10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Gwenda

Anti-Spy/Malware voor OS X gezocht

Ik zoek tips en gebruikerservaringen mbt betrouwbare, goede anti-spy/malware programmas die mijn IMac met 10.6 kunnen gaan scannen en beschermen.

Zit in de stress door volgend probleem. Een paar dagen dagen geleden booglde ik op mijn voorletters en achternaam en zag mijn naam met [overigens oude] adresgegevens, telnr. en ik zou bedrijf zijn. Nooit enige toestemming gegeven. Ben naar de site gegaan [ erg DOM van me, zonder een antispy/malwareprogramma op mijn imac te hebben draaien, en ik had de site ook via Ixquick kunnen benaderen ].

Ben me rot geschrokken, totale kwats de privacy en servicevoorwaarden, geen kvknr., adres in duitsl. , geen telnr, erg louche dus. Vond over dezelfde site een klacht op Radar forum en blijkbaar heeft iemand (al) vorige zomer aangifte gedaan, waarop politie geen actie heeft ondernomen, zo veel is duidelijk ! . Een ander meldde dat, bij benadering van de site, z’n ANTISPY/MALWARE-PROGRAMMA OP TILT SLOEG…

Het ‘kwaad’ is dus mogelijk bij mij nu al geschied, want ben (onbeschermd) op de site geweest. Verdomme, ze hebben nu ook mijn IP kunnen koppelen aan de opgezochte naam. Heb -misschien ook dom – verzocht mijn persoonlijke gegevens direct te verwijderen in het daartoe bestemde formulier, zonder emailadres achter te laten weliswaar, maar toch. Misschien zit er juist in die knop [ook] malware verborgen. Ik wil dus zsm mijn IMac scannen.

Tegen dit soort criminelen, inbegrepen de [volg-en marketing]stalkers, probeer ik mij en mijn IMac te beschermen met firewall aan, gebruik browser FireFoxStandard, NoScript, BetterPrivacy, Ghostery (een echte aanrader, je schrikt je wezenloos als je ziet hoeveel cookies je hebt geblokkeerd, in een paar maanden zit je zo op duizenden !) , HTTPS-Everywhere, Adblock Plus en dat soort Addons; verder heb ik geen JAVA geinstalleerd [te onderscheiden van JAVASCRIPT] . Om toch videos en tv-programmas (terug) te kunnen zien, radio te (her)luisteren, zoek ik nog naar een methode om gewraakte – blijvend fameus kwetsbare – plugins te vervangen zoals Quicktime, Flip4Mac, Shochwave Flash, Silverlight, Windows Media Player , Real Time Player [ die overigens ook – allemaal ? -je browsegedrag willen volgen, dus ik tot de stalker-criminelen reken ] ; ook verwijder ik om half uur /uur/sessie alle mogelijke [tijdelijk toegestane] cookies, verborgen flashcookies en zoek/downloadgeschiedenis.

WIE KAN MIJ ADVISEREN OVER GOEDE ANTI-SPY en MALWARE PROGRAMMAS voor OS X ?!

Inactief
    Anoniem
    Bijdrager
    fred44nl

de persoonlijke gegevens, waar je zo van geschrokken bent, hebben ze heus niet stiekem van je MB gehaald.
    dergelijke info komt van sites waar je actief op bent, waar je gegevens hebt achter gelaten, etc.etc.
    je vraagt wel om software om je er tegen te beschermen, maar dat kan die software helemaal niet.

Bijdrager
    Gwenda

1. wat betekent MB ? indien MacBook, heb ik niet. ik heb nergens gesuggereerd dat ik denk dat die gegevens uit mijn computer zijn gehaald.

2. ik heb nog nooit op sites persoonlijke gegevens achter gelaten met naam, adres, telefoonnummer, noch me als bedrijf voor gedaan; wel [in die tijd het adres nog geldig was , tot vijf jaar gelden – 2 of 3 aankopen via internet gedaan. Die organisaties mogen die persoonlijke gegevens niet verkopen/weggeven; wel kan natuurlijk hun systeem gehackt zijn of hadden ze een psychopaatje in dienst die gegevens stal.

3. heb altijd – in tijd van telefoongids en -voorzover ik weet in digitaal tijdperk tot nu toe – geheim nummer/adres gehad;

4. heb wel erg last gehad van zeker vier kerels die verliefd op me waren, die ik heb afgewezen en die wraakzuchtig en stalkerig gedrag vertoonden, die deze gegevens hadden- die weten dat ik redenen heb bijzonder op mijn privacy gesteld te zijn – waaronder een verkoper in dienst van een appledealer die mij heeft ‘geholpen’, en stiekum mijn software zo had bijgesteld dat hij ONBEPERKT toegang en bevoegdheden had tot en over mijn computer ; daar kwam ik achter toen een ‘goedwillige inbreker’ me waarschuwde dat alles open stond , door mijn muis over te nemen op een manier dat dat heel duidelijk werd; toevallig zat er iemand naast me met zijn laptop om onze computers te vergelijken, en wij kregen beiden een hartverzakking ….toen bleek dat zijn foto in MIJN Adresboek veranderd was nadat hij zich gerystyld had , zich lenzen had aangemeten, en zonder dat ik contact met hem had gehad [ afgebroken door al opgemerkt eng gedrag ], heb aangifte pogen te doen bij politie, maar die wilden geen actie ondernemen. Kortom , iedere pestkop kan mijn [oude] gegevens naar die site hebben geupload.

