25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Bijdrager
    Mrwhoopie

Andere Macbook kopen

Ik heb nu nog een Unibody late 2008 met 8GB DDR3 Ram en 2,4 intel Core 2 duo en NVIDIA GeForce 9400M 256 MB.
    Ik gebruik hem voor lightroom en voor mijn serato of recordbox.Het ding begint traag te worden en de fans slaan bij het minste hard aan dus ik denk echt wel dat ze op het einde aan het lopen is :'(
    De nieuwe Macbooks zijn geen optie omdat ik ze te duur vind voor wat ze bieden.En ik weet dat bij de oudere modellen je de optische baai kon vervangen naar iets waar je dan een extra HDD in kon steken.Nu zou ik dus een MB willen maken waar ik een SSD inheb voor de programma’s maar ook nog een traditionele schijf voor al mijn muziek me op te slaan.
    Nu zie ik door de aangeboden modellen de bomen niet meer door het bos.
    Kan er iemand zeggen welk model ik het beste probeer te bemachtigen?

Bijdrager
    Koentje16

Mocht je alles in een willen hebben dan zou je voor een 2012 MacBook pro kunnen gaan, echter lijkt mij je beste optie om voor een retina MacBook pro te gaan van 2013 en later in combinatie met een externe harde schijf. Het 2012 model draait naar mijn mening op te verouderde hardware, terwijl een 2013 nog prima mee kan.

Bijdrager
    Shmoo

Ik zou kijken richting een 2014 model. Je zit met tweedehands MacBooks vooral met de gebruikerssporen van de batterij. Het is moeilijk te bepalen hoe gezond of slecht deze nog is en wanneer je deze mogelijk moet gaan vervangen. Met een 2014 model heb je toch weer een jaartje te pakken tegenover een 2013.

Het is alleen een beetje raar dat je je zo schijnt te focussen op zeer oude meuk vervangen voor iets minder oude meuk. Ik bedoel die gedachte van twee verschillende drives voor programma’s en opslaan dat hoort gewoon niet in een laptop. Gewoon kijken naar een 2012 of nieuwer. Koop iets met een Retina display en je hebt meteen je SSD/Flash opslag dus dan hoeft je ook niet meer na te denken over die andere constructie.

Bijdrager
    snipper

Hoewel 9 jaar een respectabele leeftijd is voor een computer, wordt hij niet traag of eerder warm, alleen omdat hij oud is. Wel wordt een systeem na jaren van gebruik vaak trager omdat het systeem allerlei restanten van oude software bevat, omdat de harde schijf vol begint te raken en omdat er nieuwere software op gezet wordt, die meer rekenkracht en geheugen vraagt.

Ik werk zelf niet met die software maar Serato zou op elke Mac soepeltjes moeten draaien, zelfs een oude. Waarschijnlijk een kwestie van je harde schijf een keer leeggooien en het systeem een keer ‘fris’ installeren. Een SSD zou inderdaad een groot verschil maken.

Ik heb het zelf nooit bij een MB gedaan maar bij de Mac Pro kwam het er op neer dat het niet zo nauw kwam. Als je een SATA II in een SATA I desktop zet, is het toch wel backwards compatible. Wel betaal je feitelijk voor snelheid die je niet gebruikt, want je computer kan de SSD toch nooit bijhouden. Het heeft wss geen zin een snellere SSD te kiezen boven een andere. Anderzijds is er vaak niet eens meer een SSD te vinden die SATA I is (wat gewoon kaal SATA heet).

Lijkt me trouwens vrij eenvoudig om hier een antwoord op te vinden via Google, bijvoorbeeld op https://nl.ifixit.com/Answers/View/51896/Replace+HDD+with+SSD+in+MacBook+Pro+-+late+2008+model

Voor zo’n € 100 heb je al een SATA SSD van 256 GB van een bekend A-merk.

Veel mensen zullen je overigens afraden om nog geld te steken in een computer van die leeftijd. Als ik dat voor mezelf zou moeten bepalen, hangt het ook een beetje af van hoe die Mac er aan toe is. Als hij nog netjes is, en je hebt een klein budget, kun je ook voor € 50 een SSD van 128 GB nemen. Dan hoeft hij het maar minimaal een half jaar uit te houden en dan nog heb je die € 50 dubbel en dwars terugverdiend.

Bijdrager
    TheBigZ

@snipper: +1.

Als er nog geen SSD in je MBP zit, is dat zeker te overwegen. De hoofdprijs kost dat niet meer tegenwoordig.

https://tweakers.net/pricewatch/525471/crucial-mx300-2-komma-5-inch-275gb.html

(Jouw MBP heeft overigens SATA-II.)

Moderator
    Night

…En als je hem tóch open hebt om de SSD te plaatsen, koop dan gelijk een spuitbusje perslucht en spuit daarmee alle stof uit de laptop (vooral de ventilatie gedeelten en daar waar de fans en de processor en gpu zitten). Door zijn respectabele leeftijd zal er zich toch wel wat stof hebben opgehoopt in je laptop, waardoor de fans eerder zullen aanslaan.

