30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:
    Bijdrager
    kreativlab

Altijd bij je bestanden

Goedenavond,

Ik er software voor mac&pc dat ik kan installeren zodat ik altijd en overal bij mijn bestanden kan, en ook als ik bijv. een harde schijf aansluit op me computer dat ik daar ook door kan bladeren?

mvg
    Timo

Bijdrager
    verwijderd-profiel

logmein, teamviewer…

Bijdrager
    kreativlab

Nee zoiets bedoel ik niet, eigenlijk een soort van server, dat ik gewoon bij de Finder bij gedeeld een map zie staan waar dan alles inzit, maar ik wil dan ook dat ik bijv. in China zit met me macbook dat ik die bestanden ook kan benaderen.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

je kan bestanden uploaden in dropbox, maar dan kan je niet bij alle bestanden

Bijdrager
    kreativlab

Wat ik wil is een soort van eigen dropbox voor eigen gebruik, en mijn bestanden sla ik dan op, op mijn harde schijf

Bijdrager
    Yggdrasil

Wel, dat kun je toch met Dropbox?

Ik heb al mijn schooldocumenten ondergebracht in een map op Dropbox. Van overal, op gelijk welke Mac/Pc kan ik bij mijn data.

Bijdrager
    kreativlab

Dat klopt, maar ik wil zoiets op mijn eigen laptop en dat de bestanden worden opgeslagen op een externe hdd, die ik aansluit op me computer, die ik dan als “server” gebruik

Bijdrager
    verwijderd-profiel

dan maak je van die externe harde schijf je dropbox folder:)

Bijdrager
    kreativlab

Hoe doe ik dat?(ja sorry hoor maar ben hier echt noob in, wie mij echt wilt en kan helpen kan wel een vergoeding krijgen van €5,- )

Bijdrager
    KarelWillem

Je installeert Dropbox.

https://www.dropbox.com/downloading

Volg de instructies op het scherm.

Geef aan waar je je Dropbox wilt hebben (je externe harddisk dus).

En klaar. Zo ongeveer.

Houd er wel rekening mee dat je een beperking van 2 Gb hebt.
    Wil je meer, dan zul je er voor moeten betalen.

Bijdrager
    Wyodor

In Systeemvoorkeuren > Delen > Bestandsdeling aanvinken.

In de router port 548 forwarden naar computer.

In de Finder doe Command-K.

afp://openbaar-ip-nummer

of

afp://domeinnaam

Gebruikersnaam en wachtwoord intypen.

Inhoud harde schijf verschijnt op buroblad?

Effe thuis oefenen voordat je naar China gaat.

Bijdrager
    KarelWillem

In de router port 548 forwarden naar computer.

Daar zit hem in de meeste gevallen een beetje de kneep.

Hoe doe je dat, of hoe leg je aan iemand aan uit hoe je dat doet?

Bijdrager
    Wyodor

Meestal lees ik de handleiding die bij mijn apparaten zit.

Bovendien, rechtsboven in mijn browser venster zit een veldje met daarin het woord ‘Google’.

Ik heb me laten vertellen dat je daarmee dingen kan zoeken op het internet. Maar dat weeet ik niet zeker.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Of je met google iets kan opzoeken weet ik eigenlijk ook niet zeker, maar wat ik wel weet is dat portforwarden niet altijd voor elke router even makkelijk is.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, en dan krijg je zoiets bedoel je:
    http://homepage.mac.com/car1son/static_port_fwd_portfwd.html

Ik krijg al hartkloppingen als ik het zie.:wink:

Bijdrager
    kreativlab

Lukt niet

Bijdrager
    johnkeates

portforward.com

Bijdrager
    KarelWillem

Haha. Zo kan je ook je geld verdienen ja.

Inactief
    Anoniem
    prodotti op 17 mei 2012

Lukt niet

Wat lukt niet?

Bijdrager
    iep

Die poortjes forwarden is een hele leuke want daarmee kan heel de wereld bij je bestanden. Als je nog even je ip-adres hier neergooit is het helemaal feest! M.a.w. NIET DOEN!!! Poortjes opengooien is wel het meest slechtste advies wat je maar kunt geven.
    Gebruik liever een dienst als Dropbox maar sta je wel stil bij het feit dat zij wel bij je bestanden kunnen komen. Als je dat niet wilt zul je ze vooraf moeten versleutelen, bijvoorbeeld door een versleutelde disk image (dmg) aan te maken, daar je bestanden in te stoppen en die disk image op iets als Dropbox te zetten. Een dienst als Dropbox is het meest handigste omdat dit een sync dienst betreft. Het synchroniseert de spullen die je lokaal op je Mac hebt staan naar hun servers zodat het ook op internet staat en je het elders ook kunt bereiken (vanaf je iPhone bijv.). Daardoor staan dingen zowel lokaal als op internet. Dat scheelt wanneer je een slechte internetverbinding hebt of juist helemaal geen verbinding want je kunt altijd bij je bestanden.

