30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 138)
  • Q:
    Bijdrager
    Meaculpa

Alu MacBook VS MacBook Air

Ik heb nu al 2,5jaar een witte macbook en wil deze langzamerhand vervangen door een andere macbook.
    Hij doet het nog goed dus ik kan er nog even mee doorgaan.

Ik zit te twijfelen tussen de MacBook Air en de nieuwe Alu Macbook

Wat zijn de voordelen van de MacBook Air? Wat zijn de voordelen van een Macbook Air?

Dit is wat ik ermee wil doen:

– Internetten
    – E-mail
    – Films downloaden en ze afspelen
    – Films/series bekijken als ik in de trein zit
    – Af en toe een word/powerpoint/excel documentje maken

Wat ik belangrijk vind is mobiliteit en accuduur.

MacBook Air is licht en ziet er stijlvol uit. Nadeel is dat er geen dvdspeler/brander in zit. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een PlayStation 3 heb dus als ik een dvd wil kijken doe ik dat toch liever via de PlayStation 3.

Spelletjes op de mac speel ik eigenlijk nauwelijks tot niet..

De specs van mijn huidige macbook zijn:
    2ghz intel core duo
    2gb ram
    100gb hd

Ga ik er met een MacBook Air er veel op achteruit?

Ik hoorde dat de kwaliteit van de macbook air scherm superieur is aan de witte macbook maar ook aan de MacBook air. Klopt dit?

Kortom ik wil jullie mening horen!

Bijdrager
    macses

macbook air heeft eigl maar 1 voordeel: ultaportability.
    in al de rest is de macbook beter.

that’s it

Bijdrager
    recoiller

Helaas heb je ‘tegenstrijdige’ wensen. Mobiliteit en batterijduur staan hier helaas haaks op elkaar. Mobiliteit is zonder twijfel de Air, batterij- of accuduur is zonder twijfel niet Air.
    Eigenlijk is dit de keuze waar het om gaat, vrijwel alles kan met beiden, ook al is de Air meestal net iets minder handig.
    Je hebt het niet over kosten, ik kan me voorstellen dat ook dat een factor is.

Macbook
    + batterijduur
    + DVD speler
    + Grotere HD
    + ‘goedkoper’
    + Ethernet
    – minder compact / zwaarder
    – minder mooi

Macbook Air
    + Compact / licht
    + mooi (statement)
    – ‘duurder’
    – Geen CD/DVD speler
    – Geen Ethernet
    – Niet snel
    – Niet uitbreidbaar

Om heel eerlijk te zoun zou ik in jouw geval een oude serie Macbook overwegen, en dan met de zwaarste specificaties, dus een 2,4Ghz met Superdrive en Firewire. Zit ook veel grotere HD in wat lekker is met films. En als het niet genoeg is dan moet je de films op een externe schijf zetten. Dan is die ene usb-poort op een Macbook Air niet handig en ook niet snel. De schijf is klein..
    Wat functionaliteit betreft moet je ook kijken naar waar de nadruk ligt in je behoefte. Verwacht niet veel gebruikersgemak om films op een Air te bewaren en kijken.

Bijdrager
    Edwin
    ”macses”

macbook air heeft eigl maar 1 voordeel: ultaportability.

Inderdaad maar als ik dan zie dat de Air in een sleeve of nog slechter een laptop tas verdwijnt zie ik nauwelijks, zeg maar geen, voordeel tov de nieuw aluminium MacBook.

De MacBook past alleen niet in de beroemde envelop en zelfs dat vraag ik me nog af.