Bijdrager
    SvS

spuitbusje perslucht

Ik zou persoonlijk hier niet aan wagen, je zou kwetsbare componenten net iets te krachtig stukblazen met gevolgen van dien. Laat dit stukje aan iemand met verstand van electronica over.

Bijdrager
    koen

Een stofzuiger met een kleine borstel kan eventueel ook.

Geblokkeerd
    Anoniem

In 2008 betaalde je voor de 2.4Ghz MacBook origineel $1599. In 2017 krijg je daar een 13″ MacBook Pro zonder Touch Bar voor ($1499) of een geüpgraded 12″ MacBook met 512GB opslag ($1599).

Wat deze computers jouw bieden zijn prachtig Retina displays, enorm snel flash geheugen, sneller 8GB RAM, extreem dun en licht ontwerp, dubbel batterijleven, etcetera.

Je zegt dat het probleem opslag is vanwege je muziek bibliotheek. Flash geheugen naar 1TB tillen is inderdaad erg duur, meer is niet eens altijd mogelijk. Puur vanwege dit feit wil je dus gaan voor een verouderde machine? De meest recente MacBook met uitbreid mogelijkheden is een MacBook Pro uit 2012. Goedkoop, maar qua performance en accu niet iets waar je weer 9 jaar mee gaat doen.

Investeer in de toekomst en bedenk een manier om van die grote muziek bibliotheek af te komen. Streamen zal wel geen optie zijn, anders had je dat al gedaan, maar misschien werken met een externe schijf of SSD. Thunderbolt 3 kan tegenwoordig heel wat hebben.

Bijdrager
    Shmoo

De MacBook van de TS was 1499,- euro in 2008-2009 en is versleten.

Hij heeft nu een aantal keuzes uit op basis van 256GB opslag. Als je dan meer nodig hebt zal je met een externe HD moeten gaan werken en bepaalde content buiten je systeem opslaan. Zo gek is dat ook niet voor mensen die met video en audio bestanden werken.

– MacBook Air 13″ 8GB – 256GB = 1349,- [ 2015 model ]
    – MacBook Retina 12″ – 8GB – 256GB = 1449,-
    – MacBook Pro 13″ 8GB – 256GB = 1689,- [ 2015 model ]
    – MacBook Pro 13″ 8GB – 256GB = 1699,- [ 2016 model zonder Touch Bar ]

Natuurlijk is het leuk als je al deze opties hier neerzet maar als de TS maar 500,- budget heeft dan kun je er alleen maar naar kijken en zie je ze ouder worden voor je ogen. De MacBook Air en eerste Pro optie zijn ook geen overbodige luxe. Die machines zijn qua specs natuurlijk ook al twee jaar oud op de dag dat je ze koopt en de prijs is nog steeds hetzelfde als tijdens de introductie.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

SSD erin: wereld van verschil. Heb ik ook met een Pro uit 2008 gedaan, dat ding was verschrikkelijk, zo traag, daar kon je echt niks meer mee doen. Allemaal onmiddellijk opgelost met SSD. Apple was daar veel te laat mee. Ik zie overal van die Macbookjes Pro die niet vooruit te branden zijn.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

SSD moet je sowieso doen, anders is-ie ook niet verkoopbaar. Je kan dan daarna bijv een nieuwe Air 13 kopen (oud model dus), die vind ik nog steeds super.

Bijdrager
    Mrwhoopie

Ik moet eerlijk zeggen dat het eigenlijk knap is dat het toestel het zo lang heeft vol gehouden.Een nieuwe MB met externe schijf is idd wel de logischere oplossing.Komen we voor het volgende dilemma,zonder touchbar of met?Want met gaat zeker de toekomst zijn,maar het is wel heel pril en je hoort er veel slechts van.
    En mss is dit nu helemaal van de pot gerukt maar het lijkt er voor mij op dat Apple vooral platter wil maar hoewel dat het de naam pro draagt,had het ook dikker gemogen en zo meer batterijduur.
    Als ik kijk naar mijn vrouw haar witte MB ben ik soms jaloers,zo,maken ze ze toch niet meer.

Geblokkeerd
    Anoniem

Met Touch Bar (13″) > betere specs, vier Thunderbolt 3 poorten in plaats van 2. Zonder Touch Bar is volgens mij toch een betere deal omdat hij simpelweg vrij vergelijkbaar is en een stukje goedkoper. Ik heb echter geen ervaring met de twee modellen (alleen 15″) en de software die je gebruikt. Misschien kun je het gebruik van je laptop verder toelichten en kan iemand met ervaring ermee iets aanraden. Verder een goede keuze lijkt mij!

Bijdrager
    snipper

Als ruimte voor een grote verzameling muziek of foto’s het probleem is.. Ik weet niet hoeveel ruimte je nu hebt / nodig hebt, maar voor een paar tientjes heb je al 64 GB erbij in de vorm van een microSDXC card met USB-adaptertje of kaartlezer of hoe je het wil noemen. Natuurlijk niet hetzelfde als een nieuwe(re) Mac maar als het budget dat niet toestaat..