Lees voortaan eerst behoorlijk, voordat je reageert
    5.'” je vraagt wel om software om je er tegen te beschermen, maar dat kan die software helemaal niet.” Blijkbaar is die software er wel , want op Radar forum zegt iemand dat zijn antispy/malware -software hem waarschuwde, dus heeft voorkomen dat hij naar die site ging. Daar gaat het me om.

Bijdrager
    Gwenda

@wensink .bedankt voor snelle reactie, binnen 1 minuut ! eea gelezen, ik ga beginnen met Sophos. Maar krijg de indruk dat alle softwares besproken op deze pagina pas ACHTERAF je data scannen , na het contact met [foute] sites/content . Is er ook een die, VOORAF of TIJDENS je bezoek direct waarschuwt dat die site/content besmet is , je direct daar weg haalt of een besmette usb/aangesloten apparaat ‘er meteen uit gooit’ , daarvan melding maakt , zodat je [ook] meteen kan gaan scannen er in die seconden toch al wat doorheen geslipt is ?

Bijdrager
    Gwenda

Had mijn laatste vraag beter op de gelinkte pagina op appletips.nl gezet, want toen ik dat wilde doen [ een deel althans ] , kreeg ik mededeling dat het erop leek dat ik de reactie al had geplaatst. Had de indruk dat dat een geheel andere site was !!!

Bijdrager
    fred44nl

wat je nodig hebt, is een goeie firewall.
    hiermee kun je indringers vooraf buiten houden.
    daarnaast moet natuurlijk ook OS X goed ingesteld worden.
    en ook daar zit een firewall in.
    succes verder:)

Bijdrager
    TheBigZ
    Gwenda op 26 januari 2013

Lees voortaan eerst behoorlijk, voordat je reageert.

Fred probeert je te helpen. Het is niet zo aardig om dan zo te reageren.

Misschien moet je proberen om iets minder paranoia te zijn als je het web op gaat. Als je je beperkt tot bekende websites is de kans dat je in de penarie komt al een stuk kleiner. De meeste browsers gebruiken ‘blacklists’ voor gekende ‘foute’ websites.

Voorzichtig zijn op je persoonlijke gegevens is natuurlijk altijd aan te bevelen.

Inactief
    Anoniem

Potjandorie zeg, wat een verhaal.8-O

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Voor de duidelijkheid: de gebruikelijke anti-virus software kan zoals Fred al zei het stelen van persoonlijke gegevens niet tegenhouden. In die zin (maar ook als het om een Mac virus gaat) is de software vrij nutteloos.

Je zegt dat je nooit persoonlijke gegevens hebt achter gelaten op een site. Maar weet wel dat frauduleuze sites je data kunnen stelen zonder dat jij dat merkt. Tijdens de eerste configuratie van een Mac worden vragen gesteld zoals je naam en adres, wachtwoord etc. Dit is om er voor te kunnen zorgen dat b.v. formuleren automatisch worden ingevuld en om je Mac ‘persoonlijk’ te maken. Een frauduleuze site kan via b.v. een lek in java (eerder regel dan uitzondering) je data stelen.
    Wat kun je daar tegen doen? Aangezien je niet van te voren weet of een site betrouwbaar is moet je dat te weten komen voordat je naar die site gaat. Google heeft daarvoor een blacklist die gebruikers automatisch waarschuwt als je via google naar die site wilde. Maar dat helpt niet als je buiten google om er naar toe ging. Voor die situaties kun je de WOT plug-in installeren (Makkelijk te doen in Safari -> Safari extensies) Een andere handige is DoNotTrackMe waarmee je voorkomt dat andere gegevens van je verzamelen zoals je surf gedrag.

Maar helaas zijn ook deze mogelijkheden niet water dicht en de WOT plug-in b.v. baseert zijn analyse van de site op de ervaringen van gebruikers. Dat kan dus betekenen dat sommige sites juist weer ten onrechte als ‘slecht’ zijn gemarkeerd door b.v. een overbezorgde persoon. Maar het betekent ook dat een (nieuwe) site die weinig wordt bezocht nog geen waarderingen genoeg heeft heeft gekregen om van nut te zijn.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.