Bijdrager
    Nikita

De alu MacBook weegt inmiddels ook nog maar 2 kilo, al een stuk lichter dan de vorige lijn. Het verschil met de Air is dan eigenlijk nog maar zo’n 600 gram. En of dat de compromissen van de magere uitbreidbaarheid, prijs e.d. waard is, ik vraag het me af…

Bijdrager
    strigoi

Het is een feit je krijg meer mac voor je geld met de Macbook. Je betaald bij de Air voor de Air. De Macbook Air is nou eenmaal een stukje platter, lichter en persoonlijk vind ik het LED scherm van de Macbook Air qua kleurweergave beter dan de Macbooks. Al moet ik zeggen dat de nieuwe LED schermen in alu macbooks al erg netjes zijn, en laten we dan maar het scherm vd witte macbook buiten beschouwing houden.. Het is maar net wat je wil. Qua performance vraag ik me af of je duidelijk het verschil gaat merken bij de programma’s die je gebruikt. Waar ligt je voorkeur, als je een sterk voorkeur hebt voor de Air kan je dat gerust doen. Bekijk nog maar eens de voors en tegens die recoiller heeft geformuleerd.

Wat je ook kiest in beide gevallen haal je een mooie mac in huis. Succes!

Bijdrager
    Meaculpa

Ik ben nog een student dus prijsfactor is wel belangrijk. Aan de andere kant wil ik wel veel betalen voor een relatief goed product.

Ik vind de MacBook Air stijlvoller en het imago eromheen. Het is volgens mij meer voor zakenmensen. Daarom lijkt het mij cool als ik na mijn studie (of tijdens) een stijlvolle notebook heb. Volgens mij wordt je dan ook meer serieus genomen ofniet?

Ik wil niet zeggen dat dit de doorslaggevende factor is, maar het speelt wel mee.

Hoelang gaat de accu van de MacBook Air mee dan? In vergelijking met de Alu MacBook

120gb is max voor een MacBook air en vind dat meer dan genoeg. Voor films, foto’s en andere media gebruik ik dan wel een externe drive.

Mijn huidge processor is een 2.0ghz intel core duo. Wat is het verschil met een 1.83 ghz intel core 2 duo? Ga ik er veel op achteruit? Of misschien op vooruit?

Bijdrager
    Nikita

Als je een all-round product met stijl zou willen, kijk dan ook ’s naar het 2.4 GHz MacBook model met de toetsenbordverlichting. Sowieso een heel stuk vlotter dan de Air, die maximaal 1,8 GHz heeft.

Ik zou persoonlijk absoluut geen MacBook Air kopen, veel te duur voor wat het biedt. Tenzij je geld over hebt. En zo kijk ik ook wel een beetje naar mensen met een Air, eerlijk gezegd…

Moderator
    unSOUND
    ”Meaculpa”

Daarom lijkt het mij cool als ik na mijn studie (of tijdens) een stijlvolle notebook heb. Volgens mij wordt je dan ook meer serieus genomen ofniet?

Met een MacBook Air kom je eerder over als iemand a la Paris Hilton… en die neemt niemand serieus.

En tijdens je studie wordt je sowieso niet serieus genomen, al kom je met een Mac Pro binnen lopen. En na je studio wil je waarschijnlijk al weer een nieuwe, aangezien je deze na 2,5 jaar ook al weer zat bent… Ik zou daarom nu lekker een gewone MacBook kopen, en tegen de tijd dat je klaar bent een MacBook Pro.

Bijdrager
    Meaculpa
    ”unSOUND”
    ”Meaculpa”

Daarom lijkt het mij cool als ik na mijn studie (of tijdens) een stijlvolle notebook heb. Volgens mij wordt je dan ook meer serieus genomen ofniet?

Met een MacBook Air kom je eerder over als iemand a la Paris Hilton… en die neemt niemand serieus.

En tijdens je studie wordt je sowieso niet serieus genomen, al kom je met een Mac Pro binnen lopen. En na je studio wil je waarschijnlijk al weer een nieuwe, aangezien je deze na 2,5 jaar ook al weer zat bent… Ik zou daarom nu lekker een gewone MacBook kopen, en tegen de tijd dat je klaar bent een MacBook Pro.

Over dat laatste ben ik het absoluut mee eens een maximale 1.83ghz intel core 2 duo met 2g ram is waarschijnlijk hopeloos verouderd over 3 jaar. toch?

Over dat Paris Hilton.. hmm zo had ik er niet over nagedacht eerlijk gezegd.. (met een d of een t?) Is het echt een gimmick dan die Air?

