27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    jackybe67

Antwoord posten na oplossing

Begin mij hierover meer en meer te ergeren.

Je probeert mensen te helpen en hoopt om geholpen te worden, maar je krijgt weining of geen response na een oplossing.

Willen de mensen die een topic starten, het fatsoen hebben om ons laten te weten of het probleem wel of niet is opgelost…….

Groetjes,
    Jacky

Bijdrager
    macmickey2

Ach veel van die mensen kunnen het eigen gestarte topic niet eens vinden laat staan veranderen naar [opgelost]…:cry:

Bijdrager
    reno1

Bij deze dan voor de mensen die niet weten hoe ze [OPGELOST] voor hun topic kunnen zetten:

1. je gaat naar je eigen vraag die vind je of via de link in een mail of onder het kopje forum (rechts boven
    in het blauw “bekijk je eigen berichten”)

2. ga naar je vraag druk op bewerken (rechts boven) en zet voor het onderwerp [OPGELOST]
    zo dat iedereen weet dat de vraag is opgelost.

:apple:

Bijdrager
    milann

Ja ik vind dat je er wel gelijk in hebt. Scheelt ook weer een hoop tijd met zoeken naar een oplossing. (terwijl het vaak al opgelost is)

Bijdrager
    Maced.2
    ”milann”

Ja ik vind dat je er wel gelijk in hebt. Scheelt ook weer een hoop tijd met zoeken naar een oplossing. (terwijl het vaak al opgelost is)

helemaal mee eens hoor :wink:

Bijdrager
    Dick de Roos

Het is vaak lastig inderdaad. Soms gaat de oplossingsdiscussie nog lang door, terwijl de TS taal nog teken geeft.
    Ik ben het dus wel eens dat het goed zou zijn als de TS een reactie zou geven, maar soms gebeurt dat echt wel. .
    En dan nog opgelost in de kop zetten.. :)

Bijdrager
    macmickey2
    Bijdrager
    Doede

Iets om met een kopje of tijdelijk in ’t nieuws te zetten? Je moet maar net dit ‘topic’ zien!

Bijdrager
    macmickey2

Ach waarschijnlijk heeft het gros van de mensen dit niet eens gezien….iets met rtfm??

Bijdrager
    Doede

Hm, moet bekennen dat ik die RTFM na 3 jaar en 10,5 maanden niet meer precies in mijn hoofd heb. ’t Zijn in feite allemaal fatsoensnormen die je met elkaar afspreekt. Ben ’t helemaal met de RTFM eens.

Uit eigen ervaring (had ooit een BBS en deed redactionele dingen bij vereniging), weet ik dat mensen slecht lezen. Soms werkt een ‘reminder’ wel eens goed.

Bijdrager
    LEXY

Goed plan Doede. Een wekelijkse reminder op de voorpagina. Twee vliegen in één klap, wordt die tenminste ook eens wat vaker voorzien van een nieuw bericht…:wink:

Bijdrager
    Doede

Atlijd weer scherp, Lex! :D

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Zo! Ik heb alles aangepast! Ik wist niet dat het ook in de titel moest staan.

Krijg ik nu een kusje?

Bijdrager
    reno1

oke

X

(fuck ik moet dat ook nog doen)

Bijdrager
    sypie

Als je nog heel ver terug gaat in de tijd van dit forum dan zie je dat topics oko nog werden begonnen met een soort categorie: [mail.app] kan geen mail versturen. Iets wat daar op lijkt. Dat is nog veel duidelijker en ik ben van mening dat ook die tags veel goeds zouden doen. En dan later natuurlijk afsluiten met [opgelost] zou al helemaal fantastisch zijn. Op die manier kan iedereen heel eenvoudig filteren. Maar ja, als je groot groeit dan zijn er kleine kinderen bij die het niet zo nauw nemen met deze kleine dingen…Jammer.

Bijdrager
    Doede

Het is ook lastig om een zéér consequent forum te houden. Dan moet je bijna mensen in dienst nemen die de tags gaan aanpassen. Desondanks ben ik heel blij met dit forum en z’n bezoekers! Vaak krijg je al snel een antwoord, hoewel ook niet overal een antwoord op komt. Daarnaast heb ik dan nog wel eens wens: laat iedereen eens de juiste terminology gebruiken (opzettelijk zo gespeld). Dat maakt ’t zoeken weer makkelijker. Ach, en zo is er altijd wel meer te wensen. Sjappoo voor macosx.nl

Bijdrager
    Mono1

Wat ook vaak voorkomt, is dat specificaties die belangrijk zijn voor het oplossen van een probleem, niet vermeld worden (Systeem versie, type Mac etc.). Je bent dan vier postings verder om tot de kern te komen. Een mooi hulpmiddel hiervoor is het onderschrift, maar die wordt meer en meer gebruikt om allerlei “tegeltjes wijsheden” te etaleren. :(

Bijdrager
    macmickey2

Dus ik moet aan jouw onderschrift zien voor welke van je Mac’s het probleem is? Ik vind gewoon dat iemand zijn vraag zo helder mogelijk moet stellen en de benodigde info in de openingspost moet melden. Dan krijg je nl ook eerder een gericht en beter antwoord. TS blij, helpende Maccer blij, iedereen blij…
    “Help! OSX doet niks meer!” staat een stuk stommer en onduidelijker dan “OS X (10.4.10) wil niet meer opstarten op mijn MacBookPro”
    Om maar eens een dwarsstraat te noemen, zoekt ook makkelijker voor andere mensen met hetzelfde probleem. Het forum is een grote database en de kwaliteit van een database valt of staat met de juiste informatie die erin staat.

