26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    fje89

Anti-reflectie laag laat los en geen garantie meer

Dag allemaal,

Ik heb een Macbook Pro Retina 15 inch (Mid 2012) en sinds een dik half jaar heb ik last van het welbekende anti-reflectielaag probleem bij deze retina schermen. Nu ben ik natuurlijk al naar de Apple store geweest om te vragen of ze dit gratis kunnen laten vervangen. Ze doen dat alleen bij macbook die niet langer dan 4 jaar geleden gekocht zijn.

Die van mij is daar al dik overheen, toch wilde de medewerker coulance toepassen dus dat zag er goed uit! Tot dat hij mijn laptop ging inspecteren en bleek dat die te veel beschadigd is (er zit een hele lichte buiging aan 1 kant van de behuizing en wat gebruikspoorplekjes). Helaas pindakaas dus!

Nu was ik aan het kijken of ik het zelf kan oplossen en zie ik een aantal youtube filmpjes op internet dat ze met een aantal verschillende vloeistoffen deze plekken wegvegen.
    Heeft iemand dit ooit geprobeerd of is dit nog slechter voor mijn beeldscherm?
    Daarnaast weet ik niet zo goed hoe ik nu mijn beeldscherm moet schoonmaken want elke keer als ik met een doek er iets te hard overheen ga word het erger.

Heeft er iemand tips?
    Alvast bedankt!

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Apple gaat er vanuit dat je na 4 jaar allang een nieuwe hebt gekocht…

Bijdrager
    Brombeer

Maar de Belastingdienst wil dat je een computer in vijf jaar afschrijft.

…, toch wilde de medewerker coulance toepassen dus dat zag er goed uit! Tot dat hij mijn laptop ging inspecteren en bleek dat die te veel beschadigd is (er zit een hele lichte buiging aan 1 kant van de behuizing en wat gebruikspoorplekjes). Helaas pindakaas dus!

Wat is dat nou voor flauwekul? Je komt voor die anti-reflectielaag, niet voor die lichte buiging en gebruikssporen. Denkt Apple soms dat we hun dure spullen meteen in een kluis leggen?

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

<p class=”cite”>Brombeer op 15 augustus 2018 om 12:09</p>
    Maar de Belastingdienst wil dat je een computer in vijf jaar afschrijft.

…, toch wilde de medewerker coulance toepassen dus dat zag er goed uit! Tot dat hij mijn laptop ging inspecteren en bleek dat die te veel beschadigd is (er zit een hele lichte buiging aan 1 kant van de behuizing en wat gebruikspoorplekjes). Helaas pindakaas dus!

Wat is dat nou voor flauwekul? Je komt voor die anti-reflectielaag, niet voor die lichte buiging en gebruikssporen. Denkt Apple soms dat we hun dure spullen meteen in een kluis leggen?

Je hebt helemaal gelijk. Maar zo redeneren ze daar niet. Als je toestel sporen vertoont van “oneigenlijk gebruik” dan vervalt je garantie en/of reparatieprogramma.

Onzin natuurlijk, maar je kan er niet veel aan doen. Het staat in de consumentenwet zo beschreven en dus passen ze dat natuurlijk toe.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Brombeer,

Omdat Apple na 4 jaar dus geen garantie meer geeft en doorgaans ook geen reparatieonderdelen meer heeft.

In de U.S. zijn er staten waar geldt dat Apple langer reparatieonderdelen moet kunnen leveren en daar houdt Apple zich aan, maar alleen waar het verplicht is, ik meen tenminste California.

Apple heeft geen boodschap aan een Belastingdienst…

Bijdrager
    Shmoo

Zo zwart/wit zal het toch allemaal wel niet zijn, wel?

Ik bedoel die machine heeft volgens Apple’s gangbare procedure sinds een aantal maanden de status ‘vintage’ gekregen.   Dat wilt zeggen dat het product 5 jaar geleden uit de verkoop is gehaald. Wanneer deze 7 jaar uit de verkoop gehaald is wordt het product ‘obsolete’ en dan is er echt helemaal niets meer mogelijk, dan willen ze er niet eens meer naar kijken qua support. Wat vrij logisch is.

Zo lelijk is dat toch allemaal niet? Als je computer al 5 jaar niet meer verkocht wordt dan is die meestal minimaal 6 jaar oud. Als je een computer binnenbrengt van 6 jaar oud met zichtbaar slijtage aan de buitenkant van het product dan is het toch vrij logisch dat een bedrijf zegt. Ja maar die computer is duidelijk heel goed gebruikt en versleten. Ik durf te wedden dat als je met 4 of 5 jaar zou komen en je brengt een laptop mee die er nog uitziet als nieuw dat er dan echt wel iets te regelen valt. Mogelijk tegen een kleine vergoeding of schappelijk prijsje.