Bijdrager
    sven-

Onzin dat je met de MacBook Air een “Paris Hilton”-look hebt. Het is gewoon een erg dunne laptop, maar ik vind dat je die alleen moet nemen als je ook echt dat lichte gewicht i.c.m. dun design nodig hebt.

Moderator
    unSOUND

De Air is in de ogen van velen voor mensen die te veel poen hebben en niks meer doen dan in de trein een memo tikken of een beetje internetten. De Air wordt totaal niet geassocieerd met “hard werken”, en als je serieus genomen wilt worden, is dat vaak hetgeen wat je moet uitstralen…

Over dat laatste ben ik het absoluut mee eens een maximale 1.83ghz intel core 2 duo met 2g ram is waarschijnlijk hopeloos verouderd over 3 jaar. toch?

Het ligt er aan wat je er mee gaat doen over 3 jaar. Wat doe je überhaupt voor studie ? Als je de machine gebruikt voor brieven en mailen is elke machine geschikt, ook over 3 jaar nog. Ben je echter bezig met wat zwaardere taken zoals foto en video, dan is een Air nu niet eens een machine om naar te kijken, laat staan over 3 jaar.

Bijdrager
    Gates

Ik sluit me eerder aan bij sven. De MB Air is stijlvol en kan een zakenman zeker sieren. Stijlvol wil niet dus niet direct ‘Paris Hilton’ betekenen.

Bijdrager
    Meaculpa

Orientaalse Talen en Communicatie (Japans)

Ben uiteindelijk van plan om in Japan te gaan werken of in Nederland als een soort medium in het bedrijfsleven. Of iets in het kader van pr-medewerker. Uiteindelijke droom is om in een Japan te werken met een lekkere job.

Ik doe niet aan fotobewerking hooguit een avatar resizen voor een forum:p of een foto kleiner maken voor een oma met een langzame inetverbinding. (of iets in die richting)

Op het moment kijk ik wat series (Prison Break/Heroes) en af en toe een filmpje.

In de trein of waar dan ook als ik de witte macbook op schoot heb vind ik hem toch nog zwaar hoor. Ik weet dat je dat inklapbord van de stoel kan gebruiken om je notebook erop te leggen maar er is niet altijd zo’n stoel:p

In het algemeen lijkt mij een Air lekkerder liggen op je schoot. Misschien dat het typen tegenvalt omdat het oppervlakte om je polsen op te leggen heel dun is.

Moderator
    unSOUND

De Air biedt veel minder computer voor veel meer geld. Mensen die zoiets kopen heb ik nog nooit serieus genomen.

En wat bedoelen jullie nou eigenlijk ECHT met dat hij stijlvoller overkomt ? Hij lijkt sprekend op de laatste MacBooks, dus om het design gaat het dan niet meer. Of denken jullie echt dat als je gaat patsen met een veel te dure computer, dat je overkomt als een serieus persoon ? Ik ben benieuwd hoeveel mensen na een sollicitatie zijn gebeld met de mededeling : “Meneer, u kwam erg goed over, maar ja, zo’n ordinaire MacBook… Als u nou een MacBook Air had gehad, hadden we zeker met u in zee gegaan… ”

”Meaculpa”

In het algemeen lijkt mij een Air lekkerder liggen op je schoot.

Daar moet je sowieso niet naar kijken, aangezien je zo’n machine nooit op schoot moet nemen… Zeker de aluminium versies niet.

Bijdrager
    sven-

Ik vind de MacBook Air mooier dan de nieuwe MacBook en MacBook Pro. De aluminium rand rond het scherm staat mijns inziens toch wat strakker dan die zwarte rand.

Bijdrager
    Nikita

De huidige alu MacBook is sowieso al merkbaar lichter dan een MacBook uit 2006. Het is slechts zo’n 300 – 400 gram, maar toch…

Heb je een (stuk betere) Mac naast de Air en geld over? Koop dan de Air.

Wil je ‘m als primair apparaat? Doe jezelf dan in godesnaam een lol en koop de ‘gewone’ MacBook.

