22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Johan

Ander OS op apple Silicon

Wie weet of het nog mogelijk is om een ander OS vanaf een USB stick op de nieuwe Apple M1 te draaien ?

Meer specifiek het gaat om ubuntu want dat heb ik nodig om thuis te kunnen werken.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Nee, voorlopig kan dat nog niet. Dit zijn de eerste pogingen maar reken niet op iets werkbaars op korte termijn. Parallels komt wel met een M1 versie, dat zal je eerste optie zijn om Linux als VM te draaien.

Bijdrager
    Pivni Pes

Er zal best een Linux distro komen die op de M1 zal kunnen draaien. De vraag is of dit Ubuntu zal worden, ik heb het gevoel van niet.
    Voor nu is het nog te vroeg en zullen er best mensen er flink mee bezig zijn zoals bijvoorbeeld Pongo OS, maar dat staat nog in de babyschoentjes.
    Ik denk dat geduld het magisch woord is, maar geduld is niet altijd ieders vriend.

Bijdrager
    fred44nl

je kunt op nieuwe Macbooks niet zo maaar even van een usb-stick opstarten.

dat heeft te maken met een of andere beveiliging en de T1-chip die daar bij hoort.

ik heb deze zomer een MBA mid 2020 gekocht en wilde daar Mojave opdraaien.

maar ik heb die poging maar gestaakt, vanwege die beveiliging.

bovendien twijfel ik er sterk aan of je op een Macbook van 2020 überhaubt nog wel Linux kan draaien, want ook daar hebben ze een stokje voor gestoken.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Goed punt fred44nl, die T2 (niet 1..) chip. Maar dat extern booten zou toch eenvoudig op te lossen moeten zijn? Had je dit al geprobeerd, laatste deel:

https://appleinsider.com/articles/19/01/15/how-to-make-new-t2-secured-macs-boot-from-external-drives

Bijdrager
    Pivni Pes

Interessante link, bedankt.

Ik ben nu bezig met een Mac mini 2014 om te toveren naar fileservertje met een big-6 disk array. Vandaag of morgen komt mijn nieuwe M1 Mac mini binnen en wil ik de boel omzetten van 2014 –> M1 2020
    De link kom me goed van pas.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik blijf me afvragen of je RiscOS erop kunt draaien.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dat vraag je je al jaren af hè:

https://www.onemorething.nl/community/topic/macos-code-suggereert-dat-apple-van-intel-naar-arm-chips-zou-kunnen-gaan/

Ik neem aan dat het geen serieuze vraag is, anders moet je het even zeggen 😉.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het is een half-serieuze vraag. Ik zou het niet voor dagelijks gebruik willen hebben, gelet op problemen als de nogal beperkte beschikbaarheid van software ervoor, maar het is wel een besturingssysteem waarvan ik eigenlijk zou willen dat ik het 25–30 jaar geleden ontdekt zou hebben in plaats van tien jaar geleden.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Tsja, net zoiets als BeOS: revolutionair in de jaren ’90 maar toch geen serieus alternatief vandaag de dag? Hoe jammer dat ook is.. Een modern OS kan niet zonder software ondersteuning en een ecosysteem dat ermee samenhangt. Een goeie User Interface en visuele consistentie horen daar bij. Daarom zal Linux nooit mainstream voor consumenten worden met al die verschillende grafische schillen: dat doet Apple dan weer beter.

Het zou wel mooi zijn als er weer eens een écht nieuw modern OS door iemand ontwikkeld werd. De M1 hardware vraagt er eigenlijk om, ik vrees alleen dat we voorlopig met Big Sur opgescheept zitten en geen keus hebben.

Bijdrager
    Pivni Pes

Een antwoordapparaat was ook revolutionair in de jaren ’90;-)

Maar even zonder gein, wat je schrijft is gewoon correct.

Persoonlijk ben ik wel te spreken over Ubuntu, ik heb een mailserver (Zimbra) draaien met Ubuntu server en een fileserver, voor dit is het super perfect.
    De desktop variant, ja leuk, maar ik kan er niet veel mee. Wij leunen erg op software van Adobe bijvoorbeeld, gaat hem niet worden op Ubuntu.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 24 november 2020 om 23:48</p>
    Tsja, net zoiets als BeOS: revolutionair in de jaren ’90 maar toch geen serieus alternatief vandaag de dag? Hoe jammer dat ook is.. Een modern OS kan niet zonder software ondersteuning en een ecosysteem dat ermee samenhangt.

Precies, maar mij spreekt de mogelijkheid (kans?) om het te draaien zonder emulatie/virtualisatie aan:)

Een goeie User Interface en visuele consistentie horen daar bij. Daarom zal Linux nooit mainstream voor consumenten worden met al die verschillende grafische schillen: dat doet Apple dan weer beter.

Was het maar alleen die verschillende desktops die bij Linux het probleem vormen …

Het zou wel mooi zijn als er weer eens een écht nieuw modern OS door iemand ontwikkeld werd. De M1 hardware vraagt er eigenlijk om, ik vrees alleen dat we voorlopig met Big Sur opgescheept zitten en geen keus hebben.

