6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Wokkel

Ander apparaat in netwerk gebruikt mijn IP-adres??? OPGELOST

Goeiedag,
    Mijn iMac stond in slaapstand, bij het ontwaken prijkte ineens de volgende melding op mijn scherm:
    Een ander apparaat in het netwerk gebruikt het IPO-adres van uw computer (mijn IP-adres).
    Probeer later opnieuw verbinding te maken. Als het probleem zich blijft voordoen, wijzigt u het IP-adres van deze computer of het IP-adres van het andere apparaat. Neem contact op met uw netwerkbeheerder als u meer informatie wilt.
    Kan iemand mij vertellen of ik mij zorgen moet maken over zo’n melding (ge-/misbruikt iemand anders mijn IP-adres o.i.d.)? Voor alle duidelijkheid: ik heb een draadloos netwerk waarop zowel mijn vrouw als ik elk met een eigen computer en dus eigen IP-adres inloggen. Mijn vrouw logt daarnaast ook met haar iPad in op dat netwerk, en ik met mijn mobiele telefoon. Deze situatie heeft echter nooit eerder tot bovenstaande melding geleid.
    Dank voor alle reacties :-).

Moderator
    Strifer

Hebben ze allemaal een vast IP adres of laat je de router zelf automatisch DHCP IP adressen uitdelen? Ik heb het namelijk zo heel af en toe weleens de melding waneer ik mijn MBP uit slaapstand haal. Dat betekent dat een van onze andere apparaten op het IP adres zit waar voorheen mijn MBP op heeft gezeten (volgens mij). Bij mij zou alles automatisch moeten gebeuren. Heeeel af en toe heb ik dus zo’n melding.

Ik denk niet dat iemand gebruik of misbruik maakt van je ip-adres of verbinding. Zeker niet als je netwerk gewoon wpa2 beveiligd is.

Bijdrager
    Wokkel

Hoi Strifer,

Volgens mij deelt mijn router automatisch IP-adressen uit , maar dat vraag ik even na bij de vriend die mijn netwerkje beheert en meld dat dan hier weer.

Mijn 06 heeft in elk geval (ook?) een eigen IP-adres, want daarmee kan ik ook internetten zonder in te loggen op ons eigen netwerk of op een Wifi hotspot. Dito voor de iPad: ook die heeft 3G-functie en kan volledig zelfstandig (mbv een pred paid kaart) het internet op. Geen idee of de 06 en iPad op hun eigen IP-adres op ons netwerk inloggen of dat dan de router (Linksys WLan geloof ik) zelf een IP-adres toekent. Weet jij daar meer over wellicht ;-)? Of heeft iemand anders een link naar informatie op dat punt :-)?

M’n netwerk is goed beveiligd, volgens veel Mac-fanatici zelfs onnodig goed ;-).

Groeten en dank :thumbsup:.

Bijdrager
    arri

zorgen? neueu… ff uitzoeken wie ‘jouw’ ip-adres heeft ingepikt en je hebt zekerheid.

wslk heeft het te maken met de ‘lease-time’ van de dhcp-server.
    dit is de periode waarbinnen de dhcp-server zal proberen client-machines steeds hetzelfde ip-adres te geven. die lease is wslk verlopen.. misschien idd terwijl een van de macs in sluimerstand stond oid.

normaal is het simple te verhelpen met de ‘Renew DHCP Lease’ in SystemPreferences.

het is me trouwens een raadsel waarom die mac, die slim genoeg is om je lastig te vallen met die foutmelding, niet zelf ook gelijk ff op die knop kan drukken…

Moderator
    Strifer

Macs doen dat dus wel vaker. Ik heb de melding ook af en toe. Opnieuw die lease vernieuwen is niet nodig, je Mac krijgt vanzelf een nieuwe na die melding (doorgaans; indien van niet wel even die knop gebruiken)

Je 06 en je iPad krijgen een ander IP adres wanneer ze via 3G verbonden zijn en dan hebben ze dus ook niets met je draadloos netwerk te maken. Wanneer ze wel verbinding maken met je draadloos netwerk (je eigen wifi) krijgen ze een IP adres uitgedeeld door je router. Normaal gesproken zijn deze dus opvolgend en kruisen ze elkaar niet. Arri zegt het al in bovenstaande post: het IP adres is waarschijnlijk verlopen omdat je iMac even heeft lopen slapen… dan komt het IP adres weer vrij voor een ander apparaat. Als je Mac dan weer wakker wordt wil hij in principe verder gaan met het IP adres dat ie had en dus komt er een conflict en dus komt dat bericht omhoog. In principe niets om je zorgen over te maken.

Overigens neem ik aan dat je 06 en je iPad gebruik maken van je netwerk/wifi als je thuis bent. Die zijn sneller dan je 3G verbinding en bovendien verstookt het geen data van je data/internet abonnement wanneer je op je eigen wifi zit. Mijn iPhone gaat thuis altijd vanzelf over de wifi in plaats van zijn 3G verbinding, dus je iPad doet dat ook (mits wachtwoord is ingegeven voor je wifi op de iPad). Ik neem aan dat je 06 dat gedrag ook gewoon laat zien.

Bijdrager
    Wokkel

Hey Arri & Strifer,

Dank voor jullie antwoorden, ben gerustgesteld… en wijzer ;-). iPad en 06 maken thuis inderdaad gebruik van ons netwerk, 3G’en doen we alleen buiten de deur.

Topic gesloten zou ik zeggen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.