30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:
    Bijdrager
    Afroman

Aperture 4 {speculaties}

Ik had gisteren een interessante discussie met Vogel en Mac Daddy over Apple en professionaliteit.

Als we kijken naar Final Cut 7 die in 2009 werd uitgebracht, was dat echt top. Superpro, en het was gewoon de bedrijfstandaard…

En nu met Final Cut Pro X valt alles enorm tegen. Kan natuurlijk komen doordat de pro-markt enorm klein is geworden.

Maar de kans is ook groot dat dit met Aperture en Logic ook gaat gebeuren.

Wat verwachten jullie van Aperture of wat willen jullie in ieder geval zien?

Ik zelf wil:
    -Een veel betere flickr-export functie
    -Een snellere edit-engine. Want het bewerken gaat trager dan bij Lightroom.
    -Functionaliteit om toch meer te bewerken.(panoramashots renderen, HDR-functionaliteit)
    -Performance. Browsen gaat supersnel. Maar dat ligt ook weer aan je hardware. Maar het editten en slideshows gaan best traag.

Wat zien jullie graag terug in Aperture 4?

Bijdrager
    CedricH

Panoramashots zouden het vooral doen voor mij, dat is de reden waarom ik voorlopig bij Adobe blijf

Bijdrager
    roelpol

Panorama zou ik ook wel willen zien

Bijdrager
    dclkdm

1+ panorama
    Tevens wat meer verschillende raw formaten (niet alleen dslr maar ook van bridge camera types).

Bijdrager
    Afroman

Dat kan toch? Elke keer als er weer een nieuwe serie camera’s wordt gelanceerd dan komt er toch weer een flinke Aperture update?

Bijdrager
    Yggdrasil

Wat ik graag zou zien in Aperture 4 is de mogelijkheid om het adjustmentspaneel te laten floaten als je bijvoorbeeld fullscreen werkt.

Verder een betere omgang met ram waardoor je minder vastlopers krijgt. Wat misschien ook nog handig kan zijn is de mogelijkheid om een watermerk te kunnen toevoegen aan je foto’s vanuit Aperture zelf zonder dat je daarvoor extra software of plug-ins nodig hebt.

Panorama’s maken in Aperture kan handig zijn (geen PS meer nodig) maar ik vrees dat Aperture dan helemaal het Noorden kwijt zal zijn. Aperture heeft nu dikwijls al moeite bij grote bewerkingen… Het renderen van een panorama zou wel eens helemaal verkeerd kunnen aflopen. Voor panorama’s houd ik het wel bij Photoshop.

Bijdrager
    Tuvok

@Niiiiiickk

Het adjustmentpaneel kan al floaten. Klik en slepen, dan laat het los van de zijkant.

Voor mij erg belangrijke verbeteringen zijn:
    – Snelheid, vooral veel snelheid. Retoucheren is bagger traag;
    – Verbeteringen van de huidige functies;
    – Zelf namen geven aan adjustments; als ik meerdere kleur aanpassingen maak weet ik niet meer welke waar is bijvoorbeeld.
    – Betere ruis onderdrukking;
    – Perspectief correcties;
    – Content-aware Fill

Bijdrager
    Maximm

-Kaders rond foto’s kunnen maken. Nu moet ik daar een lompe plug-in voor gebruiken…
    -Een watermerk toevoegen.
    -Snelheid en stabiliteit mag ook wat verbeteren.
    -Meer adjustments, zodat ik PS niet meer nodig heb.

Bijdrager
    Afroman

Hoezo? Photoshop is fucking snel, onwijs makkelijk en de bedrijfsstandaard en kan je prima combineren met Aperture.(extern editor)

Bijdrager
    Maximm

@ Afroman, ik vind PS persoonlijk niet ‘onwijs makkelijk’. En ik werk gewoon liever met één zeer uitgebreid programma waarin ik enerzijds mijn foto’s kan ordenen/structureren/organiseren en anderzijds ook kan bewerken.

Telkens mijn foto’s exporteren uit Aperture om te bewerken in PS en vervolgens weer te importeren is mij iets te omslachtig.:)

Bijdrager
    Afroman

Je hoeft niks te exporteren.nje kan het gewoon aangeven in je voorkeuren dat Photoshop je foto’s bewerkt.

