20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Tomaat

[Alu-PowerBook] Scherm zit ‘los’

Ik heb een 15″ PowerBook 1Ghz.

Het scherm zit opeens erg los en wiebelt gigantisch! ‘k heb ook ’t gevoel dat ik ’t scherm er binnenkort nog eens afbreek.
    Volgens mij komt dit doordat het scherm vrij stroef open en dicht gaat, en daardoor teveel kracht op de scharnier komt te staan. Zijn er meer mensen met dit probleem?

Bijdrager
    Esquare

De mijne heeft het niet, maar ik zou er onmiddellijk mee naar de dealer stappen, want dat kan niet goed wezen.

Bijdrager
    Eric Vander Oost

toen ik mijn 17″ pb kocht heeft de verkoper me er op gewezen dat er heel wat 15″ pb’s (eerste generatie, 2 scharnieren) binnen de kortste keren scharnierproblemen hebben. Bij de 17 ” hebben ze dit trachten te vermijden door 1 grote scharnier. Maar voorzichtigheid blijft geboden.

Bijdrager
    Triumph

Ik heb ook een groot schanier (PB 15″ 1.25 Ghz) Maar zo lang ik hem heb gaat het scherm ‘stroef’ open en iets beter dicht. Omdat ik het van het begin heb maak ik me er niet druk om. ‘voorjeeiegenmac’ heeft wat smeer middel voor PB. die de scharnieren weer wat soepeler zouden moeten laten gaan

Bijdrager
    Sbojevets

Gewoon een busje WD40 kopen. Niet te veel erin spuiten!!

Bijdrager
    HSL
    ”Eric

toen ik mijn 17″ pb kocht heeft de verkoper me er op gewezen dat er heel wat 15″ pb’s (eerste generatie, 2 scharnieren) binnen de kortste keren scharnierproblemen hebben. Bij de 17 ” hebben ze dit trachten te vermijden door 1 grote scharnier. Maar voorzichtigheid blijft geboden.

ehm,… een alu 15″ is gewoon een kleine versie van de 17″ die ziet er precies hetzelfde uit,.. ook met 1 groot schanier,.. netals bij de 12″ en de iBook.. de titanium zijn de oude PowerBook G4’s (met 2 schanieren)

grtz HS-L

Bijdrager
    Tomaat
    ”dreamlab”

Gewoon een busje WD40 kopen. Niet te veel erin spuiten!!

wat is dat WD40? ik zag namelijk wel bij voorjegemac.nl van dat smeerspul, maar dat kostte 16 eurie:?

Bijdrager
    snorkel

een alleskunner, je haalt er ook kauwgum mee uit je vloerbedekking;)

bij praxis of gamma denk ik dat je het wel kan halen en anders bij bv. een automaterialen zaak

Bijdrager
    Esquare
    ”snorkel”

een alleskunner, je haalt er ook kauwgum mee uit je vloerbedekking;)

Maakt het ook loszittende schermen weer vast?

:wink:

Bijdrager
    Sbojevets

Bedankt voor de mooie foto snorkel!

Bijdrager
    snorkel

:)

ik weet niet of ik nou wd40 in mijn pb schanier zou spuiten, misschien zou je je schanier en ‘buigzaamheid’ eens kunnen vergelijken met een mede-pb’er

Bijdrager
    Tomaat

ik heb van dat spul bij voorjegemac.nl bestelt maarrr…..ik snap d’r geen h*l van:evil:

op die beschrijving staat dat ik aan de onderkant alle schroeven los moet halen en dan zou ik bij het scharnier kunnen komen..niet dus..het enige wat dan los gaat is de bovenkant.
    ik zie wel de punten zitten waar de scharnier vast zit, maar het draai gedeelte zit in de onderkant van ’t scherm!!

er staat toch duidelijk voor o.a. 15″ powerbook aluminium..:?

iemand ervaring met dit spul?

Bijdrager
    Tomaat

*up*

:?

Bijdrager
    Alfetta
    ”snorkel”

:)

ik weet niet of ik nou wd40 in mijn pb schanier zou spuiten, misschien zou je je schanier en ‘buigzaamheid’ eens kunnen vergelijken met een mede-pb’er

nee zou ik ook niet doen, wd40 is een tamelijk agresief goedje, ik vrees dat enkele materialen er niet zo goed tegen kunnen bij de powerbook.

Bijdrager
    merlijn

Ik heb die vraag aan een apple dealer gestelt en die antwoorde (via de td) “kruipolie”

:? ik weet het niet

ik heb het voorzichtig geprobeerd met tefoil via een penceeltje, maar het hielp niet echt veel:roll:

m

Bijdrager
    ePod

Even dit draadje weer naar boven halen want ik zit met hetzelfde probleempje.

Mijn 1,25 Ghz PowerBook (aluminium dus) heeft ook een stroef scharnier in het scherm. Als ik ‘m koud uit de sluimerstand haal door de klep open te gooien, hoor ik meestal niks. Echter, als ie al een tijdje warm heeft kunnen draaien, wil ik nog wel eens een doffe ‘knak’ horen als ik het scherm verstel. Naar beneden verstellen gaat nog redelijk, maar naar boven gaat bijna altijd heel stroef en er komt pas beweging in nadat de PowerBook z’n protest heeft laten horen.

Ik ben bang dat dit op lange termijn een twee-delig PowerBook oplevert.

Opsturen naar Apple heb ik echter niet zoveel zin in. Is er nog iemand op dit forum die kan bevestigen dat het ‘AlGlide’-kitje van Macintoys werkt? En hoe zit ’t met garantie als je zelf gaat sleutelen aan dit fenomeen?

Bijdrager
    ePod

Hm, het draadje verscheen niet in de ‘nieuwe berichten’ lijst…. dus…. *BUMP*

Bijdrager
    ePod

Mij is het inmiddels ook opgevallen dat het scherm een beetje los aan het scharnier hangt. Dit was volgens mij al een tijdje zo maar nu is het zo erg dat ik de bovenkant van het scherm ongeveer anderhalve centimeter heen en weer kan bewegen zonder dat het scharnier gaat draaien. Het is heel simpel, dit gaat op den duur gewoon breken.

Anderhalve week geleden dus bij LJS Apple Centre in Den Haag langsgeweest om er naar te laten kijken. Ze hebben direct een nieuw display voor me besteld en morgen wordt het onder garantie vervangen.

Gelukkig maar….

…ben ik (hopelijk) ook van die dooie pixel af…. :wink: :D

Bijdrager
    ePod

En mijn scherm is sinds vandaag weer helemaal ‘tip top’ in orde! Het voelt alsof ik nieuwe PowerBook heb!

Scherm draait helemaal soepel zonder gekraak en zit stevig tegen het scharnier. En van die dode pixel ben ik nu ook af!

:D

8)

Bijdrager
    MacDave

Heb je misschien ook idee hoeveel dit normaal kost?

Ik heb ook een PB 15″ 1,5 Ghz en heb helemaal geen zin om deze reeds weg te doen ! M’n scherm blijft nog mooi staan maar ik kan hem toch zo’n 1,5 cm heen en weer bewegen. De PB is jammergenoeg net buiten garantie…

Groeten

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.