30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 111)
  • Q:
    Bijdrager
    Svenv

[Alu Macbook] Scherm krijgt horizontale lijnen

Hallo,

Ik heb het ondertussen al 3x voorgehad (waarvan 2x tijdens het spelen van COD4): geluid begint te flippen als een cdtje met een kras en het scherm van mijn macbook krijgt van die mooie horizontale groene lijntjes.
    Ik dacht dat dit misschien te maken had met de ventilatie van de videokaart, maar achteraf heb ik het nog eens voorgehad terwijl ik gewoon aan het werken was, wel met extern scherm aangesloten (dat ook nog eens problemen heeft die hier niet toe doen). Het enige dat het probleem (tijdelijk dan) oplost is een restart.

[URL=http://img12.imageshack.us/my.php?image=dsc02320e.jpg][/URL]
    [URL=http://img10.imageshack.us/my.php?image=dsc02321q.jpg][/URL]

Bijdrager
    geefi868

waarschijnlijk een fout in de videokaart. Ik heb voor mijn dochter ook en macbook unibody. Deze heeft welliswaar in iets mindere mate ook deze strepen gehad. Tevens ongeveer 6 keer in 3 dagen een kernel panic. Hij ligt nu weer bij A-mac waar ik hem gekocht heb.

Bijdrager
    bassw

ik heb hetzelfde,

eerst is me verteld dat het door het geheugen kwam die ik er extra in had gezet, vervangen met Kingston KTA memory.

Met het nieuwe geheugen heb ik ook een in de zoveel dagen dezelfde error en moet ik herstarten.

Misschien moet ik er ook mee terug!

Bijdrager
    Svenv
    ”geefi868″

waarschijnlijk een fout in de videokaart. Ik heb voor mijn dochter ook en macbook unibody. Deze heeft welliswaar in iets mindere mate ook deze strepen gehad. Tevens ongeveer 6 keer in 3 dagen een kernel panic. Hij ligt nu weer bij A-mac waar ik hem gekocht heb.

Het is begonnen vanaf het moment ik mijn geheugen geupgrade heb naar 4 Gb, zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? Kernel panics heb ik in ieder geval (nog) niet voorgehad.
    Bij het afspelen van films in full screen krijg ik ook soms plots een schokkerig beeld, wat ik voorheen helemaal niet had.

Volgens Techtool deluxe is alles in orde met het videogeheugen, maarja…

Ik zal blijkbaar een externe harde schijf moeten kopen om alles te backuppen (Time Machine voldoet?) vooraleer ik hem wegdoe:

Reken er niet op dat de gegevens bewaard blijven. Voor veel reparaties moet Apple de harde schijf vervangen of opnieuw formatteren, wat verlies van uw gegevens tot gevolg heeft. Zorg ervoor dat u regelmatig een reservekopie maakt om gegevensverlies zo veel mogelijk te beperken. Apple en haar AASP’s zijn niet verantwoordelijk voor enige schade aan of verlies van informatie, programma’s of gegevens die zijn opgeslagen op de MacBook terwijl de service wordt uitgevoerd.

Enig idee hoe lang zo’n reparatie duurt? Want ik heb m’n macbook wel nodig voor ’t school.

”bassw”

ik heb hetzelfde,

eerst is me verteld dat het door het geheugen kwam die ik er extra in had gezet, vervangen met Kingston KTA memory.

Met het nieuwe geheugen heb ik ook een in de zoveel dagen dezelfde error en moet ik herstarten.

Misschien moet ik er ook mee terug!

Ik krijg wel geen foutmeldingen, maar heb ook m’n geheugen vervangen door “Kingston KTA-MB1066K2/4G”.

Bijdrager
    geefi868

mijn geheugen is ook geupgrade naar 4gb, maar dat heb ik meteen door A-mac laten doen. Ik neem aan dat het geheugen dat zij plaatsen ook daadwerkelijk compatible is met de macbook….toch ?

