6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    svan

[Aperture] automatische aanpassing foto's

Ik heb een hele serie nieuwe foto’s geïmporteerd in Aperture (3.3). Bij het bekijken van de foto’s (je ziet dan altijd ‘loading’ in beeld, mijn MacBook is de jongste niet meer), verandert de verzadiging van de foto’s. Dit resulteert in sommige gevallen in een meer natuurgetrouwe weergave, maar vaak worden de kleuren ook te heftig, met name bij de kleuren rood en groen. Dat kan ik best wel herstellen, maar liever heb ik dat de kleuren iets neutraler blijven.
    Het vreemde is dat ik geen enkele instelling heb gewijzigd ten aanzien van eerdere imports. Wat zie ik over het hoofd?

Bijdrager
    Yggdrasil

Hmm, dat heb ik eigenlijk nog niet gehad in Aperture. Toevallig niets aangepast op je camera zelf?

Bijdrager
    whispering

Gebruik je bij het importeren van de foto’s presets om de foto’s aan te passen? Misschien heb je de instellingen van een preset ongemerkt gewijzigd?

Bijdrager
    svan

Dank voor de reacties.
    Ik heb alles nog eens nagelopen en nee, geen aanpassingen op mijn camera (Nikon D90) gedaan en ook geen presets gebruikt…

Bijdrager
    whispering

Misschien staat de onscreen-proofing ingeschakeld?

In het ‘View’ menu ‘On screen proofing” Shift Alt P

Bijdrager
    curryhano

Heb je je foto’s in RAW geschoten? Ik heb dat ook nadat ik meteen na het importeren de foto’s ga bekijken. Aperture is dan nog bezig de foto’s te processen (zie ook in het activity window). Als Aperture daarmee klaar is, krijg je gewoon de foto’s te zien zonder dat daaraan iets veranderd.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.