Moderator
    unSOUND
    iep op 18 mei 2012

Die poortjes forwarden is een hele leuke want daarmee kan heel de wereld bij je bestanden. Als je nog even je ip-adres hier neergooit is het helemaal feest! M.a.w. NIET DOEN!!!

Zit daar qua inbraakgevoeligheid nog verschil in of je de standaard-poortnummers gebruikt of afwijkende ? Ikzelf heb een harde schijf die ik via internet kan benaderen, maar dat gaat over een apart poortnummer wat is geforward naar de gewone poort 548 En al zou je de poort vinden, daar kan niet iedereen zomaar bij aangezien je wel een naam en wachtwoord nodig hebt zou je zeggen…

Bijdrager
    kreativlab

Eigenlijk is de app papaya goed, maar je kan niet als je in de website zit waar je bestanden dan opstaan ook bestanden uploaden, dat is jammer.

Bijdrager
    Domtoren

Die poortjes forwarden is een hele leuke want daarmee kan heel de wereld bij je bestanden. Als je nog even je ip-adres hier neergooit is het helemaal feest! M.a.w. NIET DOEN!!!

Dat is een beetje overdreven. Als je VPN instelt met een goed wachtwoord (dus niet de naam van je kat die ook op Facebook staat) kun je op een veilige manier een verbinding met je thuisnetwerk maken.

Afwijkende poortnummers gebruiken geeft een beetje extra veiligheid maar niet heel veel.

Dropbox is een prima dienst maar het is niet zomaar zeker dat het veiliger is dan je eigen server draaien. Hoe goed heeft dropbox de beveiliging op orde? Welke Amerikaanse overheidsdiensten hebben toegang tot dropbox?

Bijdrager
    mackerjack

TS: koop een grote usb-stick en neem die altijd mee.

Bijdrager
    kreativlab

Ja maar dat vind ik onhandig, ik wil gewoon vanuit de cloud werken en dan op mijn eigen hard drive

Bijdrager
    iep
    unSOUND op 18 mei 2012

Zit daar qua inbraakgevoeligheid nog verschil in of je de standaard-poortnummers gebruikt of afwijkende ?

Nee. De tools waarmee je kunt scannen zien alsnog wat er gebeurd. Je kunt het ook zelf makkelijk testen, gewoon even telnetten.

En al zou je de poort vinden, daar kan niet iedereen zomaar bij aangezien je wel een naam en wachtwoord nodig hebt zou je zeggen…

De gebruikersnaam en wachtwoord zijn eigenlijk de enige echte beveiliging in het plaatje en die kun je ook weer eenvoudig met geautomatiseerde tools kraken. Een sterk wachtwoord is met deze setup ineens heel wat belangrijker geworden.

Domtoren op 18 mei 2012

Dat is een beetje overdreven. Als je VPN instelt met een goed wachtwoord (dus niet de naam van je kat die ook op Facebook staat) kun je op een veilige manier een verbinding met je thuisnetwerk maken.

Dat is helemaal niet waar het hier over ging. Het ging hier over het openzetten van filesharing naar de buitenwereld waardoor anderen ongelimiteerde toegang hebben en het dan ook niet zo eenvoudig is om gebruikersnamen/wachtwoorden buit te maken.
    Het toepassen van een VPN verbinding met alleen maar een goed wachtwoord stelt ook weinig voor. Als je dan toch een VPN op wilt zetten komt daar meer bij kijken zoals encryptie en dus ook de nodige sleutels naast een gebruikersnaam en wachtwoord. Sleutels zijn al veel lastiger buit te maken en te kraken.

Afwijkende poortnummers gebruiken geeft een beetje extra veiligheid maar niet heel veel.

Security through obscurity heet dat en geeft geen enkel stuk (extra) veiligheid. Tools als nmap negeren het compleet en weten zonder problemen te achterhalen wat voor service er op een bepaalde poort draait. In een fractie van een seconde.

Dropbox is een prima dienst maar het is niet zomaar zeker dat het veiliger is dan je eigen server draaien. Hoe goed heeft dropbox de beveiliging op orde? Welke Amerikaanse overheidsdiensten hebben toegang tot dropbox?