Bijdrager
    bassw

Ja dat zou je zeggen, in mijn orginele topic over memory upgrade heb ik de volgende link al een keer geplaatst:

http://jkontherun.com/2008/12/05/aluminum-macboo/

misschien toch waar dat de macbook niet zo lekker omgaat met 4GB? Waar blijft die update?

Bijdrager
    Svenv
    ”geefi868″

mijn geheugen is ook geupgrade naar 4gb, maar dat heb ik meteen door A-mac laten doen. Ik neem aan dat het geheugen dat zij plaatsen ook daadwerkelijk compatible is met de macbook….toch ?

Mijn ramgeheugen zou normaal gezien ook compatibel moeten zijn, het is zelfs zo dat het hier op het forum aangeraden werd (interngeheugen.com: Kingston 4GB Kit for Apple).

”bassw”

Ja dat zou je zeggen, in mijn orginele topic over memory upgrade heb ik de volgende link al een keer geplaatst:

misschien toch waar dat de macbook niet zo lekker omgaat met 4GB? Waar blijft die update?

Ah, ’t is dus weer een software probleem. Leuk is dat.

Bijdrager
    Sjoerdje88

Ik heb ook de Kingston 4gb KTA. Maar totaal geen problemen in mijn Macbook unibody. Heb nog geen foutmeldingen gehad of iets dergelijks. Dus lijkt met niet dat het een software fout is.

Bijdrager
    geefi868

Ik heb opnieuw alles geinstalleerd op advies van A-mac. Daarna nog dezelfde klachten, vervolgens weggebracht, toen vertelde ze mij dat een pram reset ook kon helpen. Daarhad ikgeen zin meer in en heb hem toen achtergelaten

Bijdrager
    Svenv

Ik heb dit probleem dus nog steeds voor, wel alleen bij het spelen van Call of Duty 4 (na een half uurtje valt alles stil en komt er knarsend geluid uit de boxen).
    Het lijkt op een hitteprobleem, ik weet alleen niet hoe dit te wijten is aan een RAM-upgrade.

Weet er iemand wat ik hiertegen kan doen?

Bijdrager
    arnout

Als het niet aan het RAM ligt, maar een hitteprobleem is dan kun je nog denken aan smcFanControl.

Bijdrager
    Svenv

Op 6000 rpm gezet, maar helaas kreeg ik opnieuw een vastloper terwijl mijn macbook verre van warm was. Het is dus alvast geen hitteprobleem (jammer genoeg)…

Bijdrager
    diedbaas

Ik denk dat het inderdaad aan de het RAM ligt. Heb sinds een week precies hetzelfde. 8 dagen geleden ram geupgrade ook naar die Kingston KTA kit van 4gb, sindsdien problemen met mijn 2.0 Alu MacBook, 1x kerner panic gehad, aantal keer dat hij niet meer uit sluimer wilde komen als ik de macbook open deed, en ook een keer die strepen in het scherm en dat krassende geluid.

Ben gaan zoeken op internet en heb een SMC reset en PRAM reset gedaan, maar dit lijkt allemaal niet te helpen. Heb ook safari 4.0 beta weer verwijderd, die had ik er tegelijkertijd opgezet maar kan me niet voorstellen dat het daaraan ligt.

Vreemd, ik hoop dat iemand een oplossing weet, anders moet ik het ram maar terug sturen..

Bijdrager
    Brimme

ik heb vorige week precies hetzelfde een keer gehad.
    heb ook de week daarvoor mijn geheugen geupgrade naar 4gb ook KTA van kingston voor apple.

lees op internet dat meer mensen het probleem hebben na geheugen upgrade. het schijnt zelfs te gebeuren na geheugen wat apple plaatst. Ik hoop dus dat apple zich bewust is van het probleem en dat er snel een update komt

Bijdrager
    MacHW

Heb sinds gisteren ook het Kingston kit 4Gb voor Apple in m’n Unibody Macbook (2Ghz) geplaatst, en m’n screensaver vertoonde ook ineens strepen. Verder geen problemen met spellen ofzo (Need For Speed Carbon / Half Life 2). Is hier wat tegen te doen? Zijn er al updates vanuit Apple beschikbaar?