Ergens denk ik ook niet dat ze bij Apple bezig zijn aan een volledig nieuw, van de grond af opgebouwd besturingssysteem, nee. „Is dat nódig?” is de belangrijkste vraag, en het lijkt me niet. Mac OS liep twintig jaar geleden op z’n laatste benen, omdat het origineel gebouwd was voor specifieke hardware en dan steeds meer voorzien van aanpassingen om het op nieuwere te laten blijven werken. Op den duur moest Apple daar wel van zeggen: nu kunnen we beter maar opnieuw beginnen. Mac OS X heeft dat probleem niet, voor zover ik kan zien.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dat is de vraag inderdaad, of het nodig is. In theorie niet, het ook is meer wishful thinking van mijn kant denk ik. Ik werk nog regelmatig met oudere macOS (eigenlijk OS X) versies en soms schrik je dan weer hoe snel dat opstart en vlot werkt op veel oudere hardware. Dat er meer functionaliteit bij is gekomen begrijp ik maar dat kan het toch niet alleen zijn? Ergens tussen Mavericks en El Capitan is dat mis gegaan. Ik verlang terug naar een ‘Snow Leopard’ release: geen nieuwe functies, maar ook geen bugs meer.

Ik las gisteren dat Big Sur de positie van vensters soms niet onthoudt, een volkomen onschuldig irritant bugje maar toch: hoe is het mogelijk dat dit soort zaken niet gewoon wérken zoals ze dat altijd gedaan hebben. De basics, kom op! Helaas zijn er veel van die onschuldige irritante bugjes sinds Catalina en Big Sur, en soms ook wat minder onschuldige. Opnieuw beginnen lijkt daarom soms ideaal. Van mij hoeft het niet – in de basis blijft het een prachtig stabiel OS – maar zorg dán dat je weer ongezien op ‘update’ kunt klikken, net als vroeger 😌. ‘Big Sur Snow: zero new features – zero bugs

Sorry Johan, we dwalen af. Over je vraag valt niet veel meer te zeggen dan al gedaan is?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik heb dat ook, moet ik zeggen. Als ik terugdenk aan hoe OS X tien, vijftien jaar geleden werkte, dan denk ik: „Ik wil dát besturingssysteem, maar met deze en deze dingen uit huidig macOS omdat die wel erg handig zijn …” Snow Leopard met AirDrop, berichten, Versies, iCloud drive, enz. — graag!

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Exact 🙏🏻🤙🏻

Bijdrager
    computer space

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 25 november 2020 om 19:16</p>
    Ik heb dat ook, moet ik zeggen. Als ik terugdenk aan hoe OS X tien, vijftien jaar geleden werkte, dan denk ik: „Ik wil dát besturingssysteem, maar met deze en deze dingen uit huidig macOS omdat die wel erg handig zijn …” Snow Leopard met AirDrop, berichten, Versies, iCloud drive, enz. — graag!

Zelfs die niet. OSX had heel goed een basis OS kunnen zijn, sinds Snow is de boel netjes 64 bit, Airdrop (is dat een soort draadloze slakversie van bestandsdeling?), berichten en iCloud kan prima als losse app voor degenen die dat fijne toepassingen vinden. Als je kijkt naar systeemvereisten FCP dan is Apple echt qua updatebeleid van het padje af, sommige versies werken maar op 1 of 2 versies van het OS. Metal had ook veel breder mogen zijn, Apple had al veel eerder een DirectX achtige weg moeten inslaan met veel dynamischer ondersteuning van verschillende GPU functies.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>computer space op 26 november 2020 om 09:37</p>
    Airdrop (is dat een soort draadloze slakversie van bestandsdeling?), berichten en iCloud kan prima als losse app voor degenen die dat fijne toepassingen vinden.

„Stuur me dat bestandje even via AirMail?”

„AirMail? O ja, dat is net zoiets als DeadDrop, toch?”

Bijdrager
    Johan

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 25 november 2020 om 11:02</p>

Sorry Johan, we dwalen af. Over je vraag valt niet veel meer te zeggen dan al gedaan is?

Geeft niet:-)
    Het was niet zozeer een vraag uit nieuwsgierigheid, maar een vraag omdat ik een ander OS MOET kunnen draaien.
    Het is namelijk zo dat ik voor een organisatie werk die thuiswerken aanbied via een usb stick met daarop hun eigen versie van Ubuntu die ik moet opstarten en dan via allerlei inlogprocedures (met een id-kaart lezer) in kan loggen op het eigen netwerk en zo doende thuis kan werken.

In het verleden heeft dat al de nodige problemen met versieveranderingen op m’n mac gegeven, en zal nu dus welk helemaal niet meer mogelijk zijn met die M1.:-(

Het blijft dus zaak voorlopig nog een “oude mac” bij de hand te houden voor het thuiswerken.;-)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ubuntu heeft blijkbaar een versie voor ARM-processors, maar of je die ook op die USB-stick zult krijgen vraag ik me sterk af.

Sleutelbeheerder
    Night

Pivni Pes op 24 november 2020 om 09:05

Er zal best een Linux distro komen die op de M1 zal kunnen draaien. De vraag is of dit Ubuntu zal worden, ik heb het gevoel van niet.
    Voor nu is het nog te vroeg en zullen er best mensen er flink mee bezig zijn zoals bijvoorbeeld Pongo OS, maar dat staat nog in de babyschoentjes.
    Ik denk dat geduld het magisch woord is, maar geduld is niet altijd ieders vriend.

Het is inmiddels gelukt om PongoOS werkend te krijgen op een M1 Mac:

Luca Todesco teases pongoOS running on an M1-equipped Mac

Sleutelbeheerder
    Night

Pivni Pes op 24 november 2020 om 09:05

Het is inmiddels gelukt om PongoOS werkend te krijgen op een M1 Mac:

Luca Todesco teases pongoOS running on an M1-equipped Mac

Bijdrager
    GoeieDag

(Void and invalid)

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.