5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Peter

Antwoordvenster in Mail werkt niet altijd

Als secretaris van een fietsclub post ik wekelijks emails naar onze leden. Soms moet men antwoorden naar een ander en niet via een reply naar mij. Ik gebruik dan het Antwoord venster, maar krijg toch regelmatig de replys in mijn inbox. Hoe dan??

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik denk dat je het Antwoord-aan-veld bedoelt. De kans is groot dat dat genegeerd wordt door de mailer aan de andere kant, in de veronderstelling (van de maker van de mailer) dat wat de antwoordende persoon wil, is mailen naar de afzender — terwijl jij het Antwoord-aan-veld precies gebruikt waar het voor bedoeld is …

Je kunt kijken welke mailer gebruikt wordt door de mensen die hun antwoorden naar jou toe sturen: druk op ⇧⌘H en je krijgt alle kopregels te zien van het mailtje, waarin je op zoek kunt naar een X-Mailer:-regel, of bijvoorbeeld kijken of ze van een Microsoft-mailer komen (daarin stikt het vaak van de regels die beginnen met X-Ms-).

Bijdrager
    Peter

Bedankt voor je reactie Jakko,

Ik bedoel inderdaad het Antwoord-aan-veld. Heb je advies gevolgd en er eentje gevonden, hier zat een X-Ms in. Maar: wat dan? Kan ik hier iets aan wijzigen zodat de replys niet naar mij gaan maar naar het adres in het Antwoord-aan-veld?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik denk het niet: de mailer aan de andere kant negeert zo te zien de Reply-To-header, en daar kun jij niks aan doen. Zoals ik al zei gebruik je hem precies waarvoor hij bedoeld is, en als sommige mailers dat weigeren te respecteren dan ligt het buiten jouw macht.

(Als terzijde: ik noemde Microsoft-mailers omdat die al heel lang de neiging hebben ellendig te doen waar het op Reply-To-headers aankomt. Vroeger stelde Outlook (of Outlook Express) die header standaard in op het e-mailadres van de afzender, wat een ramp was voor mailing lists waar discussies op gevoerd werden, want dan gingen antwoorden op iemand berichten ineens naar die persoon in plaats van naar alle leden. Ik krijg sterk de indruk dat men bij MS nog altijd eigenwijs is waarvoor zulke headers dienen …)

Bijdrager
    Peter

Oke, nogmaals dank. Ik hoopte en verwachtte dat een reply automatisch naar het Antwoord-aan adres zou gaan, maar dat is dus niet zo.

Ik moet de mensen dus NOG meer gaan opvoeden, ai…

Fijn weekend!

Peter

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.