10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Svenv

[Alu Macbook] Extern scherm wordt soms zwart

Hallo,

Ik sluit soms een extern scherm aan (Samsung Syncmaster 245B Plus, 1920×1200, via Mini DisplayPort VGA Adaptor) op mijn macbook en stel dan het hoofdscherm (menubalk/dock) in op dit externe scherm. Helaas ondervind ik een probleem..: mijn scherm wordt op willekeurige momenten plots voor 2-3 seconden zwart en gaat dan weer verder terwijl ik aan het werken ben (het heeft volgens mij dus niets met schermbeveiliging te maken). Ook tijdens het kijken van een film kan dit vrij irritant zijn (ik dacht in het begin dat het aan Perian lag, maar het doet zich niet alleen voor bij het kijken van een film)…

Naast dit probleem had ik ook nog een vraag: is het niet mogelijk om te blijven werken op mijn macbook terwijl er zich een film/frontrow afspeelt op het externe scherm? Nu wordt mijn macbook nl. zwart. Ik heb dit probleem reeds ergens gelezen (topic uit 2007), maar toen was hier nog geen oplossing voor.

Bijdrager
    IT-Pro

Klopt, de spontane blackouts (zwart scherm) heb ik ook en die zijn inderdaad heel vervelend, maar er is niet echt een aanwijsbare oplossing voor die voor iedereen werkt. Apple is op de hoogte van het probleem en het kan of softwarematig of hardwarematig zijn. Wat volgens de Apple-medewerkster die ik aan de lijn had wel wil helpen is het resetten van je PRAM en kijken of je alle updates geĂ¯nstalleerd hebt. Kijk hiervoor ook even bij de Downloads op de website van Apple.

In de aankomende Mac OS X-update (10.5.7) worden naar verluidt wel grafische problemen opgelost, maar het is nog niet duidelijk of dat ook de problemen met de MiniDisplayPort betreft. Het lijkt me in ieder geval wel slim van Apple om dit prioriteit te geven, aangezien dit (en gerelateerde grafische problemen) echt veel voorkomen bij de laatste MacBook-lijn met MiniDisplayPort.

Bijdrager
    Svenv

[size=9:8f90ecd0ed][offtopic]Wauw, wat is een mac toch goed zeg. Ik ben zelf switcher sinds oktober en mijn macbook heeft al veel problemen gehad, wel kleintjes, maar toch redelijk irritant. Als je de voordelen/nadelen bij elkaar op telt, zou ik toch bij windows gebleven zijn, al kan ik dan geen Logic draaien.[/offtopic][/size:8f90ecd0ed]

Ik heb zojuist mijn RAM-stickjes vervangen en het probleem deed zich nog steeds voor, dus mijn PRAM resetten zal waarschijnlijk wel niets opleveren.

Heeft het iets te maken met het feit dat ik VGA gebruik ipv DVI of doet het zich bij beiden voor? Ikzelf had een displayport->dvi bij mijn macbook besteld, maar had een displayport-vga gekregen. Misschien had ik dan toch beter Apple hierover gecontacteerd om mij het juiste stuk te leveren.

Bijdrager
    IT-Pro
    ”Svenitos”

[size=9:f503712ff9][offtopic]Wauw, wat is een mac toch goed zeg. Ik ben zelf switcher sinds oktober en mijn macbook heeft al veel problemen gehad, wel kleintjes, maar toch redelijk irritant. Als je de voordelen/nadelen bij elkaar op telt, zou ik toch bij windows gebleven zijn, al kan ik dan geen Logic draaien.[/offtopic][/size:f503712ff9]

Ik heb zojuist mijn RAM-stickjes vervangen en het probleem deed zich nog steeds voor, dus mijn PRAM resetten zal waarschijnlijk wel niets opleveren.

Heeft het iets te maken met het feit dat ik VGA gebruik ipv DVI of doet het zich bij beiden voor? Ikzelf had een displayport->dvi bij mijn macbook besteld, maar had een displayport-vga gekregen. Misschien had ik dan toch beter Apple hierover gecontacteerd om mij het juiste stuk te leveren.

Zover mij bekend komt het ook voor met de MiniDisplayPort -> DVI. Dus dat zal het probleem waarschijnlijk niet zijn. Ik vermoed dat het een softwarematig probleem is met de aansturing van het externe beeldscherm. Het is voor Apple-begrippen een nieuwe techniek waar dus kennelijk fouten in zitten.

Ik heb ook op het Apple Discussieforum gelezen dat iemand een nieuwe MacBook gekregen heeft waarna het probleem opgelost was, het is dus een beetje onduidelijk of het nou echt hardwarematig of juist softwarematig is. Ik hoop dat Apple snel met een oplossing komt, want je verwacht wel een stukje kwaliteit van Apple, ook wat betreft de aansturing van externe beeldschermen.