Bijdrager
    Maximm

Wauw, bedankt! Die functie had ik nog niet ontdekt en het is inderdaad veel handiger dan mijn vorige (omslachtige) methode!

Bijdrager
    MouseMighty

*kuch* Lightroom 4 *kuch*:evil: Even serieus, Aperture is een fraai programma maar vraagt nogal wat van je systeem. Daar zou eens wat verandering in moeten komen. De vergelijking met Lightroom is alleen van toepassing omdat Lightroom beter/makkelijker/sneller samenwerkt met andere Adobe applicaties. Daar kies je zelf voor. Reken er maar op dat er binnenkort een nw Lightroom aankomt, want volgens mij is Lightroom nog nooit zo goedkoop geweest als nu.

Ik zie heier een aantal featurequests die standaard in PS zitten. Blijf wel bedenken dat Aperture (en Lightroom) geen fotobewerkingsprogramma an sich is maar meer een overall database/RAW/opslag/verdeel applicatie. Trouwens als je briljante foto’s maakt heb je PS ook niet meer nodig :crazy:

Bijdrager
    Afroman

Trouwens als je briljante foto’s maakt heb je PS ook niet meer nodig

Dat is bullshit.

Moderator
    unSOUND

Wat mij wel is opgevallen, is dat bewerken in Aperture alleen traag gaat als je bewerkt in Browser-weergave. Als je een foto bewerkt terwijl die foto als enige open staat, gaat het ineens een stuk sneller.

Bijdrager
    MouseMighty

@Afro hebbie honger jochie? Je hapt zo lekker of heb je de :crazy: smiley over het hoofd gezien?

Bijdrager
    Nielson30

Ik zou wel de volgende willen zien:

– liquify
    – Meerdere foto’s over elkaar voor HDR
    – borders en watermarks
    – Sneller ind. betreft retoucheren etc.

Ben benieuwd wanneer deze uitkomt, is er al een indicatie?

Bijdrager
    MouseMighty
    Nielson30 op 28 november 2011

Ik zou wel de volgende willen zien:

1 liquify

2 Meerdere foto\’s over elkaar voor HDR

3 borders en watermarks

4 Sneller ind. betreft retoucheren etc.

1,2 & 4 Photoshop
    3 Photoshop of betaalde plugin

Moderator
    unSOUND

Laten we het dan anders zeggen…

Ik zou graag BETAALBAAR het volgende kunnen:

– liquify
    – Meerdere foto’s over elkaar voor HDR
    – borders en watermarks
    – Sneller ind. betreft retoucheren etc.

:lol:

Bijdrager
    MouseMighty

Ruil Photoshop in voor Photoshop Elements en/of Pixelmator. Afgezien daarvan, het is een stuk gereedschap voor je hobby en/of je werk. Ik zou ook graag betaalbaar een nieuwe dure auto willen rijden.

Begrijp me goed, ik snap best de vraag naar bepaalde features maar ik denk dat een “Content Aware Fill” niet gaat gebeuren, daar zullen best wel wat Adobe patenten op liggen en we weten allemaal hoe dat dan gaat. Ik denk ook dat de toevoeging van deze features Aperture ver$%#&^ tot een log en traag programma maakt (voor zover het dat nog niet is) en daar zit je ook niet op te wachten toch?

Ik zou zeggen kijk welke applicatie er het beste geschikt/snelste is voor bepaalde handelingen en gebruik dat dan ook. Ik moet er niet aan denken dat de halve Photoshop en Illustrator features ook nog eens in InDesign gegooid worden, alhoewel “actions” zou wel handig zijn:wink:

Ohja, ik heb geen aandelen Adobe of Apple. Bekijk het meer in het licht van het feit dat je met Voorvertoning al een plaatje vrijstaand kan maken, net zo goed als dat je dat met Photoshop Extended CS5.5 kan….

Moderator
    unSOUND
    MouseMighty op 29 november 2011

Begrijp me goed, ik snap best de vraag naar bepaalde features maar ik denk dat een “Content Aware Fill” niet gaat gebeuren….

