30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:
    Bijdrager
    Freek.

Aperture 1.1 is uit

Ik zie ‘m sinds net in de USA Apple Store staan: Aperture 1.1
    Inderdaad voor $ 299,=

Nieuwe versie, nieuw draadje.

Bijdrager
    kaiser pro

zie frontpage

Bijdrager
    Torz

Moeten wij weer straks euro 299 betalen :P

Ben benieuwd of the raw conversie nu net zo goed is als PS.

Bijdrager
    Freek.
    ”kaiser

zie frontpage

Dat was nog uit het geruchtencircuit:

”De

Dit is zeer interessant, omdat dat zou betekenen dat het softwarepakket $200,- in prijs gedaald is van $499,- naar $299,-. In de Apple Store is echter nog gewoon Aperture 1.0 te koop voor $499,- en het nieuws is weer uit de Hot News lijst verdwenen.

Een nieuw draadje met de voors- en tegens van de verse Aperture kan geen kwaad gezien het grote aantal fotografen en beeldbewerkers op MacOSX.nl.

Het goede nieuws voor nieuwe klanten van Aperture is in ieder geval de prijsdaling. Helaas nog steeds dezelfde heavy systeemeisen.
    Ben ook benieuwd naar de vernieuwde RAW-conversie. En tsja… hoe zal versie 1 van Adobe’s Lightroom eruit zien en kosten?!

Bijdrager
    Turbanus

Kaiser Pro fotografeerd ook al vanaf zijn 2e natuurlijk……:wink:

Bijdrager
    DEform

Hmmm, nu wordt de MacBook opeens zéér aantrekkelijk.
    Hopelijk kan ik het zaterdag zien werken op de 2Ghz
    die bij ons in de winkel staat!

Als het daar soepel op draait, gaat mijn pb de deur uit!

Edit: nu komt 1.1 net binnen met software-update

Wie heeft 1.1 al draaien op MacBook?
    Conclusie??

Bijdrager
    conradzoo

Hmmm, Applestore NL verkoopt hem nu voor 319Euro….

Bijdrager
    Furious

Dit blijf ik even volgen!

De RAW-workflow in 1.0 vond ik echt helemaal niets en bovendien krijg ik nu blijkbaar 200 euro terug van Apple! Dat is mooi!:mrgreen:

Bijdrager
    Zaphod_B
    ”DEform”

Wie heeft 1.1 al draaien op MacBook?
    Conclusie??

Draait redelijk soepel op m’n gloedjenieuwe MBP! Wat een heerlijk apparaat zeg!
    Heb nog weinig tijd gehad om met Aperture te spelen maar mijn eerste indruk: eindelijk werkbaar qua snelheid. Ik heb er 8000 foto’s inzitten.

Bijdrager
    DEform

En kan je het vergelijken met bijvoorbeeld een
    dual 2Ghz PowerMac?
    Of heb je daar nog nooit mee gewerkt?

Bijdrager
    Zaphod_B
    ”DEform”

En kan je het vergelijken met bijvoorbeeld een
    dual 2Ghz PowerMac?
    Of heb je daar nog nooit mee gewerkt?

Ik een MBP en een dual 2 GHz G5 (niet de quad core maar de vorige versie) en de machines zijn ongeveer even snel. Die MBP is echt een dijk van een laptop!

Bijdrager
    DEform

Ok, verkopen die pb, en bestellen die mbp!!
    Werken ook de loupe en de verbeteringstools goed en vlot?

Bijdrager
    Justindemian

Ik heb een MBP met aperture draaien alleen in een heleboel foto’s staat een badge een rechthoekje met een diagonale streep er doorheen.

Bij het exporeren van die foto’s krijg ik steeds een error melding.

Nou weet ik niet waar die badge voor staat, in het boek staat niets en in de online help.pdf staat dat tekentje er ook niet bij.

Wie weet hoe ik dat weg krijg en waar dat tekentje voor staat.

Bijdrager
    DEform

Oei, en heb je de versie 1.1 draaien?
    Kan je bij Aperture niet de miniaturen opnieuw aanmaken zoals
    bij iPhoto? Opstarten met alt of option?

Bijdrager
    Justindemian

Het is versie 1.1 en bij die foto’s met dat rechthoekje zie je ook loading blijven staan.

Bijdrager
    DEform

Ah voila,
    De alt en :apple:-toets inhouden bij het opstarten.

Dan bibliotheek opnieuw opbouwen. Wss is het dan opgelost

Bijdrager
    iDeef

Ik heb ook 1.1. op m’n MacBook draaien, alleen als ik m’n iPhoto library wil importeren dan ziet ie de bestanden wel (licht grijs) maar ik kan ze niet selecteren! Gewoon losse foto’s buiten m’n iPhoto library zijn geen probleem… vreemd! Iemand anders ditzelfde probleem?

Voor de gene die nieuwschierig zijn naar de snelheid. Het draait allemaal vrij vlot. Bijna net zo snel als op m’n G5.

Bijdrager
    jimmoor

En mijn hoop is ook waarheid geworden, de NEF beelden uit de Nikon D200 kunnen nu eindelijk ook in Aperture geopend en bewerkt e.d. worden. Werkt nu perfect en ook heel erg snel. Met RAW aanpassingen geen probleem, ziet er heel goed uit. Beelden naar A3 formaat overgezet in RAW op 300 dpi, lichte kleurcorrectie op toegepast om de geselecteerde beelden naar elkaar toe te brengen en vervolgens naar TIFF in Photoshop No problems en “gestoken scherp”. Leuk dat we van Apple nog iets tegoed houden voor het getoonde uithoudingsvermogen, ha, ha.