Bijdrager
    JLA

hier ook strepen op het beeldscherm… met 4gb kit van kingston! macbook pro 2.4 alu.

APPLE WORDT WAKKER ! :roll:

Bijdrager
    derekdjons
    ”JLA”

hier ook strepen op het beeldscherm… met 4gb kit van kingston! macbook pro 2.4 alu.

APPLE WORDT WAKKER ! :roll:

Ik betwijfel ten zeerste of Apple hier iets in te verwijten is. Op mijn werk heb ik meerdere klanten met hetzelfde probleem geholpen. Kingston kitje vervangen voor een nieuwe (wederom Kingston kit) en het probleem was opgelost.

Uiteraard neemt het andere mogelijke oorzaken niet weg zoals hitte probleem of defecte GPU.

Bijdrager
    MacHW

Hoe vaak komt het bij jullie voor? Is er een manier om te testen of het geheugen misschien niet kapot is ofzo?

Bijdrager
    sven-

Je kunt om je RAM te testen gebruik maken van de Apple Hardware Test of anders Memtest

Bijdrager
    JLA

ja… ik had het net weer.. hij sprong op screensaver en ja hoor ik kon helemaal niks meer…!

Bijdrager
    derekdjons
    ”sven-“

Je kunt om je RAM te testen gebruik maken van de Apple Hardware Test of anders Memtest

Memtest is beduidend beter in het testen van RAM geheugen. Mocht je als gebruiker geĂ¯nteresseerd zijn in het testen van je RAM, dan is dit een goede app.

Bijdrager
    derekdjons
    ”MacHW”

Hoe vaak komt het bij jullie voor?

Valt naar mijn mening reuze mee. Deze conclusie baseer ik op het verkoop van de MacBook (Pro) vs. Meldingen van klanten.

Bijdrager
    MacHW
    ”derekdjons”
    ”MacHW”

Valt naar mijn mening reuze mee. Deze conclusie baseer ik op het verkoop van de MacBook (Pro) vs. Meldingen van klanten.

Naar mijn mening zal dat ook niet het percentage met problemen zijn; immers niet iedereen zal zijn systeem uitrusten met Kingston RAM for Apple… Of ligt dit aan mij?

Martijn

Bijdrager
    Svenv
    ”MacHW”
    ”derekdjons”
    ”MacHW”

Naar mijn mening zal dat ook niet het percentage met problemen zijn; immers niet iedereen zal zijn systeem uitrusten met Kingston RAM for Apple… Of ligt dit aan mij?

Martijn

Het is niet alleen Kingston:

En zoals Brimme vermelde schijnt het zelfs te gebeuren met het RAMgeheugen dat Apple zelf plaatst.

Bijdrager
    IT-Pro

Deze problemen zijn heel merkwaardig. Ik heb hetzelfde probleem zelf ook gehad na een upgrade naar 2 x 2 GB Kingston ValueRAM (KVR1066D3S7/2G). Vervorming van beeld, MacBook die niet meer ontwaakt na sluimerstand, spontane vastlopers gebeurden mij regelmatig. Ik heb de laptop bij een APR laten onderzoeken en die hebben, na een drietal dagen, niks kunnen vinden. RAM was in prima staat en ze hebben het zelfs nog opnieuw geplaatst om ook dat uit te sluiten.

Toen ik de MacBook weer binnen had, met 4 GB RAM, begonnen de problemen na een tijdje opnieuw. Ik heb afgelopen weekend de 4 GB vervangen door de standaard 2 GB en sindsdien zijn alle eerder genoemde problemen niet meer voorgekomen. Het beste zou wellicht zijn om RAM te krijgen wat ofwel identiek is aan het standaard RAM of iets dat er zo dicht mogelijk bij in de buurt komt.