Bijdrager
    Nikita
    ”unSOUND”

Daar moet je sowieso niet naar kijken, aangezien je zo’n machine nooit op schoot moet nemen… Zeker de aluminium versies niet.

Oh… Ik zit de hele tijd met dat ding op schoot… Is m’n zaad nu overleden, of doel je ergens anders op? De huidige MacBook wordt overigens echt een heel stuk minder heet dan de vorige versies (heb de eerste revisie ook gehad).

Bijdrager
    Meaculpa
    ”Nikita”

Wil je ‘m als primair apparaat? Doe jezelf dan in godesnaam een lol en koop de ‘gewone’ MacBook.

Hoezo is de MacBook Air dan niet geschikt als primair apparaat? In mijn vorige post maakte ik duidelijk dat ik eigenlijk niks bijzonder doe. Ik vind OS X een fijn besturingssysteem en ik had altijd ruzie met windows. Vandaar de mac-keuze.

Nogmaals ik wil de MacBook Air gebruiken voor:

– Internet
    – E-mail
    – Downloaden (illegale films en muziek)
    – Microsoft Office/iWork
    – Af en toe een filmpje of een serie kijken

Ik doe niks met fotobewerking, filmbewerking of muziekbewerking. Ik snap dan ook niet waarom ik deze niet als een primaire computer kan gebruiken.

Moderator
    unSOUND
    ”Nikita”

Oh… Ik zit de hele tijd met dat ding op schoot… Is m’n zaad nu overleden, of doel je ergens anders op?

Ik doel op het feit dat de alu MacBook sde behuizing als koeling gebruiken. Als je hem op schoot neemt kunnen ze het hele onderste deel niet als koelelement gebruiken, en gaan ze eerder blazen, worden ze van binnen warmer en heb je het risico van versnelde slijtage aan de interne componenten zoals je moederbord en grafische kaart…

Bijdrager
    RobApple

Ik zou kiezen voor MacBook MB467/2.4 GHz of MacBook Pro 15.4″ MB134 (vorig model).

MB404N/A zwart zou ik niet doen. Is toch qua prestaties duidelijk minder.

MacBook MB467 – € 1.499,00 – MacBook Air MB543/1.60 GHz € 1.788,00 met SuperDrive. Verschil: € 289,00.

Is veel sneller, goedkoper, kan 4 GB/1.066 MHz geheugen in, grotere en snellere harde schijf, SuperDrive DL

MacBook “Core 2 Duo” 2.4 GHz 13″ (Unibody)
    2,4 GHz “Core 2 Duo” (P8600)
    Bussnelheid: 1.066 MHz
    Level 2 Cache: 3 MB gedeeld
    Geheugen: 2 GB (2x1GB) SO-DIMM’s 1.066-MHz PC3-8500 DDR3 SDRAM
    Videokaart: NVIDIA GeForce 9400M/256 MB DDR3 gedeeld met werkgeheugen
    Harde schijf: 250 GB HD/SATA/5400 rpm
    8 x DL SuperDrive/Mac OS X 10.5.5 (Leopard)
    Ingebouwd: iSight-AirPort Extreme (802.11n)+Bluetooth 2.1+EDR
    Toetsenbord verlicht van volledig formaat met omgevingslichtsensor-“Multi-Touch” trackpad
    Resolutie: 1280 x 800
    Geen FireWire poorten

Alternatief: MacBook Pro 15.4″ ontspiegeld MB134 (vorig model) Prijs nu: € 1.399,00 (nieuw).
    MacBook Pro 15.4″: 2.50 GHz Intel Core 2 Duo “Penryn” MULTI-TOUCH
    L2 Cache: 6 MB gedeeld
    Bussnelheid: 800-MHz “frontside”-bus
    Geheugen: 2GB – 667-MHz DDR2 SDRAM (uitbreidbaar tot 4 GB-via derden tot 6 GB)
    Harde schijf: 250 GB harde schijf/5400 rpm
    SuperDrive DL: 8x double-layer SuperDrive (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW)
    Videokaart: NVIDIA Geforce 8600M GT grafische processor met 512 MB SDRAM
    Resolutie: 1440 x 900
    2 x FireWire poorten: 1 x FW400 en 1 x FW800

Succes met je keuze.

