8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    pt

Aperture 2 op een GeForce 9400?

Is er iemand die naar tevredenheid Aperture 2 draait op een nieuwe iMac (24″, 2,66GHz, 4G intern) met de goedkope grafische processor (de GeForce 9400)? Twijfel een beetje of ik 300 euro (of zelfs 480 voor de Ati Radeon) ga uitgeven voor een betere grafische kaart. Gaat mij eigenlijk alleen om Photoshop (RAW) en Aperture.

Bijdrager
    Afroman

Het draait zelfs op een MacBook met GMA, dus op je iMac moet die het zeker doen.

Bijdrager
    Rox_NL

Ik heb het geprobeerd op een MacBook Pro 2.66 met de geforce 9400M. Het kan wel, maar als je (gedeeltelijk) van je inkomen afhankelijk bent van het systeem zou ik altijd voor een ‘echte’ gpu gaan. Het is gewoon net niet soepel genoeg eigenlijk.

Bijdrager
    Erwal

Ik heb een 24″ 2,4 MHz met 4GB en een Radeon HD2600 van ruim een jaar oud, doet het als een zonnetje.
    Moet dus zeker lukken 8)

Bijdrager
    Michaeldw

Huh, sinds wanneer helpt een GPU mee aan de prestaties van Aperture of Photoshop.
    Een GPU rekent niet mee bij het verwerken van foto’s, of je ze nu verkleind, laagmaskers gaat toepassen of met kleuren gaat lopen klooien.
    De grafische kaart zorgt er alleen voor dat de bewekingen (welke door de cpu worden berekend) weer worden gegeven op je scherm. Met de meest simpele kaart kun je dus gebruik maken van Aperture. Die € 300,00 zou ik ergens anders aan besteden.

De nieuwste Photoshop schijnt voor een bepaald aantal bewerkingen beperkt gebruik te maken van de gpu, volgensmij voor 3D bewerkingen, maar pin me daar niet op vast.

Ik ben van mening dat je grafische kaart geen invloed heeft op de prestaties van je RAW workflow

Bijdrager
    sven-
    ”Erwal”

Ik heb een 24″ 2,4 MHz met 4GB en een Radeon HD2600 van ruim een jaar oud, doet het als een zonnetje.
    Moet dus zeker lukken 8)

Je beseft hopelijk toch wel dat jouw HD2600 een stuk beter is dan de hier besproken 9400M? Van jouw “dus” is derhalve geen sprake.

Bijdrager
    computer space

Gewoon de 9400M nemen. Of ben je heel erg fan van Photoshops skateboard-scrollen? Alhoewel, zo’n banale GPU functie zal op de 9400M ook wel willen. Het licht aardig bij de grafische belasting door Expose in de buurt.

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”Michaeldw”

Huh, sinds wanneer helpt een GPU mee aan de prestaties van Aperture of Photoshop.
    Een GPU rekent niet mee bij het verwerken van foto’s, of je ze nu verkleind, laagmaskers gaat toepassen of met kleuren gaat lopen klooien.

Photoshop CS4 gebruikt de GPU juist voor het sneller en beter weergeven en bewerken van beeld. Dit geldt voor zowel het gebruik van filtertoepassingen, een betere weergave van vreemde zoom-resoluties (zoals 33.33%) en nog meer… en het is de bedoeling dat de GPU met volgende versies alleen maar méér gebruikt gaat worden om dit soort zware programma’s sneller hun bewerkingen te laten doen. Dit was destijds een bewering/belofte van iemand van Adobe zelf.

Ook Aperture en Lightroom maken er gebruik van cq. gaan er gebruik van maken. Als je ook maar een beetje serieus bezig bent/wilt zijn met deze programma’s, of als je er financieel afhankelijk van bent, dan is het investeren in een echte GPU altijd een gewin. En dan vooral op de lange termijn.

Mvg,
    Joram

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.