10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    arri

Analoog video capturen – welk apparaat?

er zijn verschillende threads die gerelateerd zijn aan mijn vraag, maar een direct antwoord zit daar niet bij:

ik heb een apparaat nodig waarmee ik (live) analoog video kan capturen.
    het moet compact zijn, mag zo’n TV/USB stick zijn, evt. ook PCMCIA, moet werken onder OSX (tiger of leopard)
    en vooral niet belachelijk duur.

er zijn een hoop apparaten die zgn. alleen onder windows werken, maar stiekem ook gewoon op de mac werken, maar ik zie door de bomen het bos even niet meer.

zodra er “MAC” op de doos staat, kosten ze meestal gelijk minimaal €129,- ofzo, terwijl windows-equivalenten soms slechts rond de €50 kosten. ik ben ervan overtuigd dat er voor onder de €70 een oplossing te vinden moet zijn..

weet iemand toevallig die oplossing? (merk/driver combinatie..)

er is 1 probleempje: ik moet het morgen al hebben:)

alvast onwijs bedankt!

gr
    arri

Bijdrager
    BloomPod

Geen idee, maar op de website van unSOUND heb ik wel al wat gelezen. http://www.antisound.nl/
    Dus eens vragen aan unSOUND want hij heeft er denk ik wel ervaring mee !

Bijdrager
    Jordgubb

Prijs weet ik niet maar de:

eyetv hybrid van Elgato kan wat je zoekt.

Bijdrager
    bitsflew
    ”Jordgubb”

Prijs weet ik niet maar de:

eyetv hybrid van Elgato kan wat je zoekt.

€129,95 inclusief verzendkosten.

http://store.apple.com/nl/product/TS588ZM/A?mco=MTIxODk3Mw

Bijdrager
    arri
    ”bitsflew”

€129,95 inclusief verzendkosten.

dat zeg ik..

trouwens nieuwe ontwikkeling waarvan ik niet echt weet wat ik ervan moet denken;

ik kocht bij dixons voor €60 een Pinnacle “Dazzle Video Creator Platinum” ( DVC-170 )
    vreselijke naam, spuuglelijk ontwerp.. maar gewoon om te testen.

hij heeft geen TV-tuner (hoef ik ook niet), maar het is naast ‘digitizer’ ook een hardware-encoder. en dat is best wel interessant.

op de doos wordt met geen woord gerept over mac-compatibiliteit, en na kwartierttje googlen wilde ik eigenlijk de moed al opgegegen, toen ik het idee kreeg om eens op de pinnacle-website te kijken (oohh slim…)

en daar kun je de “Pinnacle Video Capture Suite” downloaden
    (heeft op de site de naam “MacOSX Leopard Compatibility update”).
    dat is een soort software-suite die in 1 keer alle mac-specifieke capture-producten ondersteunt, maar dus ook deze (win-only) DVC-170..

joepie dacht ik..

alleen toen het volgende probleem: dit werkt alleen in die ‘Suite’ en is verder niet compatible met Quicktime (vdig/sequence grabber API) en heb ik er dus nog steeds nix aan.
    je kunt met dit apparaat alleen analoge video direct (hardware-encoded) als MP4 naar harddisk dumpen. verder nix. geen mogelijkheid dus om live video te capturen en bv. realtime te analysere in mn eigen software…
    morgen maar weer terug brengen dus..

..misschien wel een interessant product voor mensen die juist alleen maar ouwe tapes willen digitaliseren.
    €60 is best ok, en de MP4 die het produceert zijn ook prima.

Moderator
    unSOUND

Ikzelf heb meerdere apparaten gehad, en de EyeTV 200 is het uiteindelijk geworden. Deze is inderdaad duur, maar kan opnemen en coderen naar allerlei formaten, en doet aan hardware-codering, zodat je machine zelf niet hoeft te rekenen… Die dure prijs heeft zo goed als altijd ook een reden… Soms is de kwaliteit van de codering beter, zijn er minder problemen met het in Sync houden van beeld en geluid, en inderdaad de samenwerking met andere software. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten is niet altijd verstandig.

Bijdrager
    arri

bedankt voor je reactie,

je zult gelijk hebben als het gaat om een doorsnee gebruiks-patroon, maar in mijn geval heb ik (juist) niets aan hardware-encoding en andere fancy dingen.
    het enige wat ik wil is rauwe pixels, waarop ik vervolgens mijn eigen code/algoritmes kan loslaten.
    en in dat geval is juist uncompressed het meest efficient..

het enige wat ik dus nodig heb is een (qt compatible) digitizer.
    geen tv-tuner, geen encoder.. helemaal niks verder. €129 is daarvoor een beetje veel…

het is voor een project, waarin ik een powerbook G4 gebruik die compleet is in/om/ver-(ge)bouwd.
    deze heeft een pcmcia-slot, en ik heb nog zo’n iRez Capsure pcmcia kaartje wat ik vroeger gebruikte voor hetzelfde doel, alleen daarvoor bestaan alleen os9 drivers.

misschien tijd om nu echt definitief/geheel over te stappen op linux..