Bijdrager
    Meaculpa
    ”RobApple”

Ik zou kiezen voor MacBook MB467/2.4 GHz of MacBook Pro 15.4″ MB134 (vorig model).

MB404N/A zwart zou ik niet doen. Is toch qua prestaties duidelijk minder.

MacBook MB467 – € 1.499,00 – MacBook Air MB543/1.60 GHz € 1.788,00 met SuperDrive. Verschil: € 289,00.

Is veel sneller, goedkoper, kan 4 GB/1.066 MHz geheugen in, grotere en snellere harde schijf, SuperDrive DL

MacBook “Core 2 Duo” 2.4 GHz 13″ (Unibody)
    2,4 GHz “Core 2 Duo” (P8600)
    Bussnelheid: 1.066 MHz
    Level 2 Cache: 3 MB gedeeld
    Geheugen: 2 GB (2x1GB) SO-DIMM’s 1.066-MHz PC3-8500 DDR3 SDRAM
    Videokaart: NVIDIA GeForce 9400M/256 MB DDR3 gedeeld met werkgeheugen
    Harde schijf: 250 GB HD/SATA/5400 rpm
    8 x DL SuperDrive/Mac OS X 10.5.5 (Leopard)
    Ingebouwd: iSight-AirPort Extreme (802.11n)+Bluetooth 2.1+EDR
    Toetsenbord verlicht van volledig formaat met omgevingslichtsensor-“Multi-Touch” trackpad
    Resolutie: 1280 x 800
    Geen FireWire poorten

Alternatief: MacBook Pro 15.4″ ontspiegeld MB134 (vorig model) Prijs nu: € 1.399,00 (nieuw).
    MacBook Pro 15.4″: 2.50 GHz Intel Core 2 Duo “Penryn” MULTI-TOUCH
    L2 Cache: 6 MB gedeeld
    Bussnelheid: 800-MHz “frontside”-bus
    Geheugen: 2GB – 667-MHz DDR2 SDRAM (uitbreidbaar tot 4 GB-via derden tot 6 GB)
    Harde schijf: 250 GB harde schijf/5400 rpm
    SuperDrive DL: 8x double-layer SuperDrive (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW)
    Videokaart: NVIDIA Geforce 8600M GT grafische processor met 512 MB SDRAM
    Resolutie: 1440 x 900
    2 x FireWire poorten: 1 x FW400 en 1 x FW800

Succes met je keuze.

Lees topictitel.. aub Alu MacBook of MacBook Air

Bijdrager
    Delars

Voor wat je er mee wilt doen. Zou ik een macbook air kopen. Het is licht, het is dun, het is chique en die 0,4 Ghz verschil met de macbook die je nu hebt zal wel niet zo veel schelen. En je hoeft geen duurdere variant te kopen voor een verlicht toetsenbord. Dat is iets wat ik binnenkort met mijn macbook wel jammer vind.

Bijdrager
    RobApple

Topic titel heb ik echt wel gelezen. Maar waarom niet voor een lagere prijs een MacBook Pro 15.4″? Misschien heeft hij daar niet aan gedacht. Het is maar een suggestie.

Bijdrager
    Meaculpa
    ”RobApple”

Topic titel heb ik echt wel gelezen. Maar waarom niet voor een lagere prijs een MacBook Pro 15.4″? Misschien heeft hij daar niet aan gedacht. Het is maar een suggestie.

– Ik wil geen 15inch scherm
    – Ik vind de oude pro super lelijk
    – Ik doe geen grafische shit dus Pro interesseert me niet

Daarom. Staat toch in topictitel…

Bijdrager
    sven-

Ik zou eerlijk gezegd de oude MacBook Pro’s ook niet meer aanraden. Het schijnt dat een zeer grote hoeveelheid van deze MBP’s last heeft of last kan gaan krijgen (en hoe snel is niet te zeggen helaas) van een defecte videokaart (8600M GT).