Dat geldt dus ook voor alle andere diensten in welk land dan ook dus ook in je eigen land. Daarom is het gebruik van een versleutelde disk image ook zeer verstandig. Toch grappig dat iemand het openzetten van filesharing naar de buitenwereld geen probleem lijkt te vinden maar iets op dropbox zetten doet z’n alarmbellen rinkelen.

Bijdrager
    johnkeates

I vote for Iep.

Bijdrager
    Wyodor

Die poortjes forwarden is een hele leuke want daarmee kan heel de wereld bij je bestanden. Als je nog even je ip-adres hier neergooit is het helemaal feest! M.a.w. NIET DOEN!!! Poortjes opengooien is wel het meest slechtste advies wat je maar kunt geven.

Be my guest :

http://home.wyodor.net

Gebruikte protocollen : HTTP, FTP, SecureWebDAV, SecureFTP (ssh), AFP, Synology Cloud Station (port 6690)

Hysterie is een slechte raadgever.

Bijdrager
    johnkeates
    <br />
    sudo nmap home.wyodor.net -sV -O</p>
    <p>Starting Nmap 4.20 ( http://insecure.org ) at 2012-05-21 09:41 CEST<br />
    Interesting ports on ipd50a2fd8.speed.planet.nl (213.10.47.216):<br />
    Not shown: 1686 closed ports<br />
    PORT    STATE    SERVICE        VERSION<br />
    21/tcp  open     ftp<br />
    22/tcp  open     ssh             (protocol 2.0)<br />
    25/tcp  filtered smtp<br />
    80/tcp  open     http           Apache httpd 2.2.22 ((Unix) mod_ssl/2.2.22 OpenSSL/1.0.0g PHP/5.3.10)<br />
    135/tcp filtered msrpc<br />
    136/tcp filtered profile<br />
    137/tcp filtered netbios-ns<br />
    138/tcp filtered netbios-dgm<br />
    139/tcp filtered netbios-ssn<br />
    445/tcp filtered microsoft-ds<br />
    593/tcp filtered http-rpc-epmap<br />
    2 services unrecognized despite returning data. If you know the service/version, please submit the following fingerprints at http://www.insecure.org/cgi-bin/servicefp-submit.cgi :<br />
    ==============NEXT SERVICE FINGERPRINT (SUBMIT INDIVIDUALLY)==============<br />
    SF-Port21-TCP:V=4.20%I=7%D=5/21%Time=4FB9F1A5%P=powerpc-apple-darwin9.3.0%<br />
    SF:r(NULL,23,"220\x20DiskStation\x20FTP\x20server\x20ready\.\r\n")%r(Gener<br />
    SF:icLines,61,"220\x20DiskStation\x20FTP\x20server\x20ready\.\r\n500\x20:\<br />
    SF:x20command\x20not\x20understood\.\r\n500\x20:\x20command\x20not\x20unde<br />
    SF:rstood\.\r\n")%r(Help,26B,"220\x20DiskStation\x20FTP\x20server\x20ready<br />
    SF:\.\r\n214-\x20The\x20following\x20commands\x20are\x20recognized\x20\(\*<br />
    SF:\x20=>'s\x20unimplemented\)\.\r\n\x20\x20\x20USER\x20\x20\x20\x20LPRT\x<br />
    SF:20\x20\x20\x20MODE\x20\x20\x20\x20MSOM\*\x20\x20\x20RNTO\x20\x20\x20\x2<br />
    SF:0SITE\x20\x20\x20\x20RMD\x20\x20\x20\x20\x20SIZE\x20\x20\x20\x20PROT\x2<br />
    SF:0\r\n\x20\x20\x20PASS\x20\x20\x20\x20EPRT\x20\x20\x20\x20RETR\x20\x20\x<br />
    SF:20\x20MSAM\*\x20\x20\x20ABOR\x20\x20\x20\x20SYST\x20\x20\x20\x20XRMD\x2<br />
    SF:0\x20\x20\x20MDTM\x20\r\n\x20\x20\x20ACCT\*\x20\x20\x20PASV\x20\x20\x20<br />
    SF:\x20STOR\x20\x20\x20\x20MRSQ\*\x20\x20\x20DELE\x20\x20\x20\x20STAT\x20\<br />
    SF:x20\x20\x20PWD\x20\x20\x20\x20\x20MFMT\x20\r\n\x20\x20\x20SMNT\*\x20\x2<br />
