10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Infinitatus

Aperture 3 en Iphoto ´11

Ik heb sinds kort Iphoto ´11 geïnstalleerd. We gebruiken al een aantal jaar iphoto voor onze foto´s. Nu wil ik graag wat meer verdiepen in fotoverwerking. En sinds de drastische (tijdelijke?) prijsverlaging denk ik erover om Aperture te kopen. Mijn vrouw is er echter huiverig voor en vind iphoto precies goed voor haar gebruik.
    Mijn vraag is: kan ik Aperture en Iphoto naast elkaar gebruiken zonder bijvoorbeeld een dubbele fotobibliotheek te hebben en zonder dat de programma´s elkaar in de weg liggen.

Bijdrager
    Afroman

Ja. Aperture maakt namelijk zijn eigen bibliotheek aan. En je kan zelf in elkaars bibliotheken browsen mocht je dat willen.

Bijdrager
    prullenbak

zonder bijvoorbeeld een dubbele fotobibliotheek te hebben

Ja. Aperture maakt namelijk zijn eigen bibliotheek aan.

que?

Ik heb zelf gemerkt dat ik t vrij verwarrend vond toen ik de trial van aperture 3 naast iPhoto ging gebruiken. Dat was dan nog wel iphoto 09 destijds, maar toch…

Bijdrager
    Hansi2124

Afro,

je moet een aantal berichten op OMT verwijderen, want ik kan je geen pm meer sturen, omdat je box vol zit.

Bijdrager
    Ravaso

Voor dat je het koopt denk dan even goed na waar je het precies voor wil gebruiken..

Wat bedoel je met fotoverwerking?

iPhoto is meer om te kijken en de foto’s die je wilt bekijken licht te bewerken.
    Aperture is meer om foto’s te bewerken.. (die je bijv. met een spiegelreflexcamera hebt gemaakt in het RAW formaat)

Ik heb ze allebei.. maar ik gebruik iPhoto bijna altijd.. (maar dat is persoonlijk)

Bijdrager
    Afroman
    prullenbak op 07 januari 2011

zonder bijvoorbeeld een dubbele fotobibliotheek te hebben

Ja. Aperture maakt namelijk zijn eigen bibliotheek aan.

que?

Ik heb zelf gemerkt dat ik t vrij verwarrend vond toen ik de trial van aperture 3 naast iPhoto ging gebruiken. Dat was dan nog wel iphoto 09 destijds, maar toch…

Dan doe je toch iets fouts. Ik gebruik al anderhalf jaar(als het niet meer is) Aperture voor foto’s en iPhoto voor illustraties.

@Hansi.

Dus ik mag niet mijn PB’s bewaren? WTF is dat! Ik heb maar 3 pb’s verwijderd dan. Maar dit vind ik wel zwak hoor.

Bijdrager
    Hansi2124

Er is een maximum van 30 (of 50?) berichten wat je kan bewaren op OMT.
    PB is gestuurd;-)

Bijdrager
    Rik de Belg

Infinitatus, ja dat kan.
    Aanzie Aperture gewoon als een iets meer professioneel pakket dan iPhoto, dus ook met meer mogelijkheden.
    Maar je kan van het ene programma in de bib van het andere, en omgekeerd.

Ikzelf gebruik iPhoto niet meer sinds ik Aperture heb.

Opgelet, RAW bestanden worden ook in iPhoto geaccepteerd hoor.

Bijdrager
    Rolf

Ik heb dezelfde overweging, maar vanuit een andere hoek. Ik vind iPhoto11 een regelrecht drama. Continu freeze, soms zelfs mijn machine helemaal hardhandig herstarten (terwijl het toch een vette MacPro is). Ik weet niet of terug naar iPhoto9 een optie is, maar Aperture – en zeker tegen de huidige prijs – zou een alternatief kunnen zijn. Wat jullie ?

Bijdrager
    prullenbak

Dan doe je toch iets fouts. Ik gebruik al anderhalf jaar(als het niet meer is) Aperture voor foto’s en iPhoto voor illustraties.

Volgens mij is de vraag juist om in allebei de programma’s dezeldfe bibliotheek te gebruiken. Dus 1. Niet twee totaal verschillende. En ook niet 2 die je vanuit ieder programma kan benaderen.

Ik zelf vond dat systeem namelijk verwarrend. Dat heeft niks met verkeerd doen te maken. Ik vond t gewoon niet handig:) Zou ook liever gewoon 1 bieb zien. Maar volgens mij is dat (toch?) niet mogelijk.

Ik weet niet of terug naar iPhoto9 een optie is

Nee, is geen optie. Iphoto ’11 past dingen aan in je bibliotheek, waardoor je neit meer terug kan. tenzij je een recente backup hebt van je 09 bibliotheek.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.