7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    smartthing

andere kleur van kabels

hallo,

ik heb een component av kabel voor mijn iphone gekocht.
    de audio doet het prima, maar de video,,
    de kleuren die de kabel hebbe nis rood, blauw en groen maar mijn tv heeft rood wit geel.
    is dit een probleem? want hij doet het niet. moet ik hiervoor iets anders aanschaffen?
    hoe krijg ik video op mijn tv? alvast bedankt voor de reacties,

Bijdrager
    Moriarty

De kabel die je hebt is een Component AV kabel, je televisie wil graag een Composite AV kabel, die is wel rood/geel/wit…

Bijdrager
    KarelWillem

Haha, zelfs als ze er kleurtjes op zetten en je verder alleen de gaatjes hoeft te tellen, wordt het vaak al te lastig voor mensen.

Als je geel-wit-rood hebt in je TV en drie gaatjes in totaal, waarom koop je dan een kabel met rood, blauw, groen, rood, wit die vijf gaatjes nodig heeft?

Stond er weer zo’n jan-doedel in de winkel die je gewoon de eerste de beste kabel in de handen duwde?

Troost je, op die manier kwam ik ook met de component-kabel thuis, terwijl ik een composite nodig had.

Had ik maar beter op moeten letten.:wink:

Bijdrager
    Faure

Om er dieper op in te gaan:

Rood en Wit zijn je audio kanalen (respectievelijk rechts en links).

Dan heb je een gele kabel, dat is standaard kwaliteit. Dat is dus maar 1 kabeltje voor de videobeelden

Als je RGB (rood, groen, blauw) hebt, is dat (volgens mij) HD (ready?) kwaliteit. Die 3 kabels verzorgen dan de videobeelden. Als je er dan dus maar 1 aansluit heb je geen beeld, bovendien is het een ander signaal dan die gele ingang wil hebben :-).

Vind het ook meer een vraag voor een videosubforum dan audio, maar goed, als je niet weet wat die kabels doen, soit. (al had je dus wel geluid en geen beeld, blijft voor mij een video-ding :P)

Bijdrager
    rogerpaolo

http://en.wikipedia.org/wiki/Component_video

heeft niet zoveel met HD te maken. Het is een manier om een beeldsignaal te versturen. Er kan HD over, maar ook SD, het bestond al ruim voordat HD bestond.

Bijdrager
    Faure

Oké:-) , ik heb alleen ervaren dat composite geen HD aankan, en als je dus analoog wil aansluiten je component moet gebruiken.

Bijdrager
    SunKeeper

Je ziet hier 3 blauwe blokken.

Bij de bovenste zijn kwaliteit en resolutie het laagst, en wordt beeld dus meestal door het kabeltje met de gele stekker gestuurd.
    De middelste is 720p, ook wel bekend als 1080i. (Hierbij staat de p voor progressive, en de i voor interlaced, 2 manieren om beeld door een kabeltje te sturen.)

De progressive-manier biedt een hogere kwaliteit digitaal signaal, en daarom kan 1080p Full HD (1920×1080) alleen door een HDMI-kabel.

Interlaced signalen zijn analoog, en kunnen wel een hogere resolutie geven, maar de kwaliteit van het beeld is maar beperkt, omdat de volledige bandbreedte van de kabel niet optimaal wordt gebruikt. Vandaar de vergelijking 720p > 1080i.
    (al geven sommige apparaten zoals de Wii toch een beter beeld door een component-kabel, al is dat dan toch maar 720i-kwaliteit. Dit komt doordat het grootste verschil tussen composiet (geel) en component (rood, groen, blauw, vandaar de aanduiding RGB) is dat de signalen bij component gespitst vervoerd worden, en niet doorelkaar raken, terwijl dit bij composiet samengeperst wordt, en het aan de andere kant weer uit elkaar gehaald moet worden, wat kwaliteitsverlies geeft.

Het onderste blauwe blok is dus 1080p, ook wel aangeduid als Full HD. De aanduiding HD Ready geeft aan dat er al wel HD materiaal op een televisie vertoond kan worden, maar nog niet op de resolutie 1920×1080. Dus moet dat in 720p, met meestal de 1366×768 resolutie in een 16:9-beeldverhouding.

Edit: bij SCART en HDMI zitten de audiokabels al gebundeld in de de hele kabel. Bij composiet en component niet, (ook VGA en DVI en de oudere DisplayPoort-kabels niet) dus moeten deze los door een aparte kabel.

Dit kan zowel door tulpstekkers (component en composiet hebben ook tulpstekkers (ook wel eens ‘cinch’ genoemd)) als door een 3,5” audioplug, die je ook op de meeste koptelefoons tegenkomt.
    Niet te verwarren met de 6,35”, die je op de (wat oudere) versterkers bijna altijd ziet.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.