8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Illiarus

Animatie / tekenfilmpje maken

Hallo,

Ik wil leren om kleine animaties te maken (klein als in, animaties tot 5 seconden, maximaal 10)

Welke software heb ik hier voor nodig?

Het liefst iets wat gemakkelijk onder de knie te krijgen is, maar er wat tijd in steken vind ik niet erg.

Moet ik een programma hebben om afbeeldingen te maken, en die als een soort motion-picture afspelen?

Heeft iemand ervaring met animeren en wie kan mij helpen.

Ik doel op het maken van animaties als te zien in bijvoorbeeld de Youtube video “Dumb ways to die” (bijzonder leuke video trouwens) maar dan wat korter en simpeler, want er zitten professionals achter dat filmpje volgens mij.

Bijdrager
    NeXT

Er is helaas geen eenvoudige manier van animeren. Je moet kunnen werken met vectoren, gevoel hebben voor timing, grafisch inzicht hebben om te kunnen illustreren en daarna het geheel kunnen vertalen in een animatieprogramma als Flash. Op dat gebied moet je kunnen werken met scene’s, grote bibliotheken, de tijdlijn en het fatsoenlijk exporteren van je film. Deze film mag nooit dieper opgebouwd zijn dan de eerste laag van je tijdlijn. Doe je dit wel, dan gaat bij het exporteren een hoop (sub)animatie verloren.

Bijdrager
    johnkeates

Als je wil animeren moet je vooral Flash niet gebruiken. Als er een technologie dood is en moet verdwijnen is het Flash en alles wat er omheen hangt.

Als je wil animeren moet je eerst een beetje leren hoe video werkt, zodat je bijvoorbeeld weet dat er per seconde een aantal plaatjes langs komen waardoor het lijkt dat er iets beweegt. Dus stel dat je een animatie van 25fps wil maken (wat ik niet direct zou aanraden), dan moet je dus voor elke seconde animatie 25 plaatjes tekenen. Daarna zet je die plaatjes als sequence om in een filmpje en heb je dus een animatie.

In principe kan dat al met photoshop.

Voor de rest: Google. Zelf onderzoek doen is het beste, want anders leer je het nooit.

Bijdrager
    MouseMighty

Je hebt animeren, animeren en animeren. Zomaar een greep van programma’s: Flash, Edge Animate, After Effects of gewoon heel anders met tekeningen. Ken je Google? Dat wordt nog wel eens groot (zoekterm: animation software mac).

Bijdrager
    Illiarus

Bedankt voor de reacties.
    Ik had nog weinig onderzoek gedaan op Google omdat daarbij alles wat ik vond uitging van een bepaalde basiskennis, die ik niet heb. (ik snap wel dat het zo is dat het niet handig is om elke frame te tekenen)

Is er een programma die als ik zeg 5 tekeningen maak er tussen elke tekening er een paar tussen maakt zodat het allemaal wat meer “smooth” loopt?

Bijdrager
    MouseMighty

Probeer eens wat zou ik zeggen. Alleen denk ik niet dat er zoiets bestaat als een programma dat er even wat tussen verzint. Als dat zo zou zijn was een animatiefilm een stuk sneller en goedkoper te maken!

Bijdrager
    NeXT
    johnkeates op 08 april 2013

Als je wil animeren moet je vooral Flash niet gebruiken. Als er een technologie dood is en moet verdwijnen is het Flash en alles wat er omheen hangt.

Als je wil animeren moet je eerst een beetje leren hoe video werkt, zodat je bijvoorbeeld weet dat er per seconde een aantal plaatjes langs komen waardoor het lijkt dat er iets beweegt. Dus stel dat je een animatie van 25fps wil maken (wat ik niet direct zou aanraden), dan moet je dus voor elke seconde animatie 25 plaatjes tekenen. Daarna zet je die plaatjes als sequence om in een filmpje en heb je dus een animatie.

In principe kan dat al met photoshop.

Voor de rest: Google. Zelf onderzoek doen is het beste, want anders leer je het nooit.

Ik kan aan alles merken dat je geen flauw idee hebt waar het over gaat. Wist je dat je vanuit Flash kan exporteren naar .mov formaat? Sowieso, los van het export formaat, als er één programma briljant is als het gaat om keyframe animatie is het Flash wel. En je wil gaan animeren in Photoshop? Heb je het zelf weleens gedaan? Ik weet haast wel zeker van niet. En dan heb ik het niet over animated gifs maar over het gebruik van bibliotheken, audiospoor , geluidseffecten en scene’s.

Als je geen idee hebt waar het over gaat, doe de rest een lol en houd je slechte advies voor je. Ga eerst eens zelf het wiel uitvinden voordat je een ander de verkeerde richting opstuurt. En ga mij niet verbeteren met bullshit. Doe me een lol zeg!

Is er een programma die als ik zeg 5 tekeningen maak er tussen elke tekening er een paar tussen maakt zodat het allemaal wat meer “smooth” loopt?

Dat valt onder de shape tweens in Flash. Een object laten bewegen of roteren is eenvoudig te doen en kan statisch of op een spoor/hulplijn dat wordt gevolgd door het object (motion tween). Iets van vorm laten veranderen is een wat grover effect waarmee je snel in de knoop komt met bijvoorbeeld het aantal vectorpunten in een vorm.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.