Ik vind persoonlijk niet dat Apple een lelijke standaard heeft met het 5 jaar na uit de verkoop nemen. Sommige mensen kunnen 10 jaar met een computer doen, andere 5 jaar. Het wordt voor mij pas een probleem wanneer iemand er maar 3 of 4 jaar uithaalt. Dan kun je zeggen wacht eens even, dat is relatief weinig voor zo’n duur product.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@SHmoo,

Ik ga uit van de info van TS: “Apple store geweestalleen bij macbook die niet langer dan 4 jaar geleden gekocht is”.

Praten helpt soms wel bij Apple, persoonlijk vind ik dat hier (scherm) om een fabrieksfout gaat en dat de klant daar nooit de dupe van mag zijn.

Misschien is de TS niet zo zorgvuldig met zijn Appletje omgegaan, maar dat is niet de oorzaak van het loslaten van de coating.

Apple gebruikt dit als “een stok om de hond te slaan..”

Bijdrager
    Shmoo

Het gaat ook nog om dat Apple die machine moet openmaken zonder dat iets stuk gaat. En als ‘ie al krom, versleten of beschadigd is de kans aanwezig dat er wel eens iets stuk kan gaan wanneer je ‘m opent. Dan krijg je een hele andere situatie. Dan kan Apple er wel een nieuw of replacement display inzetten maar als op zo’n moment bijv. het scharnier afbreekt of niet meer goed inklaar gezet kan worden dan zeg jij ….  JA maar ik heb ‘m ingeleverd met een werkend scharnier.

Dat zal de reden zijn dat Apple hier niets meer mee doet. Ze begrijpen heus wel dat die coating vaker is voorgekomen en dat ze dit in heel veel gevallen ook gewoon netjes opgelost hebben maar na 5 of 6 jaar is het ook ooit over en uit. Na zoveel jaar moet je toch wel je voordeel uit zo’n machine gehaald hebben.

Bijdrager
    McMeller

Ik kies in deze toch ook de kant van de consument, al doe ik dat niet zo snel. Voor auto’s zijn er na 5 tot 10 jaar ook nog terugroepacties omdat er mankementen met onderdelen ontdekt zijn. Wordt mijn airbag dan niet vervangen omdat er een deuk in de kofferbakklep zit? Dat is niet logisch. Ik zou er anders over denken als het betreffende onderdeel gehavend zou zijn, maar als ik het goed begrijp zit de lichte buiging niet in het scherm, of wel?

Volgens mij is dit programma er om mensen zo lang mogelijk van de computer gebruik te kunnen laten maken, zonder vlekken in het scherm. Dat is, in een extreem geval, net zo relevant wanneer de hele bodemplaat gedeukt is als wanner de computer als nieuw is.

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>Shmoo op 15 augustus 2018 om 14:24</p>
    Het gaat ook nog om dat Apple die machine moet openmaken zonder dat iets stuk gaat. En als ‘ie al krom, versleten of beschadigd is de kans aanwezig dat er wel eens iets stuk kan gaan wanneer je ‘m opent.

Dan moet Apple een laptop maken die recht blijft en ook slijtvrij. Kom nou, die dingen kosten een godsvermogen, lang niet iedereen kan dat ‘op de zaak’ zetten. En zelf repareren mogen we het ook al niet, als het aan Apple ligt. Ik hoor Jobs nog dat flutmilieuverhaal verkondigen toen hij het over dat recyclebare glas en aluminium had*. Als je het milieu wilt dienen zorg je dat je spullen maakt die lang meegaan, dàt is duurzaam. Niet iets dat asap uit elkaar valt zodat je de materialen kunt hergebruiken om het hergebruiken.

*Wat hij er toen niet bij vertelde is hoeveel water je daar voor nodig hebt.

Bijdrager
    Shmoo

Dat is denk ik ook het probleem.

Je kunt auto’s niet vergelijken met computers. Een auto gaat veel langer mee, die worden gemaakt om 2 ton te rijden en dan ben je vaak 10 – 15 jaar verder. Er zit niet voor niets 7 jaar garantie op de lak en allemaal dat soort dingen en een gemiddelde auto van 5 jaar geelden heeft nog steeds ‘ongeveer’ dezelfde motor als die van nu. Daar zit weinig marge in, de marge zitten vooral in de opties die je er standaard op krijgt.

Bij computers is dat niet mogelijk, na 5 jaar is je computer echt wel op of voorbij gestreefd door elke computer die op dat moment nieuw is. De specs in een computer upgraden veel te snel. Zou Apple tegen Intel zeggen, doe eens wat rustiger aan of vernieuw jullie processors niet zo snel dan zijn ze ook de boeman.

