3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    CMD-Z

Aperture library & 2 computers

Hey allemaal,

Ik weet dat er al veel info over bestaat; en ik heb ook al het een en ander gelezen, maar vraag me toch af wat jullie mening is.

Ik heb aperture, met een library van 50 gb met 100 projecten, op mijn macbook air, en imac.

Tot nu toe gebruik ik chronosync om via de ‘mirror’ functie te backuppen naar een ex HD als ik op reis ben. Terug thuis, gebruik ik die ex HD om de library op mijn imac te updaten. Het enige nadeel is dat t lijkt alsof hij elke keer die 50 gb helemaal kopieert/afgaat, want het duurt erg lang.

Nu heb ik iets gelezen over de vault functie van aperture, waarbij hij alleen de ‘gewijzigde’ bestanden backupped. Dit zou dus sneller moeten gaan lijkt me.

De vraag is: kan ik een vault maken op een ex HD van mijn macbook air aperture library, en deze gebruiken om de library op mijn imac te updaten? in andere woorden, kan ik 1 vault gebruiken om libraries op 2 computers in sync te houden?

Of is dit onzin, en is er een betere manier?

Bijdrager
    iLaRo

C,

Waarom gebruik je die exHD niet als LIbrary.
    En maak je van je schijf op de iMac de Vault.
    Zo zet je de wijzigingen over op je mac.
    En is je EX HD je Primaire Library.

Je kunt een tweede vault aanmaken op je Air, als je de ruimte hebt.
    Nadeel is wel dat je je schijf moet koppelen als je een import uitvoert.

En volgens mij kun je een project wat je aanmaakt in Aperture op je air, ook importeren op je thuisstation.
    Daarbij importeert hij ook de foto’s.

Bijdrager
    iep

Die vault functie is er eigenlijk alleen om voor backups te zorgen maar je kunt het ook voor dit soort sync dingen gebruiken. Je kunt de vault op een centrale plek neerzetten waar beiden Apertures bij kunnen. Dit betekent echter dat je wel die vault up to date moet maken en dan op de andere machine weer een volledige restore moet doen. Feitelijk ben je dan hetzelfde aan het doen wat je nu doet maar dan wat omslachtiger. Je kunt mijns inziens beter naar iets als rsync of vergelijkbare tools kijken. Die moet je wel dusdanig instellen dat ze alleen datgene wat nieuw is syncen. In sommige gevallen kan dat betekenen dat hij de volledige bestanden overhevelt ipv de wijzigingen.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.