Daar heb ik dan ook nog wel enigszins vrede mee. Maar als zelfs zaken als de Kanaalmixer en Color adjustments niet in Elements zitten houdt het toch wel een beetje op…

Het blijft voor jou wellicht vloeken in de kerk, maar ik hoop nog steeds op een apart non-commercial licentie voor Photoshop, zodat je ook als thuisgebruiker gewoon het volle scala aan tools hebt. En dat hoeft geen 79 euro te kosten natuurlijk, ik heb indertijd ook 250 euro voor Aperture neergelegd, en dat zou ik voor Photoshop ook direct doen.

Bijdrager
    MouseMighty

Pixelmator geen optie? Ik weet niet precies wat die allemaal wel en niet kan maar de nieuwste versie ziet er wel veelbelovend uit. Nadeel, volgens mij zitten daar dan weer geen laageffecten in. Tja you win some.. De goedkoopste legale manier om aan Photoshop te komen is student zijn of een oude licentie van iemand overnemen. Upgraden van CS2/3 naar 5.5 is dan rond de €250,- Ja ik weet het, Adobe is niet goedkoop.

Bijdrager
    Afroman

Ja, maar Pixelmator heeft niet dezelfde workflow en bedrijfsstandaard als Photoshop.

Bijdrager
    MouseMighty

En de bedrijfsstandaard van Photoshop is? .psd?

Pixelmator supports all popular image file formats. You can open and export in PSD, TIFF, JPEG, PNG, PDF, WebP and more. Above all, Pixelmator can open and save Photoshop files with layers.

Workflow? Die maak/beheers je zelf toch? Vrij rekbaar begrip.

Pssst, geen persoonlijke aanval maar soms kijken mensen niet ver genoeg om tot een simpele of goedkopere oplossing te komen:wink:

Bijdrager
    Ir.Bob

Over speculaties gesproken: Deze roddel al gezien bij ApertureExpert.com?

Hoe dan ook, mijn lijstje is vrij lang:

– Een multi-users database
    – Non-destructive plugins, in plaats van een hele grote Tiff maken voor elke 3rd party plugin.
    – Lens- en perspectief-correctie
    – Gradient “brushes”
    – Camera Calibratie met Colorchecker cards,
    – Film-korrel simulatie
    – Betere ondersteuning voor Wacom tabletten
    – Betere edge sharpen
    – Complexe boolean zoek mogenlijkheden zoals (A OR B) AND (NOT C)
    – Betere performance uiteraard

Waar ik in ieder geval niet op zit te wachten is een panorama functionaliteit. Ten eerste vind ik dat niet in de filosofie van Aperture passen, ten tweede denk ik dat het nooit zo goed wordt als Hugin. (Daar kan ook PS nog een puntje aan zuigen)

Inactief
    Anoniem

Zouden naast non-destructive plugins, RAW converters van de verschillende fabrikanten als plugins niet erg fijn zijn. Zou de foto management mogelijkheden van Aperture graag gecombineerd hebben met de RAW converter mogelijkheden (als wijzigingen non-destructief opslaan in NEF file, D-lighting en Picture profiles) en kwaliteit van bijv. Capture NX2 van Nikon.

Bijdrager
    Afroman

De RAW-ondersteuning moet veel beter. Aperture + Lion is wel wat beter maar Photoshop is like 100 keer sneller.

Bijdrager
    FotoDirk

Een watermerk toevoegen tijdens het exporteren is wel mogelijk vandaag hé jongens.

Bijdrager
    Apple4life

wat ik graag in de volgende versie van Aperture wil zien, is een nieuwe interface (speciaal ontworpen voor Mountain Lion) net zo als wat er is gebeurd met FCP X maar dan wel alle features behouden maar ook een beetje interface van Pixelmator en Photoshop.

Ook zou ik een panorama tool willen hebben en een “delete objects” tool net zo als Photoshop maar natuurlijk beter.

Ook een goede ondersteuning met alle apparaten.

Bijdrager
    Yggdrasil

Het enige wat ik graag zie verbeteren in de opvolger van Aperture 3 is het RAM-beheer. Getver, hoe vaak ik geen strandbal krijg als ik aan het retoucheren ben…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.