30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    whaha

anti-Apple vrienden

Ik weet even niet waar ik dit moet plaatsen, dus dan maar even hier.

Af en toe raak ik discussie verzeild met vrienden die Apple (apparatuur) vermijden en die zijn dan van mening dat Apple ‘erger’ is dan bijvoorbeeld Samsung.

Naar mijn idee zijn beide net zo erg als het komt op het gebruik van externe leveranciers bijvoorbeeld. Tenslotte huren zij beiden bedrijven in die een beetje op het randje zijn, zoals dat bedrijf in China. Als je op de Apple site kijkt, dan kom je bijvoorbeeld dit tegen.

Als je volledig ethische consumentenelectronica wil, dan moet je het bijna zelf maken, want zelfs de Fairphone 3 is niet helemaal fair (maar wel veel eerlijker dan de rest), alleen lijkt het me nogal ononderbouwd om Apple te bashen op dit soort dingen, want bijna elk electronicabedrijf doet het.

Ik weet niet of dit de goede plek is om hier over te discussiëren, misschien kan ik dat beter doen op een andere site, maar misschien hebben jullie wel tips. Wat zeggen jullie bijvoorbeeld als vrienden dat soort opmerkingen maken terwijl ze die niet onderbouwen?

Bijdrager
    koen

Wat zeggen ze dan precies?

Bijdrager
    computer space

Ik ga me niet inlaten in discussies over milieu/arbeidsomstandigheden. Niet dat ik het niet belangrijk vind, maar ik koop gewoon niks nieuws. Tweedehands is genoeg goed spul te koop. En als je dan naar doorverkoopwaarde Apple spullen kijkt, doen ze toch wel wat goed.

Samsung S5 zou ik bijvoorbeeld nog niet gratis willen hebben (iets nieuwer, veel betere specs). iPhone 5S, prima toetstel.

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>whaha op 30 september 2019 om 12:03</p>
    Wat zeggen jullie bijvoorbeeld als vrienden dat soort opmerkingen maken terwijl ze die niet onderbouwen?

Ik laat dan meestal mijn broek zakken, dan zijn ze wel even stil.

Bijdrager
    hatolex

Maar krijgen verder geen braak neigingen?

Bijdrager
    KarelWillem

En wat gebruiken die vrienden dan voor elektronica?

Dat is allemaal ethisch en ecologisch verantwoord spul?

Je kunt van de grote bedrijven zeggen wat je wilt, maar het zijn tegenwoordig meestal wel de bedrijven die het meest transparant zijn over de werkomstandigheden in ‘hun’ fabrieken of over de grondstoffen en materialen die gebruikt worden.

Ik heb gelukkig geen vrienden die dergelijke opmerkingen maken, dus kan je alleen maar adviseren hen te wijzen op de spullen die ze zelf gebruiken. Of die ze aan hun lijf hebben (als we het dan over ethiek en ecologie gaan hebben).

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Verkeerd hier, alleen maar Apple vrienden!!

Verspilling van de ruimte hier…

Bijdrager
    Brombeer

Die ruimte kan wel tegen een stootje.

@hatolex: net als mijn vrienden.

Bijdrager
    KarelWillem

Lol. Fijne JJJ reactie weer.

Het zal niet zo zijn dat elke OMT-er alleen maar Apple vrienden heeft.

Dus het is hier uitstekend op zijn plaats.

Bijdrager
    websania

Mee eens!

Een vaker gehoord argument is dat Apple alles dichtgetimmerd heeft en je niet zomaar overal bij kan. Vooral Windows gebruikers kunnen overal bij met de verkenner en zijn gewend dat alles zo’n beetje bereikbaar is.

In Apple land is alles juist zoveel mogelijk afgeschermd. Je hoeft niet te weten waar je foto’s nou precies staan, omdat je via iOS bv, je foto’s overal heen kan sturen.

Android gebruikers kunnen ook bij veel dingen komen waar je bij Apple niet zomaar bij kan, tenzij je een jailbreak doet.

Bovendien wordt de prijs vaak genoemd; ik werd voor gek verklaard dat ik zo’n duizend euro aan een telefoon uit heb gegeven, terwijl er prima alternatieven zijn voor de helft van dat geld.(maar dat is mijn keuze)

Bijdrager
    Shmoo

Nou…..