Ik weet niet in hoeverre Apple hiervan op de hoogte is, maar ik ga ze morgen toch even bellen. Volgens de lijst met compatibel RAM-geheugen van Nvidia zelf voldoen zo’n beetje alle chips die er op huidige dimmetjes te vinden zijn. Zo nu en dan rapporteren mensen ook RAM dat wel lijkt te werken.

Het is een uiterst vreemde situatie dat bepaald RAM gewoon niet lijkt te werken. De Nvidia-chipsets zijn over het algemeen zelfs het meest coulant als het gaat om verschillende soorten RAM. Ik ben benieuwd wat Apple hierop te zeggen heeft.

Bijdrager
    sven-

Het is algemeen bekend dat de Kingston ValueRAM (in tegenstelling tot de duurdere KTA serie, en op RAM moet je ook nooit gaan bezuinigen!) problemen kan gaan geven in Macs.

Bijdrager
    MacHW

Hou ons op de hoogte. Ik ben erg benieuwd wat Apple hierop te zeggen heeft…

Bijdrager
    IT-Pro
    ”sven-“

Het is algemeen bekend dat de Kingston ValueRAM (in tegenstelling tot de duurdere KTA serie, en op RAM moet je ook nooit gaan bezuinigen!) problemen kan gaan geven in Macs.

Ik heb in mijn oude witte MacBook, die inmiddels verkocht is, zelf Kingston ValueRAM ingebouwd en dat werkt als een zonnetje. Hoewel in het verleden behaalde resultaten misschien geen garantie voor de toekomst bieden, heb ik dus goede ervaring met het geheugen en heeft dat voor mij de doorslag gegeven om het geheugen te kopen.

De problemen met het geheugen in de unibody MacBook (Pro) zijn niet inherent aan Kingston ValueRAM, ook andere merken vertonen problemen. Gek genoeg werken dimmetjes met exact dezelfde chipjes als de originele dimmetjes vlekkeloos, volgens ervaringen althans. Wie geeft mij de garantie dat KTA-geheugen van Kingston wel gaat werken?

Ik heb in ieder geval even contact opgenomen met de reseller om te overleggen wat ik het beste kan doen in dit geval. Ik denk dat het RMA wordt en vervolgens de KTA-serie in plaats van KVR.

Bijdrager
    MacHW
    ”IT-Pro”
    ”sven-“

Ik heb in mijn oude witte MacBook, die inmiddels verkocht is, zelf Kingston ValueRAM ingebouwd en dat werkt als een zonnetje. Hoewel in het verleden behaalde resultaten misschien geen garantie voor de toekomst bieden, heb ik dus goede ervaring met het geheugen en heeft dat voor mij de doorslag gegeven om het geheugen te kopen.

De problemen met het geheugen in de unibody MacBook (Pro) zijn niet inherent aan Kingston ValueRAM, ook andere merken vertonen problemen. Gek genoeg werken dimmetjes met exact dezelfde chipjes als de originele dimmetjes vlekkeloos, volgens ervaringen althans. Wie geeft mij de garantie dat KTA-geheugen van Kingston wel gaat werken?

Ik heb in ieder geval even contact opgenomen met de reseller om te overleggen wat ik het beste kan doen in dit geval. Ik denk dat het RMA wordt en vervolgens de KTA-serie in plaats van KVR.

Toch gebruik ik ook KTA in deze Macbook, en heb wel degelijk strepen gehad, hoewel dat nu maar Ă©Ă©n keer is opgetreden. Heb toch al verschillende dingen gedaan. Ook uit sleep ontwaakt mijn Macbook gewoon. Misschien is het in mijn geval een incident. Voorlopig verkoop ik in ieder geval mijn oude RAM niet…

Bijdrager
    Svenv

Het probleem begint nu wel stilletjes aan mijn voeten uit te hangen… Weet iemand of er vooruitgang is bij Apple?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 111)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.