hardware draait. Ook in Lightroom kan je zoeken via trefwoorden (vermits je die zelf aanbrengt natuurlijk maar dat geldt ook voor Aperture). Ook inzoomen is natuurlijk geen probleem in LR. Fijne bijkomstheid voor LR is dat het goed samenwerkt met de andere Adobe apps. Aperture daarentegen kan beter met de iLife/iWork suite omgaan.

Bijdrager
    mr_ootez
    ”MarvinE”
    ”Afroman”

Je hebt in principe geen trial nodig. Je vindt makkelijk ergens een serial voor de volle versie, en gewoon instructies volgen. Heb ik ook gedaan, en werkt perfect. Hetzelfde kan ook opgaan voor iWork ’09

Wil geen spelbreker zijn. Maar volgens mijn is dit niet toegestaan op het forum.
    Maar kan het mis hebben.

Bijdrager
    Lewis Caroll

@ mr_ootez: MarvinE bedoeld waarschijnlijk dat je bij elke Apple Store en via de Apple website een versie met serienummer kan kopen en dat is gewoon toegestaan op dit forum :innocent:

Bijdrager
    polansky
    ”MouseMighty”

Fijne bijkomstheid voor LR is dat het goed samenwerkt met de andere Adobe apps. Aperture daarentegen kan beter met de iLife/iWork suite omgaan.

Dit is werkelijk de grootste stierenpoep die ik ooit gehoord heb!
    Aperture werkt uitstekend samen met de complete Adobe CS suite.
    Het verschil tussen Aperture en Lightroom is minimaal. Het is vooral een verschil in gevoel en de werkwijze.
    Het is daardoor maar net wat je het beste ligt. Echter,Lightroom zuigt enorm als je op1 en dezelfde foto’s verschillende bewerkingen wilt loslaten.

Bijdrager
    Lewis Caroll
    ”polansky”
    ”MouseMighty”

Fijne bijkomstheid voor LR is dat het goed samenwerkt met de andere Adobe apps. Aperture daarentegen kan beter met de iLife/iWork suite omgaan.

Dit is werkelijk de grootste stierenpoep die ik ooit gehoord heb!

Tsja, da’s geen oordeel, mening of aanname. ’t is een feit!

Bijdrager
    MouseMighty

Sorry hoor, gebruikers ervaringen met LR vanaf de beta versie t/m de LR 2 op een MacPro met diverse bibliotheken en de Aperture software tellen niet? Natuurlijk kan Aperture ook met de Creative Suite omgaan (CS suite is dubbelop want al een afkorting). LR doet dat gewoon net iets sneller en beter. Dan kan je gaan zitten mekkeren maar die ervaring heb ik hier wel. Het is precies als je zegt werkvaring en werkwijze, feit blijft wel dat LightRoom ook op wat minder zware systemen draait dan Aperture.
    @polansky Je laatste zin is niet helemaal duidelijk:”op 1 en dezelfde foto’s verschillende bewerkingen” Bedoel je op 1 foto verschillende bewerkingen of op meerdere foto’s een en dezelfde bewerking?

Bijdrager
    polansky

Batch wijzigingen kunnen zowel met Lightroom als met Aperture even gemakkelijk.

Ik heb het met name over de wijze waarop Lightroom omgaat met stacks, dat is werkelijk bijzonder slecht geimplementeerd door Adobe. Als gebruiker wil ik niet exact te hoeven weten in welke directory mijn bewerkte foto’s staan.
    Dat is nou juist het mooie aan Aperture en vergemakkelijkt je workflow aanzienlijk en komt de overzichtelijkheid van je bibliotheek ten goede..

Ik ga hier niet lopen mekkeren over snelheid, want daar verliest Aperture het zeker. Op andere gebieden wordt dat ruimschoots goedgemaakt (is mijn persoonlijke mening).

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.