Je moet ook ergens een vernieuwende factor vinden. Dingen dunner maken is dan al snel een optie. Bij de Mac vind ik dat minder een probleem dan bij iPhones omdat Macs naar mijn mening niet extreem veel fragieler zijn geworden daar waar dat bij iPhones duidelijk wel het geval is. En qua reparatie, dat is een keuze zoals Apple er ook voor kiest om alles intern te houden. Hardware + software. Als je daar niet mee kunt leven moet je echt iets anders kiezen want er is keus voldoende.

Plus ik denk dat Apple heel goed zijn best doet om je producten, Macs langer te laten leven. Als je alleen al kijkt hoeveel mensen hier nog steeds met oude of verouderd hardware werken en toch nog steeds up to date zijn qua software. Dan maak je volgens mij goede producten die duurzaam zijn en als je die na hun duurzame periode van 10 jaar nog steeds kunt recyclen dan doe je wel iets goed, denk ik.

Bijdrager
    McMeller

Eens met bijna alles wat Shmoo zegt. Ik blijf wel bij mijn auto-vergelijking. De auto van mijn vriendin is halverwege die 10-15 jaar levensduur en werd onlangs teruggeroepen, voor de airbag die ik ook als voorbeeld gebruikte. Dan maakt het niet uit dat er schade rondom de auto is. Ik zou niet weten waarom de beschadiging aan de behuizing van een computer afbreuk doet aan de goede wil (ik spreek niet over het ‘recht’, want het gaat om coulance) het scherm te fixen vanwege een erkend probleem.

Bijdrager
    Rokatilusk

<p class=”cite”>fje89 op 14 augustus 2018 om 22:07</p>
    Dag allemaal,

Ik heb een Macbook Pro Retina 15 inch (Mid 2012) en sinds een dik half jaar heb ik last van het welbekende anti-reflectielaag probleem bij deze retina schermen. Nu ben ik natuurlijk al naar de Apple store geweest om te vragen of ze dit gratis kunnen laten vervangen. Ze doen dat alleen bij macbook die niet langer dan 4 jaar geleden gekocht zijn.

Die van mij is daar al dik overheen, toch wilde de medewerker coulance toepassen dus dat zag er goed uit! Tot dat hij mijn laptop ging inspecteren en bleek dat die te veel beschadigd is (er zit een hele lichte buiging aan 1 kant van de behuizing en wat gebruikspoorplekjes). Helaas pindakaas dus!

Nu was ik aan het kijken of ik het zelf kan oplossen en zie ik een aantal youtube filmpjes op internet dat ze met een aantal verschillende vloeistoffen deze plekken wegvegen.
    Heeft iemand dit ooit geprobeerd of is dit nog slechter voor mijn beeldscherm?
    Daarnaast weet ik niet zo goed hoe ik nu mijn beeldscherm moet schoonmaken want elke keer als ik met een doek er iets te hard overheen ga word het erger.

Heeft er iemand tips?
    Alvast bedankt!
    <ul id=”bbp-topic-revision-log-3195663″ class=”bbp-topic-revision-log”>
    <li id=”bbp-topic-revision-log-3195663-item-3195665″ class=”bbp-topic-revision-log-item”>Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door  fje89.
    <li id=”bbp-topic-revision-log-3195663-item-3195686″ class=”bbp-topic-revision-log-item”>Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door  fje89.

Nou, ik heb op mijn MacBook pro late 2013 anderhalf jaar geleden na problemen met het loslaten van de coating een nieuw scherm gekregen, maar nu is precies hetzelfde probleem er weer. Coating van het nieuwe scherm laat weer los… En mijn MacBook is als nieuw zit geen krasje op. ( nu wel vlekken op het scherm🤬). Heb een chat gehad met Apple, maar geen coulance meer…. Maar hèt ergste vind ik nog dat deze persoon wist te vertellen dat pas sinds 2017 het probleem met de coating is opgelost…..

Bijdrager
    tav

Het was toch alleen maar een probleem met de 15 inch schermen dacht ik?

Bijdrager
    tav

Ik heb dit probleem niet, 🤞 ik heb ook altijd een zachte cover over mijn toetsen gelegd, zodat de toetsen niet rechtstreeks het scherm raken wanneer dichtgeklapt.

Bijdrager
    Rolf

mmm, kom ik na goed zoeken toch (uiteraard) bij een oud draadje uit.

Van de week zitten ergeren aan het steeds slechter wordende scherm van mijn MacBook Pro 13” (model early 2015, gekocht Jan 2017). Bij het zoeken naar oplossingen voor de reflectielaag kwam ik op een reparatieprogramma dat ik niet kende, en waar ik gelukkig nog voor op tijd bleek te zijn.

