22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Amsterdave

Antivirus software !?!?

Heb mijn Macbook besteld (eerste Apple voor mij), zou binnenkort moeten arriveren….

Ben voor mezelf even een shortlist aan het maken van welke software ik allemaal nodig ga hebben.
    Heb uiteraard Office nodig (voor werk). Verder begrijp ik dat Toast ook handig is als je vaak moet branden.

Dan een gekke vraag….. op m’n PC gebruik ik McAfee 2006 antivirussoftware…. Heeft nog best veel te doen, qua mail filteren en zo. Heb ik op mijn Macbookje ook antivirussoftware nodig? Of zijn alle potentiele virussen die binnen komen toch alleen W32 virussen? Ook dan zou het nog handig zijn als ze eruit gefilterd werden….

Als het wel nodig is… welke raden jullie dan aan?

Bedankt,
    David

Bijdrager
    MacBeer

Er zijn tot op heden géén virussen voor OSX. Een virusscanner is daarom ook overbodig.
    De enige reden om een virusscanner te nemen is om ervoor te zorgen dat je niet per ongeluk een virus doormailt naar iemand die nog met Windows werkt.
    Maar je eigen machine die op OSX draait is niet vatbaar voor Windows virussen.

Let wel, als jij Windows installeert op de MacBook met BootCamp dan ben je wél vatbaar voor virussen, je draait immers Windows.

Bijdrager
    Byron
    ”MacBeer”

Er zijn tot op heden géén virussen voor OSX. Een virusscanner is daarom ook overbodig.
    De enige reden om een virusscanner te nemen is om ervoor te zorgen dat je niet per ongeluk een virus doormailt naar iemand die nog met Windows werkt.

Let wel, als jij Windows installeert op de MacBook met BootCamp dan ben je wél vatbaar voor virussen, je draait immers Windows.

Met de noot dat die dan uiteindelijk geen invloed op je osx partitie kunnen hebben..

Bijdrager
    Elmo1608
    ”MacBeer”

Bijkomend is het feit dat virusscanner zoals norton meer van je systeem kapot maakt dan dat het goed doet.

Bijdrager
    Freek.

Norton? Is net drank…

Bijdrager
    Elmo1608
    ”Freek.”

Norton? Is net drank…

:lol:

Bijdrager
    MacBeer
    ”Byron”

Met de noot dat die dan uiteindelijk geen invloed op je osx partitie kunnen hebben..

Nou? Er zijn virussen in omloop die daadwerkelijk schade kunnen aanrichten aan de HD. Als je zo’n virus te pakken hebt onder Windows in BootCamp dan kan dit wel degelijk invloed hebben op je OSX-partitie.

Bijdrager
    frederikbove

Norton is echt het meest geheugen en processor zuigend programma dat er bestaad

Bijdrager
    Barabas2005

Inderdaad. Helaas was er in de Windows wereld een rage aan de gang dat alles er gelikt uit moest zien en liefst met skins en meer van dat soort meuk. De eerste Norton (Symantec) producten waren nog wel goed, maar sinds ook zij aan de rage mee gingen doen is het rap berg afwaards gegaan helaas.

Ik heb Norton van mijn Macjes verwijderd en gebruik nu ClamAV. Helaas werkt AVG AntiVirus niet op een Macje. Deze is mijn favoriet in Windows (en ook gratis:P ). Ik blijf wel een AV programma op mijn Macjes gebruiken voor je weet maar nooitjes.

Bijdrager
    Len
    ”MacBeer”

Ja, maar dan nog zou het overbodig zijn je Mac te vervuilen met een virusscanner. Zo’n virus draait alleen op Windows.

Dus zet dit even op je Windows installatie:
    http://free.grisoft.com/

Gratis virusscanner voor Windows. Licht, betrouwbaar en veel beter dan Norton. En het zit niet in de weg; updates doet ie automatisch en voor de rest houdt het programma zich netjes in de achtergrond.

Bijdrager
    Oppie
    ”Freek.”

Norton? Is net drank…

Hééé Freekpunt, is dat een voortborduren op mijn uitspraak, of was het je eigen kater…?:P

Bijdrager
    Freek.

Whaaaa Oppie, da’s puur toeval! Meestal kan ik me wel herinneren wat een ander geschreven heeft maar jouw post is me kennelijk ontschoten :oops:

Bijdrager
    Oppie

Ik geloof je direct op je blauwe (avatar) ogen…:evil:

Bijdrager
    Freek.

Zet je bril eens af :P

Bijdrager
    Oppie

Nein! Nur meine Lederhosen wird ich raustun….

Bijdrager
    magic-with-mac

*kuch* :sotp:

Bijdrager
    Freek.

[*kuch idem ditto*]
    Discussie over virus en antivirussoftware op de Mac is al zo vaak gevoerd. Dezelfde argumenten en meningen blijven voorbijkomen. Het topic is gewoon direct rijp voor de verwijderingsbijdrage.
    [/*kuch idem ditto*]

:D

Bijdrager
    Ypot

Mijn klote laptop heeft nu ook een virus. Kan niet wachten totdat ik een mac krijg. :x

Bijdrager
    Bernadictus

Virus wat is dat? Voor mijn windhoos partitie gebruik ik AVG Free, handig en snel. Maar de kans dat ik een virus binnenhaal is zeer klein, aangezien ik alleen het internet opga om een spelletje te spelen in windows.

Bijdrager
    Niek1986

Hmmz.. van een virus heeft Mac dus geen last. En er is een gratis antivirus voor. Top:)

How about de andere bedreigingen? Hiermee bedoel ik spyware, hackers en spam. Hoe gaat OSX hier mee om? En zijn er (gratis) programma’s voor te krijgen?

[size=9:2e99313769]Ik krijg steeds meer zin in een Mac:lol: [/size:2e99313769]

Moderator
    unSOUND

Spyware:
    is er op dit moment nog niet, mede omdat een programma toestemming moet krijgen om voor het eerst te starten… dat kan dus niet zomaar achter je rug om… andere optie is het programma Little Snitch, wat je een melding geeft zodra een programma het internet op wilt.

Hackers:
    Alles is te hacken, ook een Mac. OS X heeft daarom een ingebouwde FireWall, en bijna alle ADSL modems tegenwoordig ook.

Spam:
    Spam is heel lastig tegen te gaan, maar onder andere Apple’s Mail programma heeft een lerend filter dat dus steeds slimmer word.

Bijdrager
    Niek1986
    ”unSOUND”

Spyware:
    is er op dit moment nog niet, mede omdat een programma toestemming moet krijgen om voor het eerst te starten… dat kan dus niet zomaar achter je rug om… andere optie is het programma Little Snitch, wat je een melding geeft zodra een programma het internet op wilt.

Hackers:
    Alles is te hacken, ook een Mac. OS X heeft daarom een ingebouwde FireWall, en bijna alle ADSL modems tegenwoordig ook.

Spam:
    Spam is heel lastig tegen te gaan, maar onder andere Apple’s Mail programma heeft een lerend filter dat dus steeds slimmer word.

Ik ben overtuigd :innocent:

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.