11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Ronald vd Zande

Anti virus software OsX?

Het is misschien niet zo nodig, maar welke (gratis?) anti-virus software is aan te raden voor Os 10.2.6 ?
    Onder 9 gebruikte ik Virex 6.1, beviel op zich wel, maar voor ik eventueel ga opwaarderen zou ik graag weten of er goede alternatieven zijn.

Bijdrager
    JeePee

Gratis AntiVirus is er in ieder geval niet. Op dit moment is Sophos met Beta’s bezig van een Mac OS X-anti-virus. Verder heeft Symantec natuurlijk Norton, heeft McAfee het programma Virex en heeft Intego VirusBarrier X.

De laatste heb ik, is een zeer goeie, maar is nog niet helemaal klaar, moet ik eerlijkheidshalve toegeven, toch vind ik het een zeer prettig Antivirus omdat het niet vrijwel onzichtbaar z’n werk doet. En het werkt zeker, ik heb het uitgebreid getest. Ik heb 2 Artikelen geschreven hier voor Macosx.nl: VirusBarrier X nog niet waterdicht? en VirusBarrier X in de herkansing!

Op zich is een antivirus voor Mac OS X niet direct nodig, er zijn eigenlijk nog geen virussen voor. De enige virussen die eventueel kwaad kunnen, zijn Macro-virussen die Word etc. kunnen ontregelen, maar Word waarschuwt zelf ook daarvoor. Verder heb je natuurlijk Mac OS 9 virussen die in Mac OS 9 wat schade aan kunnen richten, maar die moeten in een Classic of OS 9 omgeving geactiveerd worden, in Mac OS X zelf kunnen ze dus geen kwaad.
    Om zeker te weten dat je geen virussen doorstuurt naar anderen (ook Windows-virussen), is een antivirus wel handig. VirusBarrier X scant ook kop Windowsvirussen en komt in actie zodra er een bestand geopend wordt. Maar goed, je kunt mijn artikelen lezen.

Het aankomende antivirus van Sophos ziet er veelbelovend uit, alleen vind ik het absoluut niet mooi….:roll:

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”Ronald

Het is misschien niet zo nodig, maar welke (gratis?) anti-virus software is aan te raden voor Os 10.2.6 ?
    Onder 9 gebruikte ik Virex 6.1, beviel op zich wel, maar voor ik eventueel ga opwaarderen zou ik graag weten of er goede alternatieven zijn.

Virex is er ook voor osx. Als xs4all je internetprovider is kan je het (gratis) krijgen. Versie 7.1 (voor osx) staat niet op hun site maar als je de helpdesk meelt sturen ze je een link waar je het kunt downloaden. Nadeel is dat je alleen files, folders of een hele schijf kunt scannen. Je kunt niet, zoals bij Norton (en virusbarrier ??) een “beveiligde zone” (bijv je downloadmap of desktop) instellen. Dit maakt het minder practisch dan de concurenten.

Bijdrager
    Ronald vd Zande

Dank, ga e.e.a. proberen.

Bijdrager
    Nicolette

Wat betreft virussen, er is mij iets raars gebeurd vandaag. Hoop dat iemand mij dit uit kan leggen hoe dit kan.
    Ik heb vandaag niet vanaf mijn eigen computer gemaild, maar alleen vanaf een ander (netwerk) via webmail. Toch is er vandaag een virus via mij verstuurd, naar het schijnt, ik krijg allemaal meldingen van mensen die van mij een virus ontvingen. Bizarre hieraan is ook nog dat er een emailadres bij vermeld staat wat ik niet heb, lijkt er op, maar dan via een provider die ik niet heb.
    Het mailtje is ook naar mij verstuurd, vandaag, en heeft een attatchment met een een of andere declaratie.
    Ik begrijp er niets van, maar is er iets bekend over virussen die toch al op de Mac werken? en hoe kan dat dan via webmail?????

Nicolette

Bijdrager
    kaminsky

@nicolette

Je omschrijving doet me sterk aan het Bugbear virus denken. Ik heb ’t zelf zo’n 20 keer ontvangen tijdens de laatste twee maanden.