Ik denk dat heel erg veel mensen hier vooral geen staatslot moeten kopen als ze voor elke hand een vriend hebben. Dan hebben ze al hun geluk al lang opgemaakt.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Het is simpel, geen Apple geen vriend….

Als je wat onderzoek doet is de keus eenvoudig.

De meeste negatieve Apple haters, zijn windhoos gebruikers, opgedrongen (werkgever of zoiets)  of te weinig budget of gedachteloos nageaapt van de buren….

Bijdrager
    SvS

Ik negeer die opmerkingen. Laat ze maar denken. Kost je alleen maar negatieve energie, als je wat anders wilt bewijzen ten gunste van Apple. Maar ik herken het ook.

Alleen over de aanschafprijzen van Apple kan ik ze niet tegenspreken. Maar wie zegt dat we nieuwste modellen moeten nemen…?

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>SvS op 30 september 2019 om 16:55</p>
    Maar wie zegt dat we nieuwste modellen moeten nemen…?

Apple zelf? Of we maar even in dat cupertijnse tempo mee willen hollen en niets anders te doen hebben dan hun veranderingen om het veranderen (maar die geen meerwaarde hebben) bij te benen.

Bijdrager
    sedikit

Zou er ook een middenweg bestaan bij de vermeende liefde voor Apple, zonder in aanbidding neer te moeten zijgen?

Ik gebruik graag Apple, maar die waardering zou ik niet meteen liefde willen noemen. Daarin bestaan in het algemeen grenzen, en bij Apple in het bijzonder.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door sedikit.
    Bijdrager
    JoopJoopJoop

Toen Microsoft MS-Dom/Windhoos 1.0 eind 1985 op de markt kwam waren de Apple gebruikers al sinds 1983 met een grafisch interface aan het werk.

Alleen kostte de Lisa 30.000 Nederlandse guldens en de Macintosh in 1984 10.000 Nederlandse guldens en een IBM PC 2.500 Nederlandse guldens.

Dat was toen en nog zo, de hoofdzakelijke reden om niet voor een Apple product te kiezen..

Moderator
    Night

Apple doet zijn uiterste best hun toeleveranciers ertoe te bewegen hun personeel goed te behandelen. Ook controleert het bedrijf hier regelmatig op.

https://www.apple.com/nl/supplier-responsibility/

Verder kan Apple bogen op het feit dat zij op een zo milieuvriendelijk mogelijke (lees: recyclebare) wijze hun iPhones (en trouwens bijna al hun apparatuur) te vervaardigen en op wens van de klant na de gebruiksperiode weer innemen.

https://www.apple.com/nl/environment/

Natuurlijk doen andere bedrijven, zoals Samsung dit ook, in meer of mindere mate. Het is echter duidelijk geen reden om Apple af te kraken ten opzichte van andere merken. Heb je nog meer voorbeelden?

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>sedikit op 30 september 2019 om 17:09</p>
    Zou er ook een middenweg bestaan bij de vermeende liefde voor Apple, zonder in aanbidding neer te moeten zijgen?

ik ben op hardware binnengelokt*, en wel met de mooiste computer ooit in serie gebouwd: de iMac G4. De overgang van 10.3 Panther naar 10.4 Tiger was een feest, 10.5 Leopard was -zeker qua snelheid op die masjien- een enorme achteruitgang. Sindsdien is Mac OSX MS-Windows achterna gegaan: log, lomp en ook nog eens van alles voor de user dichttimmeren of op zijn minst verstoppen. iTunes spant de kroon. Dat was met versie 7.4 gewoon af en daarna is het bagger, een sufklikcircus,  geworden, maar ik kan die oude versies niet op mijn huidige pjoetertje draaien.

Als ik nu om advies gevraagd word, zou ik een flirt met Linux aanraden, juist omdat ik zelf nu aan OSX geketend zit.

<p class=”cite”>Night op 30 september 2019 om 17:43</p>

Verder kan Apple bogen op het feit dat zij op een zo milieuvriendelijk mogelijke (lees: recyclebare) wijze hun iPhones (en trouwens bijna al hun apparatuur) te vervaardigen en op wens van de klant na de gebruiksperiode weer innemen.