Ook erg handig voor allerlei andere toepassingen zoals backups en grote bestanden verplaatsen via sneakernet.

Bijdrager
    Mrwhoopie

Budget is niet zo een probleem,ik wil echter iets dat weer zo lang meekan want daar blinkt apple zeker in uit ten aanzien van de concurrentie.
    ik ben DJ in het weekend en gebruik dus Serato of recordbox in plaats van cd/vinyl koffers te slepen.deze software zorgt ervoor dat mijn platendraaiers of cd spelers dus de nummers spelen die ik wil.Normaal zijn geen van beide echt zwaar maar de laatste tijd zie ik de CPU meter wel redelijk uitslaan,dus ja ik moet wel iets gaan doen.Het komt slecht uit nu omdat ik niet graag een device dat vers is want kans op kinderziektes is zeer reëel.

Bijdrager
    fixar
    Mrwhoopie op 27 maart 2017

Budget is niet zo een probleem…
    Het komt slecht uit nu omdat ik niet graag een device dat vers is want kans op kinderziektes is zeer reëel.

De kans dat je MacBook Pro uit 2008 er mee stopt is ondertussen flink groter dan de kans dat je tegen een stuk kinderziekte aanloopt bij gebruik van een MPBr TB (of non-TB)… Bovendien heb je bij een nieuwe laptop garantie (en eventueel uitbreidbaar middels AppleCare), iets wat bij een tweedehands natuurlijk een stuk lastiger is. Bovendien staat niets je in de weg om de oude MBP als backup-machine in te richten.

Een USB3-SSD (of HDD) is natuurlijk prima om de grote bulk aan aan muziek mee te brengen.

Bijdrager
    Shmoo

Gewoon de instap MacBook Pro zonder Touch Bar is prima. Het ding is al prijzig zat en je hebt helemaal niet zo’n geweldige specs nodig als je het zo lang hebt kunnen uithouden op dat huidige dinosaurusje uit 2008 wat echt geen wereldse computer was in die tijd met topprestaties.

Touch Bar is vooral een leuke gimmick maar heeft geen wereldverbeterende functionaliteit. Het geeft je totaal geen effect wat aanvoelt als, fuck de manier waarop ik nu de volume harder en zachter zet, dat ze daar nog niet eerder aan gedacht hebben want al die mensen die gewoon op hun F317 toets drukken hebben geen idee wat ze aan het doen zijn.

Surviving the New MacBook Pro

De MacBook Pro 13″ zonder Touch Bar kun je beter zien als een 13″ MacBook Pro. Dat zou de ideale benaming zijn geweest voor die machine en ook een geweldige upgrade voor alle Air gebruikers in de toekomst.

Bijdrager
    icecreammm

Het 2,6 GHz Intel Core i7 niet-retina model uit mid 2012 moet zeker niet onderdoen voor de recentere generaties. Een vlotte quad core die ook nog eens minder pixels moet aansturen. Dankzij USB3.0 ook al wat future proof (ouder modellen hebben nog USB2.0). Ik heb de mijne nu net geen jaar en heb nog geen moment het gevoel gehad dat ik met een bijna 5 jaar oud toestel werk. 850 euro betaald voor toestel met 16GB RAM, maar nog met originele HDD (ondertussen vervangen door SSD). Voordeel is dat je de DVD drive kan vervangen door een extra harde schijf, of je kan die gewoon blijven gebruiken om CD’s te bewaren in je iTunes bibliotheek.

Bijdrager
    Shmoo

Specs zeggen niet alles..

Bijdrager
    snipper

Specs zeggen zeker niet alles, maar een vergelijking met een niet-Mac is niet het beste voorbeeld om dit te illustreren in dit geval.

Bijdrager
    Furbz

Het punt dat de Shmoo wil maken is toch duidelijk!?
    Koop geen high speced mac voor wat TS ermee wil doen.
    Tussen de regeltjes lezen…

Bijdrager
    Furbz

??☺️

Bijdrager
    applelover

Als je een apparaat wil zonder “kinderziektes” zou ik miss eerder kijken naar een 12″ Macbook een 13″ Macbook Air of de 13″ Macbook Pro uit 2015. Deze zijn goedkoper dan de nieuwe Macbook Pro’s en zijn normaal gezien goed genoeg voor wat je er mee wilt doen. Je kan eventueel wat meer geheugen nemen, betere processor, … voor de prijs die je normaal aan een basismodel van de nieuwe Macbook Pro zou geven. Dit lijkt me ook interessanter later i.v.m. restwaarde. Het is altijd beter een iets meer uitgebreide Macbook te hebben dan het “basismodel”.

Bijdrager
    riji

Kun je niet nog enkele maanden wachten? Ik doe dit in elk geval.
    Dan komt er toch een update van het vernieuwde MBP model.
    Nog meer te hoog geprijsd kan wellicht niet en ik wil vooral een betere batterij gebruiksduur.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.