6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Willem

Aperture import projecten niet – steeds 0 foto's – HULP?

Hallo. Ik probeer wat oudere projecten weer in Aperture (3) te importeren, en dit gaat dus niet. Het project wordt wel aangemaakt in de library, maar het bevat 0 foto’s. De gearchiveerde projecten staan opgeslagen op een NAS, Aperture ziet bij importeren de partitie, directory en de projectfiles (xxx.approject) wel, maar importeren gaat dus niet. Ik heb het ook op een andere machine geprobeerd met m’n oude versie 2 van Aperture, maar ook dat lukt niet.

Bij importeren krijg ik de melding dat er een oudere RAW techniek is gebruikt en dat ik die kan updaten na het importeren (in versie 3 via Reprocess masters, in versie 2 via Migrate project). Echter, omdat het geïmporteerde project dus blijkbaar 0 foto’s bevat, heeft dit alles geen zin.

De projecten op de NAS zijn allen 500MB groot, dus ik weet zeker dat ze de foto’s bevatten; ik heb destijds gewerkt met het plaatsen van de foto’s in de Aperture library zelf, niet met referentiebestanden.

Heeft iemand enig idee wat ik hier mee aan moet? Het kan toch niet zo zijn dat ik nu alle foto’s uit die oudere projecten kwijt ben ?????

Bedankt alvast.

Groet, Willem

Bijdrager
    Pieterr

Ik gebruik zelf geen Aperture, maar kun je niet gewoon de inhoud van zo’n .appproject bekijken via rechtsklikken en “Show Package Contents”? Dan zou je in ieder geval je afzonderlijke foto’s moeten kunnen terugvinden.

Bijdrager
    bramvdb

Ik gebruikt Aperture en wat Pieterr zegt zou perfect moeten lukken.

Bijdrager
    Have a cigar

En als je het gearchiveerde project eerst vanaf je NAS naar je interne hard disk kopiëert en vanaf daar importeert? Aperture heeft wel eens moeite met NAS schijven benaderen (zoals ook bij een vault).

Bijdrager
    Willem

@ Pieter en Bram – dat klopt. Ik zie in de directorystructuur dan wel foto’s, RAW en JPG door elkaar. Ik zie ook directories voor sklideshows, print enzovoort. Dus in het uiterste geval zou ik de foto’s terug kunenn halen, maar dat is dan ene hoop moeite en ik verlies dan nog steeds een hele hoop informatie: alle bewerkingen, om maar eens iets te noiemen.

@ HAve a cigar (goed nummer van Pink Floyd trouwens) – dat heb ik ook met 1 project geprobeerd. Maar dat maakt niets uit; probleem blijft bestaan. Voor de zekerheid zal ik het met alle projecten proberen; misschien dat het iets oplevert.

Ik ben van plan om op een separate machine oudere versies van Aperture te installeren en dan te kijken of het daar wel mee lukt. Op dit moment gebruik ik versies 3 en 2.1.4; Ik vermoed dat er ergens in de loop van de afgelopen jaren een wijziging in de projectstructuur is geweest. Daar geeft Aperture bij importeren ook een waarschuwing over. Misschien dat het met versie 2 of 1.5 wel gaat lukken….

In de tussentijd houd ik me ten zeerste aanbevolen voor jullie suggesties……

Alvast bedankt, Willem

Bijdrager
    Willem

Nah…. Ik heb geprobeerd met Aperture 2, kaal geïnstalleerd op een MAcbook Pro met de originele Tiger OS X, naar 10.4.11. Geen succes: weer dezelfde melding over de ge-update RAW technologie, en weer 0 foto’s geïmporteerd. Wel een folder voor iedere foto in het project….. Zucht….

Nu ga ik het maar proberen met versie 1.5, alleen moet ik daar dan wel aan zien te komen; destijds heb ik dat als een trial geïnstalleerd, dus ik heb geen installatieschijf…. En het dmg bestand van de trial ben ik uiteraard kwijt….

Iemand nog suggesties????

Willem

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.