Het is vooral besmettelijk via MS Outlook Express (dat alleen voor Windows bestaat). Ik heb me laten vertellen dat het zelfs niet nodig is om het attachment te openen om het virus zijn werk te laten doen. De e-mail zelf gewoon aanklikken zou volstaan.

Het is inderdaad vreemd dat het via webmail zou verstuurd zijn. Werkte je onder Windows toen je je webmail las? Bovendien zou je het virus dan zelf ook moeten ontvangen hebben. En als je het ongemerkt aangekregen hebt, dan moet het nog op de computer in kwestie aanwezig zijn. Update je virusscanner als je die hebt, en doorzoek de harde schijf van de verdachte computer.

Via het programma ‘Mail’ van Mac OS X werkt het virus alvast niet. Ik heb geen enkele klacht gehad van iemand die het via mijn naam doorgestuurd kreeg.

Ook een mogelijkheid is dat er iemand anders dan jezelf je mail gelezen heeft via Oulook Express of zo:roll: . Vraag misschien eens aan één gedupeerden een kopie van de bewuste mail met de volledige kopteksten (en zonder het attachment) terug naar jou te sturen?

PP

Bijdrager
    Jurriaan.

met heelveel anonnieme mailers kun je een bepaald e-mail adres invoeren daarom kan iedereen jou wel als afzender neerzetten.
    Je kunt het beste zoals paulLs al zei een exacte kopie vragen en dan de ip’s vergelijken. Maar dat virus zal jou zeker niet infecteren

Bijdrager
    JeePee

Maak je maar geen zorgen hoor! Klinkt inderdaad als BugBear (Zoals PaulLS al aangaf) of een soortgelijk virus. Leuke van BugBear is, dat hij als afzender gewoon iemand zet die toevallig in de adressenlijst staat van degene die WEL besmet is.

Dat betekent puur dat er iemand is, die besmet is en jou in zijn of haar adressenlijst heeft staan. Verder betekent het dat die persoon Windows draait, want anders zou het virus niet werken. Surf maar eens naar http://www.virusalert.nl .

Je hoeft je dus absoluut geen zorgen te maken. Wanneer je geen emails opent en verstuurt vanaf een Windowsmachine, dan kun jij dit soort virussen niet doorsturen!

Bovendien kan een virus zich niet zomaar activeren! Outlook heeft de nare eigenschap om automatisch een bijlage te openen, terwijl je er alleen nog maar op gaat staan en niet eens de bijlage actief opent… Maar een virus kan tot op heden alleen in een bijlage zitten en die moet je nog steeds gewoon openen. Op een Mac kun je de bijlage vaak niet eens openen omdat het een ander bestandsformaat is. Doorsturen kun je nog wel, maar alleen actief. Dat betekent dat jij zelf een email moet maken en de bijlage erbij moet stoppen, geen enkel virus kan dat tot op heden op de Mac en zeker niet op Mac OS X!

Geen zorgen dus, het is een typisch Windows-verschijnsel en iemand die jou in zijn of haar adressenlijst heeft staan heeft een virus aan boord.:roll:

Bijdrager
    Nicolette

Dank allemaal voor de informatie!

Het raadsel was voor mij niet zo zeer dat ik bang was zelf besmet te zijn, maar meer dat ik het door zou sturen. Ook zo lullig voor iedereen in mijn adressenboek. Maar vroeg ik mij af hoe kan dat als ik mijn eigen computer niet eens aan had gehad. En actief heb ik het al zeker niet gedaan.
    En ik werk nooit op een windowsmachine, dus kan het niet vanaf daar gedaan hebben.

Ik had dezelfde vraag bij mijn provider neergelegd. Die zei ook al dat het erg gemakkelijk was een emailadres ergens vandaan te halen en er een ander stuk achter de @ te plaatsen als afzender. Dat verklaart dan het rare afzender adres wat wel lijkt op dat van mij, maar bij een andere provider.