Bijdrager
    DrStrange

Wat een lulkoek Sven. De laatste generatie MBP’s zijn zeer goed. Met de nieuwe zijn eerder probleempjes.
    Maar ik snap dat TS geen MBP zoekt. Over de ‘Air’ zijn hier ook al de nodige zinnige tot zeer onzinnige dingen gezegd.
    Als je übermobiel wil zijn, zoals dag in-dag uit reizend met vliegtuig, dan is het natuurlijk een ideaal ding. Voor zakenlui die globetrotten van meeting naar meeting. Zeker voor de functionaliteit de TSvoor ogen heeft. Maar ‘gewoon voor de hep’? Da’s nogal huppelkutjesachtig ja. Neem dan een normale nieuwe MB.

Bijdrager
    sven-
    ”DrStrange”

Wat een lulkoek Sven. De laatste generatie MBP’s zijn zeer goed.

Was het maar waar. Een hoop hebben last van videokaart problemen, en anders is het mogelijk dat ze deze nog krijgen.

Zie:
    http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=590122
    http://support.apple.com/kb/TS2377
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=139530
    http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=3643

Bijdrager
    macaddict101

hallo,

Ik heb toevallig een oude macbook pro 2,5 ghz (zeer recentlijk gekocht omwille van de prijs en omwille van het design, de nieuwe is niet zo chique als de vorige … sed … de Gustibus et Coloribus non disputandum est) en ik ben er zeer tevreden mee … de videokaart valt niet weg en geeft uitstekend beeld en goede responstijd. Eigenlijk ook wel een aanrader maar aangezien de TS het design spuuuglelijk vind is dit dus blijkbaar geen optie …. alhoewel het toch een knap toestel is. (Het heeft de aluminium look, die je zo graag wilt en de aluminium rand rondom het beeldscherm, die je zo veel chiquer vind dan die van de nieuwe MB en MBpro)

Ik raad de TS toch aan een nieuwe MacBook (unibody) te kopen of toch de stap te overwegen naar een vorige generatie MacBook Pro. Deze zijn veel stijlvoller en kosten veel minder dan de MacBook Air. De Air vind ik ook een prachtig toestel maar is … zoals zovelen al zeiden … een toestel voor de rijkere consument, aangezien de TS een student is en dus over een beperkter budget beschikt vind ik de Unibody MacBook net zoals de vorige generatie MacBook pro de perfecte keuze. Ik moet wel zeggen dat je er van versteld staat hoe rap je toch een hoopje geheugen e.d. nodig hebt … je spreekt er over de laptop over een termijn van 3 jaar ofzo te gebruiken … je moet hierbij rekening houden dat de MacBook en Macbook Pro nog uit te breiden zijn naar naar 4GB ram, de MacBook Air is en blijft standaard 2 GB. Je krijgt maximum een 5400rpm HDD in de MacBook Air en als je al iets sneller wil moet je direct overschakelen naar SSD dat direct al een stuk duurder is ( je ben een student remember :)). Bij de gewone MacBook of vorige generatie MacBook Pro kan je al verder kiezen uit 7200rpm schijven die toch direct een stuk sneller zijn (ik spreek uit ervaring).

Volgens mij is Pro the way to Go maar aangezien je toch niet zo kickt op het design raad ik je aan de 2,4ghz Unibody Macbook aan te schaffen, veel meer waar voor je geld, meer poorten en connectoren en meer uitbreidbaar dan de MacBook Air.

Macaddict101

Bijdrager
    .Arne

De Air is imo echt voor mensen waar die laatste grammen keihard doorwegen; voor mensen die bijvoorbeeld dagelijks mobiel moeten werken of reizen op grote afstand moeten ondernemen. Voor een student zou ik ongetwijfeld voor de MacBook kiezen, uitbreidbaar, meer geheugen, snellere processor, etc. Bovendien geef ik unSOUND gelijk dat de design verschillen tussen de MB en de MBA tegenwoordig erg schaarst zijn: de MBA is iets dunner en heeft geen zwarte rand rond het scherm; om nou daarvoor zovele euro’s meer te betalen…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 138)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.