30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 54)
  • Q:
    Bijdrager
    macpro

Alu PowerBook 15″ en witte vlekken in scherm

Op diverse websites wordt melding gemaakt van witte vlekken in de schermen van de nieuwe 15″ PowerBooks.
    Ze zijn in het begin niet meteen aanwezig, maar verschijnen pas na enkele dagen.
    Het lijkt erop dat dit een probleem is dat bij een behoorlijk aantal 15″ Alu PowerBooks voorkomt.

Wie heeft hier zo’n nieuwe 15″ PowerBook en komt die vlekken ook al tegen?

Meer info:

MacInTouch
    MacRumors forum
    MacNN forum

Bijdrager
    scriptman

Wat eng! Vooral omdat ik het idee dat dat ik zo’n model wilde kopen.. maar op zich kun je wel lezen dat als je garantie hebt het nog kan laten repareren..

Bijdrager
    Vincent

heb inmiddels al een 2 jaar oude powebook 15″ met een witte vlek. je ziet het alleen met hele donkere/zwarte afbeeldingen.

Bijdrager
    Ruben

Ik heb al heel lang twee van die witte vlekjes in het display van mijn iBook. Ze zijn echter niet echt hinderlijk, zie ze (zoals oogappel ook schreef) alleen bij hele heldere of donkere afbeeldingen.

Wat me wel opvalt is dat ze beiden precies op de plek zitten die boven de ingebouwde speakertjes valt als de iBook dicht is geklapt. Ik zou haast denken dat deze speakertjes er de oorzaak van zijn, maar het zal wel toeval zijn…

Bijdrager
    macsterretje

Wat ik dan niet snap…
    Waarom hebben jullie het niet laten repareren?
    Of was de garantie toen al afgelopen?

Bijdrager
    nebbio

Toch wel verontrustende berichten. Je leest ook dat herstelde PowerBooks in een nog slechtere staat terug bij de klant komen: niet enkel de LCD, maar ook het keyboard blijkt maar van matige kwaliteit.
    Ben net van plan een 15″ te bestellen, maar dit doet me toch nog eens twee keer nadenken.
    Wie heeft ook zo z’n bedenkingen bij zijn/haar nieuwe 15″ PB?

Bijdrager
    Ruben
    ”macsterretje”

Waarom hebben jullie het niet laten repareren?

In mijn geval vond ik het de moeite niet waard. Het is nauwelijks waarneembaar, het valt eigenlijk alleen op als het gehele display een egale heldere kleur heeft zonder andere dingen in beeld, bijvoorbeeld bij het booten.

Bijdrager
    iGeysir

Blijkbaar speelt het probleem vooral in Amerika; hier toch nog niet veel klachten tegengekomen, of hebben er nog maar heel weinig een 15″ alu PB? Ze zijn in de VS zelfs een internetpetitie begonnen van gebruikers die willen dat Apple hun probleem van de “white spots” serieus neemt (vanmiddag al 270 handtekeningen!); het zou te maken kunnen hebben met stukjes schuim achter het scherm die teveel druk geven o.i.d., meer up to date informatie op MacFixIt; er wordt ook nog geklaagd over kleurverschillen op de schermen, slecht werkend RAM en de slechte kwaliteit van de toetsenborden. :o

Bijdrager
    scriptman

Gaat het hier om de zonder of MET backlight voorziene toetsenborden?

Bijdrager
    Thierry

Ik heb zelf een ook een 15 inch powerbook 1,25 GHZ, en van het scherm heb ik nog niets gemerkt. Ik heb hem nu een week. Het toetsenbord met backlight is ook gewoon goed. Ik ben er erg tevreden over, maar omdat ik hem nu nog maar een week heb kan het probleem zich misschien later voorkomen (hoop het niet).

Bijdrager
    Esquare
    ”Thierry”

Ik heb zelf een ook een 15 inch powerbook 1,25 GHZ, en van het scherm heb ik nog niets gemerkt. Ik heb hem nu een week. Het toetsenbord met backlight is ook gewoon goed. Ik ben er erg tevreden over, maar omdat ik hem nu nog maar een week heb kan het probleem zich misschien later voorkomen (hoop het niet).

