22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    Raffie

Andere Mac kopen ?

Hallo allemaal,

Mijn Mac is al wat ouder en op dit moment erg traag, heb wat kleine amateur tests gedaan en alles is ok zegt ie. maar als ik met FCPX werk of als ik programma’s of in de ochtend opstart, alles is langzaam en traag.

Hieronder wat info over mijn Mac, is deze nu verouderd en zal ik een nieuwe kopen of zal dat niet heel veel gaan helpen ?

————————————–

OS X Yosemite
    Versie 10.10.5

Imac 21,5inch, medio 2011
    Processor 2,5 ghz Intel Icore i5
    8GB 1333 Mhz DDR3
    Mac HD
    Video: AMD Radeon HD 6750M 512MB
    Serie: C02HK2RSDHJF

————————————–

Modelnaam: iMac
    Modelaanduiding: iMac12,1
    Processornaam: Intel Core i5
    Processorsnelheid: 2,5 GHz
    Aantal processors: 1
    Totale aantal cores: 4
    L2-cache (per core): 256 KB
    L3-cache: 6 MB
    Geheugen: 8 GB
    Opstart-ROM-versie: IM121.0047.B23
    SMC-versie (systeem): 1.71f22
    Serienummer (systeem): C02HK2RSDHJF
    Hardware-UUID: D6D35E8A-3A32-58B3-8F9C-61AC59783FAA

——————————-

Graag jullie advies.

Bijdrager
    Afroman

Het is eigenlijk best een goed toestel. Het ligt er ook aan hoe complex je workflow/effecten/videos zijn die je monteert in Final Cut.

Als het Full HD is en je blijft er voorlopig bij hangen zou ik vooral de harde schijf vervangen door een SSD en het RAM geheugen uitbreiden naar meer. 8 Gb is zeker werkbaar, maar wordt wel wat weinig. En daarnaast is het ook van belang waar je je videos op monteert. Interne schijf, externe USB schijf, externe FireWire schijf of Thunderbolt. Het laatste is het beste maar wel het duurste.

Wil je met oog op de toekomst meer effecten toevoegen, 4K video werken etc. Dan zou ik voor een nieuwe machine gaan.

Bijdrager
    Shmoo

Mogelijk is je HDD slecht aan het worden en zal dat de traagheid veroorzaken.

De videokaart is ook niet al te best qua specs in 2016 maar goed als je altijd op deze machine hebt kunnen werken en je workflow is niet anders geworden in de afgelopen jaren dan zou je met een SSD nog zeker 2 jaar kunnen werken.

Bijdrager
    TheBigZ

Eens met Afroman en Shmoo. Er kan maximaal zelfs 32GB geheugen in jouw iMac

Koop een setje van 2x8GB (kost je slechts €80) en stop dat erbij. FCPX is een geheugenvreter; meer is beter.

http://tweakers.net/pricewatch/299915/corsair-cmsa16gx3m2a1333c9.html

Bijdrager
    Raffie

hallo allemaal,

Onze mac staat minstens 15u per dag aan, 7 dagen in de week, misschien is de HDD wat aan het slijten zoals Shmoo zegt ?

Effe een setje bij prikken, hahaha in de USB poort ?
    Daar heb ik echt geen verstand van, dus dat moeten we maar niet doen denk ik;-)

Er zijn dus geen grote voordelen als ik weer een frisse nieuwe machine koop ?

Raffie

Bijdrager
    Stirf

Je bent dus op zoek naar argumenten om een nieuwe te kopen:-P
    Probeer je vrouw eens met zelf bedachte argumenten te overtuigen.

Bijdrager
    Raffie

hahaha nee hoor, ik kan hem kopen als ik dat wil, is voor de zaak, maar is het nodig. hier wordt ik gewoon gek van, ook als ik niet met FCPX werk, opstarten duurt een “eeuw” word.doc openen duurt een “jaar”;-) En soms loopt mijn toetsenbord ook achter…

Dus hij is ook voor het dagelijks gebruik gewoon erg traag…

Bijdrager
    MacKeessie

Als je een nieuwe koopt met een normale HDD ( 5400 rpm) zal je geen verschil merken. De nieuwe Mac’s hebben zeer trage harde schijven. Dus dan moet je een fusion drive of een SSD kiezen.
    Maar ik denk dat je met een SSD in jouw machine spectaculaire snelheads winst zal boeken. Op mijn werk hebben een aantal iMac’s 21 inch, oorspronkelijk met HDD, dramatisch. Nu er SSD’s in zitten zijn ze lekker snel.
    Thuis heb ik een 27 inch feb 2010 , met een Fusion drive, en die is is nog best wel snel. Daar zit wel een 1 Tb 7200 rpm HDD in met een 120 Gb SSD, gekoppeld dus als Fusion drive.

Bijdrager
    Raffie

Dus wegbrengen naar de winkel en nieuwe schrijf er in laten zetten, kunnen zij dan ook alles 1 op 1 over zetten denk je?
    Klinkt verder goed, ook al heb ik er echt geen verstand van….