    SF:0\x20LPSV\x20\x20\x20\x20APPE\x20\x20\x20\x20MRCP\*\x20\x20\x20CWD\x20\<br />
    SF:x20\x20\x20\x20HELP\x20\x20\x20\x20XPWD\x20\x20\x20\x20FEAT\x20\r\n\x20<br />
    SF:\x20\x20REIN\*\x20\x20\x20EPSV\x20\x20\x20\x20MLFL\*\x20\x20\x20ALLO\x2<br />
    SF:0\x20\x20\x20XCWD\x20\x20\x20\x20NOOP\x20\x20\x20\x20CDUP\x20\x20\x20\x<br />
    SF:20OPTS\x20\r\n\x20\x20\x20QUIT\x20\x20\x20\x20TYPE\x20\x20\x20\x20MAIL\<br />
    SF:*\x20\x20\x20REST\x20\x20\x20\x20LIST\x20\x20\x20\x20MKD\x20\x20\x20\x2<br />
    SF:0\x20XCUP\x20\x20\x20\x20AUTH\x20\r\n\x20\x20\x20PORT\x20\x20\x20\x20ST<br />
    SF:RU\x20\x20\x20\x20MSND\*\x20\x20\x20RNFR\x20\x20\x20\x20NLST\x20\x20\x2<br />
    SF:0\x20XMKD\x20\x20\x20\x20STOU\x20\x20\x20\x20PBSZ\x20\r\n214\x20Direct\<br />
    SF:x20comments\x20to\[email protected]\.\r\n");<br />
    ==============NEXT SERVICE FINGERPRINT (SUBMIT INDIVIDUALLY)==============<br />
    SF-Port22-TCP:V=4.20%I=7%D=5/21%Time=4FB9F1A5%P=powerpc-apple-darwin9.3.0%<br />
    SF:r(NULL,20,"SSH-2\.0-OpenSSH_5\.8p1-hpn13v11\r\n");<br />
    No OS matches for host (If you know what OS is running on it, see http://insecure.org/nmap/submit/ ).<br />
    TCP/IP fingerprint:<br />
    OS:SCAN(V=4.20%D=5/21%OT=21%CT=1%CU=39738%PV=N%DS=10%G=Y%TM=4FB9F1BE%P=powe<br />
    OS:rpc-apple-darwin9.3.0)SEQ(SP=C2%GCD=1%ISR=C4%TI=Z%TS=7)SEQ(SP=C4%GCD=1%I<br />
    OS:SR=C6%TI=Z%TS=7)SEQ(SP=C3%GCD=1%ISR=C4%TI=Z%TS=7)SEQ(SP=C2%GCD=1%ISR=C4%<br />
    OS:TI=Z%TS=7)OPS(O1=M584ST11NW4%O2=M584ST11NW4%O3=M584NNT11NW4%O4=M584ST11N<br />
    OS:W4%O5=M584ST11NW4%O6=M584ST11)WIN(W1=16A0%W2=16A0%W3=16A0%W4=16A0%W5=16A<br />
    OS:0%W6=16A0)ECN(R=Y%DF=Y%T=3D%W=16D0%O=M584NNSNW4%CC=Y%Q=)T1(R=Y%DF=Y%T=3D<br />
    OS:%S=O%A=S+%F=AS%RD=0%Q=)T2(R=N)T3(R=N)T4(R=Y%DF=Y%T=3D%W=0%S=A%A=Z%F=R%O=<br />
    OS:%RD=0%Q=)T5(R=Y%DF=N%T=3E%W=0%S=Z%A=S+%F=AR%O=%RD=0%Q=)T6(R=Y%DF=N%T=3E%<br />
    OS:W=0%S=A%A=O%F=R%O=%RD=0%Q=)T7(R=N)U1(R=Y%DF=N%T=3E%TOS=0%IPL=38%UN=0%RIP<br />
    <p>Uptime: 73.841 days (since Thu Mar  8 12:30:21 2012)<br />
    Network Distance: 10 hops</p>
    <p>OS and Service detection performed. Please report any incorrect results at http://insecure.org/nmap/submit/ .<br />
    Nmap finished: 1 IP address (1 host up) scanned in 35.800 seconds</p>
    <p>

Met andere woorden: de persoon heeft het apparaat achter dit IP vrij up-to-date en er is daarom niks aan de hand.

Bijdrager
    Domtoren
    iep op 20 mei 2012

[Toch grappig dat iemand het openzetten van filesharing naar de buitenwereld geen probleem lijkt te vinden maar iets op dropbox zetten doet z\’n alarmbellen rinkelen.

Euh, alambellen? Ik trok de veronderstelling dat dropbox veiliger is dan je eigen fileserver in twijfel.

En een up-to-date L2TP/IPsec verbinding zoals Mac OS X die maakt is echt veilig. Het is niet nodig daar paniek over te zaaien. Een sterk wachtwoord gebruiken (en verschillende wachtwoorden voor AFP en VPN) en verder niet moeilijk doen. Veiligheid is belangrijk maar het moet wel werkbaar blijven.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.