Ik heb dezelfde, maar dan een week of drie. Ook geen enkel probleem met beeldscherm, toetstenbord, accu of sluiting. Het enige schoonheidsfoutje dat ik kan ontdekken is dat het scherm bij sluiting niet helemaal vlak aansluit op de onderkant: links en rechts zijn de marges iets groter dan in het midden.

:roll:

Bijdrager
    HSL

bij de nieuwe mac winkel in amsterdam schijnt een hele partij met witte vlekken gestaan te hebben,..

ik wacht nog ff een of 2 maanden zodat ik zeker weet dat de kinderziektes eruit zijn!:D

Bijdrager
    Thierry

Ja hoor, het is zover, ik heb ook witte vlekken. Maar het klinkt allemaal veel erger dan dat het is. Je ziet ze alleen als je scherm een egale zeer lichte kleur heeft (tegen wit aan of wit) en in donkere ruimtes. Overdag zie ik ze niet en ze zijn maar heel licht aanwezig, niet storend, maar ik hoop niet dat dit al bijna het einde van mijn scherm gaat betekenen.

Bijdrager
    Murfel

Na hoelang was dat?? Ik heb mijn laptop nu al twee weken en geen spoor van witte vlekken of andere zooi.

Misschien heb een gezond model :)

update:

Lap, ik heb het ook zitten. Maar idd, het stoort niet, nog niet…
    Hopelijk wordt het niet erger….
    Zou pas balen zijn, nu kan ik best mee leven.

Bijdrager
    Ruben

[OffTopic]

”Esquare”

Het enige schoonheidsfoutje dat ik kan ontdekken is dat het scherm bij sluiting niet helemaal vlak aansluit op de onderkant: links en rechts zijn de marges iets groter dan in het midden.

Volgens mij is dat juist de hele “truuk” waardoor het ding dicht blijft zitten, het houdt een bepaalde spanning op dat metalen lipje wat op magische wijze (magnetisme?) vanuit het “deskel” naar beneden floept.

Wat ik WEL een cosmetisch foutje vind (en dat schijnen er meer te hebben) is dat de ronding op mijn accu niet overeenkomt met die van de iBook zelf, waardoor deze als het ware een beetje uitsteekt, niet netjes, om het maar zachtjes uit te drukken.

[OnTopic]

Ben ik trouwens de enige met die witte vlekjes in een iBook?

Bijdrager
    Thierry

‘Na hoelang was dat?? Ik heb mijn laptop nu al twee weken en geen spoor van witte vlekken of andere zooi.’

Ik kwam er pas na 5 dagen achter, volgens mij heeft dit deels te maken met de lamp van je beeldscherm. Soms zie je ook (zeer zwak) helderheidsverschil. Dat is volgens een vriend altijd al zo geweest. Die heeft een Prismo gehad.[/quote]

Bijdrager
    Murfel

Goedja, als het maar zo zwakjes blijft zoals nu valt alles wel mee.

Heb intussen al een plekje op mijn bovenkant waar de Alu is afgegaan.
    Als je er frontaal opkijkt zie je het bijna niet maar van opzij wel. Jammer…. :cry: en dit na twee weekjes…

Maar het is echt niet groot, gelukkug :?

Bijdrager
    Thierry

Alu eraf!?!?!?

Bedoel je echt eraf zoals bij de Titanium PB? Ik dacht dat de PB alleen van Alu gemaakt was en dat er niets over zat. Op de bovenzijde van mijn PB is al wel een klein ‘vlekje’ van ergens tegenaan te stoten, maar dat is bijna niet te zien.

Ik hoop dat de mijne niet gaat vervellen.

Bijdrager
    Murfel

Wel het ziet er ook uit als een vlekje, alleen als je dichter kijkt zie je dat het vlekje een andere kleur heeft dan de rest van de PB. Dus ik dacht….
    Ga vanavond nog es proberen met een vochtig doekje wat te fixen maar ik meen toch dat het verf is…

Bijdrager
    macsterretje

Hebben jullie de powerbooks met de witte vlekken al ter reperatie gebracht?