Bijdrager
    Justindemian

Het exporteren van originelen bestanden zonder exif dan gebruik ik export version maar dan is het bestand 2 keer zo groot terwijl hij het origineel gaat exporteren ?

Iemand een idee.

Bijdrager
    F e r o x

Weet er iemand goede online ‘video-cursussen’ staan? Een beetje zoals de demoversie die op de apple-site staat, maar dan om de werking en functies van het programma te leren? Ik heb nu namelijk Aperture 1.1 en kan er wel al redelijk mee werken, maar er zijn toch wel veel functies die ik nog niet ken, dus het zou handig zijn om een beetje bij te leren …

Bijdrager
    klaus

Er zit een uitgebreide manual bij, en op Lynda.com kan je een video tutorial vinden (niet gratis).

Bijdrager
    Buzz

Wat bedoel je met de demo-versie? Bedoel je daar de tutorials op Apple’s Aperture website mee?

Die tutorials (op http://www.apple.com/aperture/resources/tutorial/) zijn volgens mij al uitgebreider en beter dan je van video-tutorials op Internet kan verwachten. Je bent er wel even zoet mee, in ieder geval. Ik vraag me ook af of er nog betere gratis tutorials te vinden zijn op Internet. Ik denk dat als je nog meer wil weten je toch echt in de handleiding of help moet gaan snuffelen of (nog beter) in het programma zelf moet gaan spelen en onderzoeken.

Bijdrager
    F e r o x

Ik vind de tutorials op de website niet zo uitgebreid, maar ik zal wel mijn plan trekken …

Ik had wel nog een vraagje: hoe kan je de foto’s fullscreen laten afspelen op je scherm? Nu heb ik links en rechts een zwarte rand over (van een goede 2 cm), maar in iPhoto heb ik die rand niet, en spelen dezelfde foto’s fullscreen af (ik heb het dus over diavoorstelling).

Bijdrager
    Buzz

Even voor de zekerheid: Weet je het zeker dat je het over de Tutorials hebt, en niet over de Quick Tours?

Die Quick Tours zijn inderdaad niet zo uitgebreid, en die Tutorials stonden nog niet vanaf het begin op de website (het zijn wel dezelfde filmpjes als op de Aperture DVD natuurlijk). Dus misschien dat je niet meer recent op de site hebt gekeken en de Tutorials nog niet had gezien? Volgens mij kan je er wel een dag mee zoet zijn, als je alle Tutorials bekijkt en aan de hand daarvan zelf dingen gaat proberen in Aperture. Ik denk ook niet dat er erg veel features dan nog onbekend zullen zijn voor je.

Anders vind je de Tutorials daadwerkelijk niet uitgebreid genoeg. Kan natuurlijk ook…

Bijdrager
    F e r o x

Yup yup, bedankt. Ik had het inderdaad de hele tijd over de Quick Tours. Iemand die ik ken heeft Aperture geïnstalleerd bij mij op de Mac. Daarom heb ik nooit de DVD in mijn handen gehad, en heb ik de tutorials niet zien staan. Ik weet dat de manual redelijk groot is, maar ik vind het aangenamer om te leren aan de hand van video-fragmenten, kwestie van visualisatie :)

Weet je toevallig het antwoord op mijn vraag? Die balken zijn echt wel vervelend bij diavoorstelling.

Bijdrager
    Giele

Kan je in Aperture alles doen wat je in PhotoShop kan doen?

Klinkt intresant dan:o

Bijdrager
    Buzz

Haha, ik ben zelf nog geen Aperture gebruiker. Ik ben me er alleen al een tijd flink in aan het verdiepen, want ik heb eerst nog een nieuwe Mac nodig (met een betere grafische kaart), voordat ik er aan ga beginnen. Maar wat betreft dat slideshow probleem kan ik je dus niet verder helpen. Iemand anders misschien?

In Aperture kan je bij lange na niet wat je in Adobe Photoshop kan. Daarvoor is het ook helemaal niet bedoeld. Het is een heel ander soort programma. Je moet Aperture meer zien als een uitgebreide, professionelere iPhoto voor fotografen die RAW schieten met de digitale spiegelreflex.

Het programma is er echt alleen voor foto’s. Voor truckages, teksten, spiegelingen, transparanties, kunstige filters, gelaagde composities, knippen en plakken etc., heb je een programma als Photoshop nodig.

Adobe heeft trouwens een op Aperture lijkende applicatie in beta, genaamd Lightroom.

Bijdrager
    F e r o x

Neen, het is een workflow-programma. Wat er op neer komt dat het gemaakt is om je foto’s te ordenen, de beste te selecteren, kleine RAW-correcties (brightness, white-balanse, …), ….

Bijdrager
    Giele

Jammer, is er dan wel een ander alternatief als photoshop ?

Bijdrager
    klaus

Waarom wil je een alternatief voor Photoshop? Photoshop is zowat het meest gebruikte programma in de industrie en kent voor zover ik weet geen tegenhangers.. Buiten mensen die zweren bij Macromedia Fireworks maar die zullen ook niet zeggen dat Photoshop zuigt:-)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.