Eigenlijk rest mij nog maar een vraag…. Hoe kan het dat het virus is doorgestuurd naar veel (maar niet iedereen) uit mijn adressenbestand? Terwijl ik dus op webmail zat. Is mijn computer dan gehacked?
    Zou het ook zo kunnen zijn dat providers een soort log bijhouden van alle verstuurde mail, en dat daar adressen uit gehaald worden waarnaar dit soort virussen verstuurd worden? Anders snap ik niet hoe mijn adressenboek gebruikt is…

Ik hoop dat jullie nog meer weten, zelfs al is het voor mijn macje geen probleem, ik wil graag begrijpen hoe het gebeurt. en vind het ook geen fijn idee als anderen in mijn computer kunnen neuzen! (Draai overigens wel de firewall van OSX).

Nicolette

Bijdrager
    kaminsky
    ”Nicolette”

Eigenlijk rest mij nog maar een vraag…. Hoe kan het dat het virus is doorgestuurd naar veel (maar niet iedereen) uit mijn adressenbestand? Terwijl ik dus op webmail zat. Is mijn computer dan gehacked?
    Zou het ook zo kunnen zijn dat providers een soort log bijhouden van alle verstuurde mail, en dat daar adressen uit gehaald worden waarnaar dit soort virussen verstuurd worden? Anders snap ik niet hoe mijn adressenboek gebruikt is…

Het feit dat het virus niet naar iederéén uit je adresboek verstuurd is, is eerder een aanwijzing dat niet jij het virus verstuurd hebt, maar iemand anders die ooit mails van jou ontvangen heeft. Het virus heeft waarschijnlijk een mail die jij verstuurd hebt naar iemand gebruikt als ‘adresboek’ om zichzelf door te mailen. Duidelijker:

* Jij stuurt (de niet besmette) mail “§” naar personen A, B, C, D, … uit je adresboek

* Persoon C bewaart jouw mail “§” en krijgt een virus binnen via een andere mail.

* Het virus vindt jouw mail “§” in de mailbox van C, en stuurt zichzelf door, ‘verpakt’ in mail “§” – en dus ook naar dezelfde personen naar wie jij mail “§” ooit verstuurde. Het virus wijzigt daarbij wel het gedeelte achter de @ van jouw adres.

Het virus lijkt dus afkomstig van jou, maar komt van persoon C. Bovendien krijgt niet iedereen die in je adresboek staat het virus, maar alleen de mensen naar wie je mail “§” stuurde.

PP

Bijdrager
    JeePee
    ”Nicolette”

Dat verklaart dan het rare afzender adres wat wel lijkt op dat van mij, maar bij een andere provider.

Dus alleen het eerste stukje klopte… Vreemd, mogelijk stelt het virus ook z’n afzenderadressen helemaal zelf samen….

”Nicolette”

Hoe kan het dat het virus is doorgestuurd naar veel (maar niet iedereen) uit mijn adressenbestand? Terwijl ik dus op webmail zat. Is mijn computer dan gehacked?

Heb jij hackende vijanden? Nee, lijkt me erg sterk. Maar het feit dat niet iedereen uit jouw adresboek het virus heeft gekregen, zegt genoeg. Verder sluit ik me aan bij de uitleg van PaulLS. Wanneer jij een email verstuurt naar een aantal mensen, dan blijven de adressen van de personen waar jij de email naar stuurde in het bericht staan, kijk maar naar die welbekende doorgestuurde hotmailberichten, alle adressen zijn later nog na te gaan… Een virus hoeft alleen maar alle tekst met @ (apestaartjes) te gebruiken…

”Nicolette”

Je zou de vraag bij een provider neer kunnen leggen, maar het lijkt me erg sterk, het zou een enorme Privacy-rel worden, bovendien heeft dat niets met hun werk te maken en levert het ze niets op.

”Nicolette”

Ik hoop dat jullie nog meer weten, zelfs al is het voor mijn macje geen probleem, ik wil graag begrijpen hoe het gebeurt. en vind het ook geen fijn idee als anderen in mijn computer kunnen neuzen! (Draai overigens wel de firewall van OSX).

Ga eens naar de volgende site Sygate en loop eens een aantal testen door. Je moet minstens CLOSED zien en het liefst STEALTH, dan zit je goed en is het voor een hacker erg lastig om je te vinden, laat staan in te breken. Bovendien moet je je ook afvragen waarom een hacker of cracker bij je in zou willen breken, wat levert het hem of haar op… Lijkt me niet veel toch?! Dit is geen belediging…:wink:

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.