Bijdrager
    bitsflew

De goedkoopste oplossing is de VideoGlide Quicktime vdig.

Met die software kun je de volgende PC USB digitizers gebruiken.

XLR8 ProView and XtraView*
    Pinnacle Dazzle DVC-90 and DVC-100**
    KWorld DVD Maker USB 2.0
    LinXcel Video Grabber***
    VideoHome GrabBeeX
    Plextor ConvertX PX-AV100U and PX-AV200U
    LG Electronics GSA-5169D DVD-RW
    Yakumo MovieMixer (info)
    Acutronic Spectral (info)
    PixelView Play TV Box 4**** (info)
    DATOptic DigiREC**** (info)
    Geniatech HandyCap (Pro) (info)
    XCM V-Box For WII (info)
    Tevion or Zolid
    Sold by Aldi supermarkets branded in combinations of: Xpert, Hi Speed, High Speed,
    DVD Maker, DVD Grabber, DVD Creator, VS2800, VS-2800, VS-USB2800D etc.

Bijdrager
    Anillusion

Hoe ruw moet je pixeldata zijn? Want de meeste voorbeelden die ik ken zijn apparaten of kaarten die altijd gebruik maken van een vorm van compressie of framesize verkleining.

(The VideoGlide software is capable of capturing a maximum of 29.97 frames per second for NTSC or 25 frames per second for PAL. The maximum frame size is 640 x 480.)

Ik doe zelf mijn analoge video capture gewoon via de analoge ingang van mijn camera. Simpel, het werkt, maar het is wel DV codec en de bron komt van een YC kabel. Maar voor die enkele keer in het jaar maakt dat voor mij niet uit.

Als je echte uncompressed data nodig hebt voor analyse, dan moet je niet in deze hoek gaan zoeken. Want dan moet je net zo goed ook niet genoegen nemen met een in 1 kanaal ‘gecomprimeerd’ composiet signaal of een in 2 kanalen ‘gecomprimeerd’ s-video (YC) signaal, maar een component signaal. In dat geval kom je snel bij Blackmagic uit en is de Decklink SP de goedkoopste kaart die uncompressed component YUV input kan leveren. In 4:2:2 wel te verstaan. Maar dan heb je het dus meteen al over een kaart van 589 euro. Echter heb je dan wel ECHTE uncompressed 10 bit YUV data. Is zelfs dat niet voldoende, dan moet je naar kaarten gaan zoeken die het signaal zelfs nog in 4:4:4 kunnen capturen.

Waarom zijn die dingen zo duur? Omdat bijna niemand er naar zoekt! Die goedkope dingen zijn er voor mensen die hun oude Hi-8 en VHS banden willen kunnen inladen om te bewerken om er een mooie (compilatie) dvd van te maken. Daarom zitten er allemaal van die hulpdingen op als encoders: omdat het eindproduct toch nooit uncompressed data zal zijn.

Bijdrager
    arri

dank voor jullie reacties!

@bitsflew:
    ik had VideoGlide al getest met een aantal devices, zonder succes helaas.
    maar ik had deze lijst/pagina in de haast nog niet gezien..
    erg handig om uitgeprint mee te nemen als je gaat kijken wat de lokale winkels in voorraad hebben.

@anillusion
    met rauwe pixels bedoel ik:
    voor elk frame een berg data (array) met daarin per pixel de RGB-waarden (of YUV) van die pixel.
    ik zal maar even niet uitweiden over de ingewanden van YUV en hoe dat te converteren, uiteindelijk is YUV ook een vorm van compressie..

waar het mij om gaat is dat ik de pixel-nivo data heb, om daarop mijn algoritmes los te laten.
    compressie/encoding staat dat dan alleen maar in de weg, omdat je toch alles moet de-comprimeren/decoden om uiteindelijk aan die ‘per-pixel’ data te komen. en aangezien ik juist cheap-ass servailance-camera’s gebruik is zo’n BlackMagic een beetje overkill…

uiteindelijk liep ik op het laatste moment tegen een heel andere oplossing aan:
    http://www.terratec.net/en/products/TerraCam_X2_2144.html

in plaats van de camera die ik wilde gebruiken (met alle problemen van het digitizen ervan) bleek deze USB-webcam de beste oplossing wat betreft prijs/kwaliteit..

en het mooie is, hij doet het niet alleen plug’n’play op mijn mac op een resolutie van 1280X1024 pixels,
    hij werkt net zo p’n’p op de ouwe powerbook G4 die ik in de installatie gebruik, en waarvoor ik uiteindelijk opzoek was naar deze oplossing. en deze heeft slechts USB1, maar de webcam levert dan gewoon 640×480 openDML/jpeg en super efficient..

omdat ik uiteindelijk maar een 320×240 video-stream gebruik voor analyse, is dit dus een perfecte oplossing.

zowieso is deze webcm echt een aanrader voor een ieder die een cam-loze mac heeft..

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.