9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    dasuperman

apache virtual host

Wie weet iets op het volgende:

Ik heb webserver draaien met php geactiveerd. Met het programma Andromeda kan ik nu van buiten (ook voor vrienden) via browser mijn mp3’s afspelen. Geweldige feature!
    Probleem is: ik heb Ibook met maar 10GB. Al mijn muziek staat op externe HD die ergens in mijn lan hangt.
    Wat ik nu moet doen is de map met het php script in mijn webroot mappen naar de map met mp3’s op externe HD.
    Dit kan via creeeren van virtual host in webroot. Ik heb wat dingen nagezocht bij Apache, maar dit is veel te technisch voor mij. Ik begrijp er niets van.
    Iemand een idee hoe dit makkelijk kan?

:innocent:

Bijdrager
    meneer de koekepeer

– Ga je de webserver ook gebruiken voor webontwikkeling, of wil je enkel je mp3’s broadcasten?

Indien je ook wilt gaan webontwikkelen:
    – Zou je eventueel op je externe schijf willen webontwikkelen?

Bijdrager
    dasuperman

Wat bedoel je met webontwikkeling?

Mijn eigen website staat ook in de webroot, ja, maar dat is meer voor testen.
    Hij staat ook nog bij officele isp. Verder wil ik het gebruiken om met vrienden , bekenden files uit te wisselen, en dat lukt allemaal wel.

Ik wil niet echt gaan uitzenden, alleen mezelf en vrienden de mogelijkheid geven van buitenaf mijn mp3 collectie te benaderen via browser. daarbij gaat het niet zozeer om downloaden maar om afspelen. Dit werkt perfect met Andromeda, alleen het pointen naar andere map op mijn lan is het probleem.
    Ik heb 43 GB mp3’s, voornamelijk mijn eigen geripte cd collectie. De helft wereld muziek, de andere helft klassiek met nadruk op Mozart en Opera.
    Dit wil ik graag delen. Daar was het internet toch voor?

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Uiteraard is het internet daar ook voor, hoor je mij niets over zeggen hoor:D Ik heb zelf ook een tijdje mp3 broadcast gedaan, alleen trok ik dat niet meer i.v.m. bandbreedte.

Hier is wat je moet doen:
    1) Open de Terminal

2) cd /etc/httpd

3) sudo pico httpd.conf

4) ctrl + W – Where is – DocumentRoot

5) Verander dat in het adres van je externe HD

6) ctrl + x

7) Y om te saven

Dat zou het in principe moeten doen als je naar een andere folder verwijst. Ik weet niet of dat ook werkt als je naar een netwerkschijf verwijst, maar in principe moet dat werken…

Moderator
    Adriaan Mol

Wat jij nodig hebt is geen technisch gedoe met Apache configs prutsen, maar Sushi (nee niet die je bij de Japanner kan halen)!

Met het programma kan je live streamen (wat jij NIET wil), maar ook je Mac als Jukebox gebruiken via de browser, dus dat mensen je MP3s kan bekijken via een browser en downloaden/streamen.

Bekijk de Sushi voor meer informatie, de software is gratis.

PS: Heb je al geprobeert een alias in je Web documents te stoppen?

Bijdrager
    dasuperman

Bedankt voor je tip, maar ik denk niet dat dit is wat ik wil.
    .
    probleem: die externeHD hangt aan Imac en is os9 geformatteerd..

Ik denk niet dat ik webroot naar os9 kan zetten. Bovendien wil ik de webroot fijn op mijn Ibook houden.

Wat ik wil is virtual directory maken in de webroot onder osx, die verwijst naar betreffende map op externe hd.

Bij Apache had ik dit gevonden, maar daaar kan ik verder niks mee. Misschien zegt het jou wat:

http://httpd.apache.org/docs/mod/mod_alias.html

Hier ligt volgens mij wel de oplossing maar ik weet zo goed als niks van Apache en in de terminal werken doe ik alleen als iemand me echt duidelijke instructies geeft van wat en hoe. Voordat je het weet is alles helemaal verziekt.

Bijdrager
    dasuperman

Adriaan,

Ontzettend hartstikke geweldig bedankt voor deze Sushi tip!!
    Ik heb het even snel getest en het werkt. Precies wat ik zocht!
    Ik wil inderdaad niet zitten prutsen met ingwikkelde Apacheconfig en terminal gedoe, maar een simpel iets, dat met drie klikken doet wat tie moet doen.
    En ik zoek zoiets al maanden!e
    Ik moet nu helaas weg, zal vannacht als ik thuis ben ongetwijfeld nog wat testen en later deze week mijn bevindingen posten.
    Hoe komt het dat dit programma niet super bekend/populair is?

I’m in heaven!

:D :D :D :D

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Tsja, dat is idd een iets makkelijkere oplossing:D

Bijdrager
    dasuperman

Ha, een beetje te vroeg gejuicht!
    Heeft iemand ervaring met Sushi?

Het werkt op zich prima, maar ik kreeg na een aantal keren testen hetvolgende:

als ik op de pc met winamp betreffende poort aanspreek geeft Winamp een Timeout, met als gevolg dat mijn hele OSX muurvast zat. Alleen met harde restart waar aan de praat te krijgen. EN: via dhcp aanmelden bij @Home werkte niet meer, ook niet na diverse herstarts, sytemcache legen. 36 uur uit de lucht, met dank aan @Home: “wij ondersteunen geen OSX” .
    Ik heb @thome nu handmatig geconfigureerd, maar ik moest eerst van hun de gegevens krijgen, want natuurlijk “ezel” nooit eens een screenshot gemaakt van netwerkinstellingen.

heeft crashen te maken met feit dat ik maar 15kbs upload heb van @home?

En heeft het met deze upstream snelheid nog wel zin om Sushi te gebruiken?

En wat voor upstreamsnelheid heb je eigenlijk nodig om een beetje muziek te sharen: 128 of 256 of nog meer?

Voorlopig kan ik het wel schudden, denk ik met muziek op deze manier te delen.

Wat moet ik doen om dhcp weer normaal aan de praat te krijgen?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.