Bijdrager
    Mono1

Dus ik moet aan jouw onderschrift zien voor welke van je Mac’s het probleem is?

Nee, ik hoef allen maar te zeggen dat het om bv de iMac gaat, de rest staat er onder. En natuurlijk, je moet een probleem altijd duidelijk omschrijven.

Bijdrager
    Doede

Ik vind de info in een onderschrift altijd zo’n show-off gedoe. Misschien moet ik het anders bekijken:)

Ik eindig weer met mijn eigen tegelwijsheid! haha

Bijdrager
    Dick de Roos
    ”Mono1″

Een mooi hulpmiddel hiervoor is het onderschrift, maar die wordt meer en meer gebruikt om allerlei “tegeltjes wijsheden” te etaleren. :(

Danku!
    Maar als er een probleem wordt gemeld in de trant van: “Help! mijn Mac start niet meer op!” is het onderschrift niet het eerste waar ik naar kijk.
    Blijkbaar wordt er gedacht dat de helpers (who??) alwetend zijn. Dat mag, maar het getuigt tevens van een grandioze luiheid.
    Lui, omdat er niet wordt nagedacht over de vraag en evenmin over de vraagstelling.
    Dat er in die gevallen eerst vier draadjes komen om de TS te vragen wat het probleem is, met welk toestel en welk OS, geeft aan dat er in dit forum (grosso modo) hulpvaardigheid heerst.
    “We” mogen na een mogelijke oplossing ook vragen of het probleem is opgelost.
    Niet alleen dat er dankbaarheid getoond mag worden; ook voor de mogelijke lezers in de toekomst, die tegen eenzelfde probleem kunnen aanlopen.
    Ik ben ouderwets denk ik. :P

Bijdrager
    Vrolijk

misschien is het handig om een knop in te bouwen, als je daar op drukt dan komt er automatisch opgelost te staan en het bericht waar de oplossing wordt vertelt die is een andere kleur dan de rest.

dit systeem gebruiken ze ook op http://ep2.nl/

Bijdrager
    KarelWillem

Ik stel mijn vragen vaak zo uitgebreid, dat ik gaandeweg het schrijven al bijna de oplossing heb gevonden.

Net als vroeger op school; als je je spiekbriefje klaar had, had je hem niet meer nodig… :wink:

Er wordt soms wel erg snel gegrepen naar ‘Help!’.

Niet iedereen is echter even onderzoekend en we helpen hier geduldig.

Als nu ook nog iedereen [opgelost] voor de topic-titel zet, is iedereen blij.

Bijdrager
    sedikit

@Dick de Roos,
    Ben het helemaal mee eens, maar je excuus “ik ben ouderwets denk ik” vind ik echte onzin. Alsof je verondersteld wordt jezelf te moeten verdedigen voor zo’n mening. Aan m’n hola!

Bijdrager
    Doede

‘k Wil iets toevoegen aan deze discussie.

Ik vindt namelijk dat de meer onderzoekende personen al naar deze site komen. Iemand die op een forum kan komen en er een vraag kan stellen, is al een heel eind.

Zelf zit ik bij een helpdesk van een andere Mac-site, waar mensen hun probleem/ vraag naar [email protected]…. kunnen mailen. Wat daar binnenkomt is heel anders dan hier. Op vragen als “waarom doet mijn printer het niet?” en “ik heb dat-en-dat geinstalleerd, wat moet ik nu doen?” of “mijn cd-drive doet het opeens niet meer, hoe kan dat”, moeten we dan antwoord geven. Veel mensen weten nog niet eens wat google is: waarschijnlijk is dat een generatie mensen die wel een computer koopt, en reuze-blij is met de mogelijkheid om vragen te stellen als je donateur bent. Vaak is even googlen of op een site als deze rondneuzen, en je kunt het antwoord terugmailen. Weinig mensen bedanken je, maar je weet eigenlijk dat ze heel blij zijn met je antwoord.

’t Feit dat dus niet iedereen/ vrijwel niemand hier een bedankje geeft, vind ik heel begrijpelijk. Het geopperde idee om op een link (in je e-mail) te klikken zodra het is opgelost, vind ik een goed idee.

Afijn, misschien verwachten we ook wel teveel. Aan de andere kant, je kunt ook minder hulp geven als je een “slechte zin” (friesisme) krijgt van mensen die je niet bedanken. Per slot van rekening is een gratis forum er voor en door gebruikers.

Groet!

Bijdrager
    RandyJC

Mjah tis alleen fijn voor jullie maar het is ook fijn voor de mensen die ook een oplossing zoekt.
    Want dan kunnen ze gelijk zien of het gewerkt heeft of niet.

Maar goed het tegenhouden doe je toch niet;)

Bijdrager
    macad7

Tja… jullie hebben gelijk..
    Ik wist het niet en wil uiteraard mij keurig aanpassen.

Als ik klik op mijn berichten kom ik bij MacOSX.nl Forum Index.

Waar ik ook klik.. ik kom niet bij mijn berichten.

Met zoek kom ik wel mijn berichten tegen..
    Ik zal het aanpassen.

tnx

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.