Vanmiddag mijn machine dus ingeleverd bij de AMAC, maar de inlever procedure was wel apart. AMAC deed het netjes en legde precies uit hoe Apple werkt. Dat zijn toch bijna wel mafia actie praktijken.

OK, je krijgt dus een nieuw scherm onder het programma, maar Apple kijkt de hele machine na. Als daar IETS tussen zit dat zij willen vervangen heb je dat te accepteren. En dan dus met kosten. Maar zij bepalen wat. Ook al werkt die machine al 4 jaar feilloos, als Apple vindt dat er wat te repareren valt, dan doen ze dat en heb jij het te slikken

Accepteer je de offerte niet, dan komt ie retour (ook zonder dat gratis nieuwe scherm) met 80 Euro service kosten. Als je wel accepteert … dan krijg je dus het scherm gratis, maar wel de reparaties die Apple (oncontroleerbaar?) nodig vond. Wel heeeeeeeeeeel apart……

Bijdrager
    Kwadraatje

Broodje aap.

Bijdrager
    Rolf

<p class=”cite”>Kwadraatje op 29 juli 2020 om 21:16</p>
    Broodje aap.

verklaar je nader

Bijdrager
    Kwadraatje

Alles wat je bij Amac hoort, moet je met een korreltje zout nemen. Apple vervangt dat scherm niet eens zelf: dat besteden ze uit hier in Nederland (CARD services vermoed ik). Dat bedrijf krijgt simpelweg de opdracht het scherm te vervangen. Verder wordt niets onderzocht. (Mocht er een door de gebruiker veroorzaakt defect worden geconstateerd dat de vervanging hindert, wordt het een ander verhaal natuurlijk.)

Bijdrager
    Rolf

<p class=”cite”>Kwadraatje op 29 juli 2020 om 21:28</p>
    Alles wat je bij Amac hoort, moet je met een korreltje zout nemen. Apple vervangt dat scherm niet eens zelf: dat besteden ze uit hier in Nederland (CARD services vermoed ik). Dat bedrijf krijgt simpelweg de opdracht het scherm te vervangen. Verder wordt niets onderzocht. (Mocht er een door de gebruiker veroorzaakt defect worden geconstateerd dat de vervanging hindert, wordt het een ander verhaal natuurlijk.)

OK, des te beter. Dank voor je toelichting. Dat CARD services klinkt inderdaad wel bekend ja.

Bijdrager
    iDEOwen

Bij Amac (mits ze de capaciteit hebben), zullen ze de reparatie zelf uitvoeren. Als je naar de Apple Store gaat, dan zal de Apple Store dit zelf vervangen. Het komt wel eens voor de service providers niet genoeg capaciteit hebben, en dan doorsturen/doorverwijzen naar een andere Apple Authorized Service Provider zoals CARD services. Informeer iig goed naar de verwachte reparatiedoorlooptijd (niet dat ze 2 maanden backlog hebben bijv.).

Voor de rest precies zoals kwadraatje zegt, ze gaan hem repareren… maar mochten ze wat tegenkomen wat de resultaat van de reparatie zal belemmeren, dan zou dat wat uitdagingen kunnen veroorzaken.

Bijdrager
    Rolf

Ze hadden het over ‘naar Utrecht sturen’ en dat ik rekening moest houden met 3 weken. Vooralsnog denk ik – na 4 jaar dagelijks ermee werken – dat er verder helemaal niets mis mee is verder.

Ik ga het merken …..

Bijdrager
    Kwadraatje

Dan gaat-ie ofwel naar CARD Services ofwel naar iService. 🙂

Bijdrager
    Rolf

In beide gevallen in goede handen toch? Amac maakte daar geen geheim van, so far so good

Bijdrager
    Kwadraatje

Niks mis mee.

Bijdrager
    MrBelloNLD

On topic: ‘k heb recentelijk een 2012 retina 15” een uur lang met listerine zitten poetsen, koopie via marktplaats die ik toch met exterm scherm ga gebruiken. Dus ik wilde gewoon weten of ik die zelfde youtube filmpjes kon geloven.

Maar waarsch te hard en te vochtig. Resultaat:
    Een aantal vlekken willen niet weg
    Nieuwe vlek (vocht?) achter het glas erbij gekregen

Meest irritante vlekken zijn wel weg, en het is bijna een spiegel geworden, maar zoals gezegd op 2 plaatsen krijg ik de vlekken op de buitenkant niet weg (en ‘k heb toch aardig zwaar zitten poetsen met microvezel doekje.)

De youtube zijn geen compleet broodje aap, de meeste vlekken zijn wel echt weg, maar zelf doen is dus toch moeilijker/lastiger dan verwacht.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.