Dit topic staat trouwens vol met mensen die hetzelfde probleem hebben. PRAM lijkt ook geen uitkomst te bieden daar en er zit ook geen verschil tussen VGA of DVI.

Bijdrager
    Svenv
    ”IT-Pro”

Ik heb ook op het Apple Discussieforum gelezen dat iemand een nieuwe MacBook gekregen heeft waarna het probleem opgelost was, het is dus een beetje onduidelijk of het nou echt hardwarematig of juist softwarematig is. Ik hoop dat Apple snel met een oplossing komt, want je verwacht wel een stukje kwaliteit van Apple, ook wat betreft de aansturing van externe beeldschermen.

Dat doet wel vermoeden dat het aan de hardware ligt, ook het feit dat we al 5 maand verder zijn en er nog geen softwarematige oplossingen zijn opgedoken.. Bedankt alleszins, ik vond het raar dat ik geen soortgelijke topics op OMT tegenkwam, maar blijkbaar kampen veel mensen met hetzelfde probleem.

Bijdrager
    IT-Pro

Ik heb even flink rondgeneusd op het Apple Discussion Forum en het blijkt inderdaad iets softwarematigs te zijn, wat ik al vermoedde. Het heeft te maken met de refresh rate van externe beeldschermen. Normaal gesproken is die een vaste waarde, 60 Hz, 65 Hz, 70 Hz. In de situatie van mensen met problemen – waaronder ik – is deze refresh rate geen 60 Hz maar 59.9 Hz. Dit kan in principe helemaal niet en daarom denkt het scherm af en toe dat ‘ie zich in slaap moet gooien.

Nou kan je met een progje genaamd SwitchResX de refresh rate van 60 Hz forceren zodat Mac OS X geen andere refresh rate dan dat gebruikt en dat lijkt voor mensen op Apples forum het probleem opgelost te hebben. Ik heb het zelf ook uitgevoerd, op dit moment kan ik niet zeggen of het opgelost is, maar sinds het toepassen vanavond heb ik geen blackouts gehad in ieder geval.

Bijdrager
    Svenv
    ”IT-Pro”

Ik heb even flink rondgeneusd op het Apple Discussion Forum en het blijkt inderdaad iets softwarematigs te zijn, wat ik al vermoedde. Het heeft te maken met de refresh rate van externe beeldschermen. Normaal gesproken is die een vaste waarde, 60 Hz, 65 Hz, 70 Hz. In de situatie van mensen met problemen – waaronder ik – is deze refresh rate geen 60 Hz maar 59.9 Hz. Dit kan in principe helemaal niet en daarom denkt het scherm af en toe dat ‘ie zich in slaap moet gooien.

Nou kan je met een progje genaamd SwitchResX de refresh rate van 60 Hz forceren zodat Mac OS X geen andere refresh rate dan dat gebruikt en dat lijkt voor mensen op Apples forum het probleem opgelost te hebben. Ik heb het zelf ook uitgevoerd, op dit moment kan ik niet zeggen of het opgelost is, maar sinds het toepassen vanavond heb ik geen blackouts gehad in ieder geval.

De refresh rate van mijn scherm is 60 Hz volgens het scherm zelf en volgens SwitchResX, het helpt ook niet om SwitchResX te activeren met manuele instellingen, het probleem blijft zich voordoen. Jammer.

Bijdrager
    IT-Pro
    ”Svenitos”

De refresh rate van mijn scherm is 60 Hz volgens het scherm zelf en volgens SwitchResX, het helpt ook niet om SwitchResX te activeren met manuele instellingen, het probleem blijft zich voordoen. Jammer.

Dat is wel vreemd, een verkeerde refresh rate is namelijk wel de boosdoener van het probleem met externe beeldschermen die op zwart gaan. Sinds ik SwitchResX heb toegepast, heb ik geen enkele blackout meer gehad. Voor mij is het dus wel opgelost, al is het met een work-around.

Bijdrager
    Svenv

Probleem opgelost met nieuwe firmware!

Bijdrager
    iSafe

Ik zie dat de berichten al aardig oud zijn maar ik heb het probleem dus nu ook weer. Ik heb een Macbook pro 13 uit 2010 met daarop Lion, alles uptodate.

Ik heb via mini display naar hdmi mijn 22 inch lg 2281 scherm. Die dus ook op willekeurige tijden even (1a2) sec zwart word.

Ook moet ik voor dat ik heb aansluit me macbook in stand by zetten en dan inpluggen en weer openen anders hapert het scherm. Het ligt niet aan de HDMI kabel dat heb ik al getest.

Switch ResX helpt ook niet. Graag jullie hulp want dit is heel vervelend en zeker niet apple waardig.

Groetjes

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.