5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Geert1976

Aperture Nederlandse taal instellen mogelijk??

Ik heb vanmiddag Aperture binnengehaald op de manier zoals hier eerder beschreven in de diverse topics. Echter blijft alles in Aperture in het Engels (rest van mijn Mac OS X mavericks keurig in NL). Hoe krijg ik Aperture naar het Nederlands?

Nederlands staat al bovenaan mn lijst bij Taal Instellingen (en ook al een keer rebooted)

EDIT: nevermind, tis niet mogelijk las ik ergens. hier mag een slotje op!

Bijdrager
    iHam

.

Inactief
    Anoniem

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Geert1976 op 25 oktober 2013

Hoe krijg ik Aperture naar het Nederlands?

Ik zal even uitleggen hoe het komt dat dat niet gaat, dan snap je waarom sommige programma’s in het Nederlands zijn en andere niet, en je eigenlijk nooit zelf kunt kiezen in welke taal een programma is.

Elk Mac-programma kan namelijk meerdere talen “aan boord” hebben; bij het starten van het programma kijkt het in de lijst met taalvoorkeuren, en loopt die van boven naar onder af tot het een taal tegenkomt die in het programma beschikbaar is. Stel dat het programma bijvoorbeeld in het Duits, Engels, Frans en Italiaans vertaald is, en jouw lijstje taalvoorkeuren is Nederlands, Spaans, Duits, Engels, Russisch, enz. Het programma zal dan eerst kijken: “Nederlands, heb ik dat?” en concluderen dat het dat niet heeft. Dan de volgende: Spaans — ook niet beschikbaar. Duits, dan — ja, dat is er wel, dus het programma zal z’n menu’s en vensters daarom in het Duits aan je tonen. Verander je de volgorde van je taalvoorkeuren, dan stop je het programma (⌘Q) en start je het opnieuw, waarna het opnieuw zal kijken welke taal het weer moet geven: wil je het voorbeeldprogramma in het Frans zien, dan zet je Frans even bovenaan en herstart je het programma, om maar wat te noemen.

Dit is heel anders dan bij (om maar een vergelijking te maken :)) Windows, waar de meeste programma’s maar één taal kennen, en je dus een specifieke versie moet nemen in de taal die je wilt. Sommige programma’s hebben meerdere talen, maar omdat Windows geen taalkeuzemechanisme zoals OS X heeft, moet/kun je dan meestal zelf kiezen welke taal je wilt dat het gebruikt.

Er zijn dan nog Mac-programma’s die op de “Windowsmanier” werken, maar dat zijn over het algemeen programma’s die ook voor andere besturingssystemen beschikbaar zijn, zoals programma’s van Microsoft en Adobe, de webbrowser Firefox, enz. Bij die is het omdat ze meestal door Windows- of Linux-programmeurs gemaakt worden, en daarom op de Windowsmanier in elkaar zitten, met alleen de echt nodige aanpassingen om op een Mac te werken. Meestal kun je deze ook herkennen aan de afwijkende termen in de Nederlandstalige versies: menu “Bestand” in plaats van “Archief” bijvoorbeeld, “Opslaan” in plaats van “Bewaar”, “Einde programmanaam” in plaats van “Stop programmanaam“, enz.

Bijdrager
    Geert1976

thanks voor de uitgebreide info Jakko!(y)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.