Maar dan wel het hele apparaat. Zelf onderweg even een lege batterij tegen een volle uitwisselen is er niet bij. Zie de teardowns op iFixit.

*Ooit gigantisch op mijn bek gegaan omdat die griet zulke goddelijk lange benen had en nog steeds neem ik allerlei ongemak voor lief omdat dat oldtimertje er zo snoezig uitziet.

Bijdrager
    koen

oldtimertje: die griet of de iMac G4 ?

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door koen.
    Bijdrager
    Brombeer

Geen van beide. Het is de oude schicht.

Moderator
    Night

Brombeer op 30 september 2019 om 18:06

<p class=”cite”>sedikit op 30 september 2019 om 17:09</p>

ik ben op hardware binnengelokt*, en wel met de mooiste computer ooit in serie gebouwd: de iMac G4. De overgang van 10.3 Panther naar 10.4 Tiger was een feest, 10.5 Leopard was -zeker qua snelheid op die masjien- een enorme achteruitgang. Sindsdien is Mac OSX MS-Windows achterna gegaan: log, lomp en ook nog eens van alles voor de user dichttimmeren of op zijn minst verstoppen. iTunes spant de kroon. Dat was met versie 7.4 gewoon af en daarna is het bagger, een sufklikcircus,  geworden, maar ik kan die oude versies niet op mijn huidige pjoetertje draaien.

Als ik nu om advies gevraagd word, zou ik een flirt met Linux aanraden, juist omdat ik zelf nu aan OSX geketend zit.

<p class=”cite”>Night op 30 september 2019 om 17:43</p>

Maar dan wel het hele apparaat. Zelf onderweg even een lege batterij tegen een volle uitwisselen is er niet bij. Zie de teardowns op iFixit.

*Ooit gigantisch op mijn bek gegaan omdat die griet zulke goddelijk lange benen had en nog steeds neem ik allerlei ongemak voor lief omdat dat oldtimertje er zo snoezig uitziet.

De basis van zowel macOS als Linux is beiden UNIX. Het verschil is dat Linux zelfs prima op een 286 PC van tig jaar geleden draait. Inderdaad jammer dat macOS zo zwaar en log is geworden. BTW: je kan Linux ook (in plaats van macOS) op een Mac draaien.

Bijdrager
    Ome Kor

Ook op een moderne Mac met een T2 chip erin?

Bijdrager
    Ome Kor

<p class=”cite”>KarelWillem op 30 september 2019 om 14:28</p>
    Lol. Fijne JJJ reactie weer.

Dus het is hier uitstekend op zijn plaats.

Niet alleen vrienden, maar Samsung komt ook in de beste families voor.

😉

Moderator
    Night

Nee, niet ‘out of the box’ nee… Maar het kan wel. Je moet dan wel eerst de T2 ‘disablen’ met de Startup Security Utility.

Don’t Panic, You Can Boot Linux on Apple’s New Devices

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door Night.
    Bijdrager
    Nosferatu

KarelWillem op 30 september 2019 om 13:47
    Je kunt van de grote bedrijven zeggen wat je wilt, maar het zijn tegenwoordig meestal wel de bedrijven die het meest transparant zijn over de werkomstandigheden in ‘hun’ fabrieken of over de grondstoffen en materialen die gebruikt worden.

Geloof je het zelf of lul je het mantra van Apple gewoon na?

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door Nosferatu.
    Bijdrager
    KarelWillem

Wie heeft het over Apple? Ik heb het over ‘grote bedrijven’ in het algemeen.

Lul dus niemand na.

Bijdrager
    GoeieDag

Lol. Dat iemand juist jou KW, als blinde Apple-volger ziet.

Bijdrager
    KarelWillem

Haha…

Ach, iemand die sinds 2003 1 (!) topic heeft geplaatst neem ik niet al te serieus.

Net als hij mij niet al te serieus hoeft te nemen. .;)

Bijdrager
    RW076

Mag ik vragen hoe oud u en uw vrienden zijn?

Bijdrager
    pruus

Mijn advies: haal die Apple sticker van je voorhoofd of auto. Dan ben je een hoop ergenis kwijt.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.