Bijdrager
    pandora

vandaag was ik op de adobe-expo en sprak ik iemand van Apple die nog nooit gehoord had van “witte vlekken” op het scherm…
    ook na het tonen van dit forum schoof hij het af als bangmakerij en roddel…

Mijn 15″ is _nog steeds_ niet geleverd maar hij zei wel dat de backorders eind van deze week klaar zijn voor distributie…

Ik hoop maar dat de witte vlekken geen concrete flaw zijn in dit prachtige apparaat!

Bijdrager
    Thijs

Khep me AluBook nu al paar dagen draaien maar geen witte vlekken. Af en toe sluit me klep niet goed maar na paar keer drukken blijft hij goed zitten. Tis mooi apparaat:)

Bijdrager
    Delvoye

Het was zeker die mijnheer met bril en ruitjes overhemd want hij gaf mij hetzelfde antwoord over de vlekken. Helaas kon ik zo snel niet de afbeelding op het internet vinden…

Bijdrager
    pandora
    ”Delvoye”

Het was zeker die mijnheer met bril en ruitjes overhemd want hij gaf mij hetzelfde antwoord over de vlekken. Helaas kon ik zo snel niet de afbeelding op het internet vinden…

hmm nee het was andere man met kort donker haar, en onplezante adem:)

Ik weet dus niet of het een “play dumb” methode is van Apple

Bijdrager
    tfmichie

Deze berichten verontrusten met toch wel een beetje. Ik heb ook al een massa klachten gelezen op Spymac over 15″ Al. Powerbooks die slecht sluiten en witte vlekken vertonen op het scherm.

Ik ben van plan binnen nu en twee weken er eentje te kopen ter vervanging van mijn iBook… Zou ik toch niet beter nog een maand ofzo wachten? Het lijkt wel of iedere powerbook deze problemen heeft….:-(

Please some advice!

greetz,
    Tfmichie

Bijdrager
    iGeysir

Zou er geen link zijn tussen het slecht sluiten en de witte vlekken: het scherm staat misschien op één of andere manier te gespannen of bol of weet ik veel wat… op VS-sites heb ik al gelezen dat die witte vlekken bijna allemaal op dezelfde plaats zitten (je kunt zelfs een speciale screensaver downloaden om ze te testen) en dat er op de plaats van die vlekken stukjes schuimrubber zitten, die misschien te hard tegen het scherm drukken.

Bijdrager
    pandora
    ”iGeysir”

(je kunt zelfs een speciale screensaver downloaden om ze te testen)

iGeysir weet je nog waar je deze screensaver kan downloaden?

Bijdrager
    scriptman

Medion laptops hebben ook last van witte vlekken,

vooral rondom te randen van het scherm, met een bolling in de hoeken;

ze zijn te zien op lichte of juist donkere ondergrond..
    dus niet alleen apple heeft dit probleem!

Bijdrager
    iGeysir
    ”pandora”

iGeysir weet je nog waar je deze screensaver kan downloaden?

Het was ff zoeken maar hij staat hier; deze link komt van het forum van MACNN, deze draad.
    Over de “white spots”-test nog het volgende:
    “download http://www.macfixit.com/images/whitespots.jpg and set as your desktop image. Compare with a solid dark background, such as dark blue”

Misschien heb je er iets aan… :)

PS: Het is dus geen screensaver, maar eerder een soort desktop picture.

Bijdrager
    Cigarman

On-topic:

Ahm… zoals de meesten weten loer ik nu al een tijdje op die Alum.15 inch tot koop en wel zo in december als de bundel-pakketjes komen zo vlak voor Kerst.
    Maar nu lees ik dus dit.
    Beter dan maar wachten tot er een nieuwe revisie komt?
    Anders gezegd: Wie kan eigenlijk bevestigen of die vlekken echt zo hinderlijk zijn? Want om straks die handel aan te schaffen en het dan weer later terug te moeten brengen vanwege die “vlekken”schiet ook niet echt op.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 54)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.