Moderator
    Night

Mijn idee ook. HDD eruit en SSD erin (of combineren naar FusionDrive) en extra RAM. En ook eens een verse installatie OS X
    draait ie weer als een zonnetje…

Bijdrager
    MacKeessie

Je kunt ze ook langs laten komen, dan zetten ze ook je gegevens over.
    Zie:https://www.upgreatest.nl/webshop/12-upgrades#/omschrijving-imac_215_inch_mid_2011

Bijdrager
    Raffie

Tja… toch even spieken wat een nwe kost….

Oei, dan heb ik ineens veel keuzes, wat zouden jullie adviseren wat wél en wat is overbodig ?

— 21.5 inch Retina
    — 3.1GHZ quad Intel i5 — of — 3.3GHZ Intel i7 tot 3.8GHZ ?
    — 8GB 1867 MHZ — of — 16GB 1867 MHZ ?
    — 5400 rpm ATA schijf — of — Fusion Drive 1TB (of 2TB) — of 256GB Flash — of — 512GB Flash

Bijdrager
    Shmoo

Als je het budget hebt om een nieuwe te kopen dan moet je dat zeker doen. Mensen geven nu nog gewoon goed geld voor dat 2011 model omdat dit het laatste model is waar je zelf het geheugen van kunt vervangen dus denken ze een voordeeltje in handen te hebben.

Bijdrager
    Afroman

Als je een nieuwe koopt zou ik voor de 27 inch gaan. Voor het geld dat je een beetje een bruikbare iMac hebt heb je alweer een 27 inch. En die extra werkruimte is zeker in programma’s als Final Cut Pro X geen overbodige luxe. En ik zou als het budget het toelaat altijd voor flash-geheugen gaan. Anders fusion drive, maar zeker geen harde schijf meer.

Bijdrager
    fixar

Ik adviseer om te kiezen voor de SSD oplossing. Als je gewend bent om veel data te genereren (gebeurt al snel met FCP projecten) dan zullen die toch niet allemaal IN de iMac gaan passen. Dan volstaat vaak de 256GB SSD en kun je het “bespaarde” geld gebruiken om een goede snelle externe schijf te kopen. Striped RAID via Thunderbolt of USB3 kan ook bloedsnel zijn…. perfect voor videobewerking… Als je eisen wat minder hoog zijn is er ook al het een en ander mogelijk met USB3 schijven (die al beduidend vlotter zijn dan de USB2 die je gewend bent van je huidige iMac)

Enne hoezo geen 27″? Een veel betere deal wat mij betreft, zeker ook voor videobewerking. Sneller (Skylake), groter, RAM zelf uitbreidbaar (!!)…

Bijdrager
    computer space

Hij is sneller dan een nieuwe instap iMac 21/27 inch nu!…. SSD erin. NU!
    Afroman, bij de nieuwe koop je liefst de 21 quad 4K, die is net zo rap als 27 inch maar stuk betaalbaarder.
    Voordeel van je oudje: hd en geheugen is makkelijk te vervangen, Nu gaat dat niet meer. Dus deze heb je over 5 jaar meer aan dan aan nieuwe.

Bijdrager
    SvS

Dus deze heb je over 5 jaar meer aan dan aan nieuwe.

Onzin. Ik heb hier iMac 27″ i7 van late 2009 met ‘gewone’ HHD en ook een van late 2015 (met 5k, ook i7) En ze zijn allebei even bruikbaar. Tuurlijk is die 5k sneller en ook erg snel opgestart. Maar om te zeggen dat het na 5 jaar niet meer bruikbaar is, dat gaat hier ècht niet op. Investeer gewoon in een goede machine en je hebt hier zeker minimaal 6 jaar plezier van.

Small budget; SSD inzetten zeer goede optie.
    Grotere budget: investeer in een i7 machine met SSD. Het maakt volgens mij dan niet meer uit of het 21,5″ of 27″ scherm is, zolang je maar rekening houdt met feit dat je RAM geheugen later niet meer kunt uibreiden op 21,5″ iMac, bij 27″ wel.

Bijdrager
    Raffie

Hallo allemaal,

Om 10u komt er iemand van Upgreatest om een nwe SSD in te bouwen, spannend…
    Alvast bedankt voor alle leerzame adviezen en als hij weg is, laat ik wat weten.

Raffie

Bijdrager
    Raffie

Zo, Martijn is weg, wat een kennis en gezellig man, heel aardig, netjes alles uitgelegd, wat dingen geleerd en deskundig advies. Goede keuze gemaakt dankzij dit forum en jullie hulp. Nu is de Mac alles aan het kopiëren en gaat ook snel.
    Ik ben voor vandaag zeer tevreden.

Bijdrager
    Raffie

Nou alles is gekopieerd en de Mac is nu super-snel, echt een groot verschil, zelfs e-mail, opstart en internet werken veel sneller.
    Kortom dankzij jullie advies en Upgreatest ben ik weer een blije man…. en kan ik dit iedereen aanbevelen dit te doen. Martijn kwam bij ons thuis, binnen 2 dagen en 2 uurtjes later was alles klaar, gewoon op locatie en in mijn ogen voor een zéér scherpe prijs !

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je ook meteen je geheugen (RAM) uitgebreid?

Bijdrager
    Raffie

Hai,

Nee was niet nodig, maar we checken alles nog een keertje als alles draait.
    Dat is erg eerlijk, hij had makkelijk een extra RAM erbij kunnen zetten, maar heeft ie niet gedaan.
    Hij heeft getest en er was meer dan voldoende geheugen.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.