6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Final Cut

Ander vraagje

Ik ben een projectje (16 seconden commercial) aan het monteren op FCP3.
    Als het beeld ongerenderd staat is het haarscherp. render ik de logo’s of text of zo er bij : dan krijg ik blokvorming….. heb de instellingen al verscheidenen malen overlopen, maar het veranderd niks

Bijdrager
    Vincent

gebruik niet je mac-monitor als referentie maar een output naar een tv. Waarschijnlijk is ie daar wel scherp. anders staan je render settings niet juist.

Bijdrager
    Moos

klopt, ik heb mij dat ook al eens zitten afvragen, maar eenmaal op DVD gebrand ziet het er perfect uit op een tv. Nu bekijk ik het resultaat voor het branden op een tv, vooral omdat je beeld op een tv echt wel kleiner is dan op je scherm. Daar moet je vooral aan denken wanneer je teksten erin zet. Ver van de kant blijven, anders vallen je begin- of eindletters weg.

Bijdrager
    Sad

Een TV scherm komt nou eenmaal niet verder dan 800×600 (eigenlijk minder maar alla) door de interlacing (eerst tekent hij de helft van het scherm in horizontale lijntjes, daarna de andere helft, maar zo snel dat je het eigenlijk niet ziet) komen slechte beelden op je computer vaak mooi op de TV, en TV beelden zijn of hele kleine plaatjes op je computer, of worden lelijk als ze groter gemaakt worden.

Maar ja, geen enkele fabrikant durft het aan om een TV te maken die meer aan kan met hogere refresh rates. Want alle TV programma’s, DVD spelers, video studio’s zouden dan moeten worden aangepast.
    Zelfs een 100 Hz TV geeft geen hogere resoluties, maar alleen een strakker beeld: het lijkt minder te knipperen omdat het ehmm.. meer knippert.

Gebruik dus altijd een TV toestel om te controleren of je beelden goed zijn.

Bijdrager
    Final Cut

THX

Maar het rare is, als de story niet gerenderd is is hij haarscherp, na de rendering is dat niet meer.
    Heb de settings al vele malen veranderd.

Op TV heb je minder kwaliteit nodig voor logo’s en texten: je werkt maar met 72 dpi op een scherm en een mac monitor is daar een veelvoud van

Bijdrager
    i3enhur

Render je die graphics in DV?

En ik neem aan met lower field first? Als het bovenstaande waar is…dan zal je graphics niet veel beter krijgen, zeker niet in de DV codec van Apple Quicktime. En voor graphics is DV-Pal veel te grof, zeker als je contrasterende kleuren gebruikt in bijv. letters (witte tekst?)

Ik kan je aanraden om de AvidDV-codec te installeren, die gaat beter om met zijn colorspace. (Ja ik weeeeet het!)

En als je de mogelijkheid hebt om ‘progressive modus’ in te stellen in je camera (Ik ga er van uit dat je een DV-Cam hebt, tenminste..dat las ik in een andere topic) moet je vooral dat doen, en dan in je sequence presets in FCP ‘field-none’ aangeven. (Geeft een veel meer warme ‘film-look’, voor zover dat haalbaar is met DV) Zaak is wel dat je graphics dan met motionblur moet renderen.

Wat je ook nog zou kunnen doen is de zaak op NONE compressie compositen, exporteren en dan terugrenderen naar DV.

Succes!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.