16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    wido

Altijd afsluiten of juist weinig?

Ik gebruik nu ruim een half jaar een Mac en heb een vraag, hopelijk geen domme vraag… Natuurlijk weet ik nu het verschil tussen cmd+Q en cmd+W. Ik vraag me af of het aan te bevelen is programma’s die zijn gebruikt actief te laten en alleen cmd+W te gebruiken. Of is het beter om eenmaal klaar (voor het moment) altijd cmd+Q te gebruiken. Of, dat kan natuurlijk ook, maakt het niet uit?

Bijdrager
    palahala

Als-ie een half jaar oud is, dan heb je vast genoeg geheugen: en dan is Cmd-Q niet noodzakelijk. Voor bijvoorbeeld Mail is het zelfs erg prettig dat het programma actief blijft, toch? Dan zie je of er nieuwe berichten zijn. Met Cmd-Tab naar Mail en dan Cmd-1 om je Inbox tevoorschijn te toveren. Of met Cmd-Tab naar je browser of Finder en dan Cmd-N voor een nieuw scherm.

Finder kun je (zonder hack) niet eens afsluiten, en Dashboard ook niet.

Lekker laten draaien dus, tenzij je het echt niet meer nodig hebt die dag?

Bijdrager
    LighScan

Je hoeft programma’s nooit volledig af te sluiten. Ze gebruiken maar een zeer kleine deeltje van je ram, dus snelheid ga je niet verliezen. Integendeel juist! Programma’s nooit volledig afsluiten maakt dat je programma’s zeer snel terug klaar staan voor jouw wanneer je ze nodig hebt.

Als je echt zeker bent dat je een programma niet meer nodig hebt omdat je het maar is zelden nodig hebt, dan kan je eventueel overwegen deze volledig af te sluiten. Maar eigenlijk ga je echt geen snelheid-daling opmerken mocht je het niet volledig afsluiten.

Bijdrager
    Josebo.

Domme vragen bestaan niet!:wink: Ik laat programma’s als Safari en Mail altijd openstaan, maar de wat zwaardere programma’s sluit ik altijd wel helemaal af. Als een programma is afgesloten vraagt het toch altijd wel iets van het RAM dan wanneer het nog ‘half’ open staat.

Bijdrager
    Bor

Ligt eraan. Voorvertoning draaiende houden maakt bijna niet uit, PhotoShop resulteert in onnodige traagheid. Hangt dus af van het programma.

Bijdrager
    lmalblas

Naast het feit dat programma’s die open zijn natuurlijk in je dock blijven staan, ook als je ze normaal niet permanent in je dock hebt staan. Dit leidt (bij mij althans) tot een flink vol dock, vandaar dat ik veel programma’s gewoon weer uitgooi als ik ze voorlopig niet nodig heb en ze niet standaard in m’n dock staan.

Bijdrager
    wido

Het was Mail dat me dit deed afvragen. Ik merk dat het soms minder goed de MobileMe mailtjes binnenhaalt. Als ik dan cmd+Q doe, doet Mail het weer.
    Maar begrijp ik goed dat je programma’s eigenlijk alleen bij uitschakelen van de Mac hoeft af te sluiten?

Bijdrager
    palahala
    ”wido”

Het was Mail dat me dit deed afvragen. Ik merk dat het soms minder goed de MobileMe mailtjes binnenhaalt.

Huh, hier geen enkel probleem met MobileMe, en ik sluit Mail nooit af met Cmd-Q. Ik zet mijn MacBook eigenlijk ook alleen maar in de slaapstand, en zelden echt uit.

Moderator
    Poezenbeest

Ik ben nog redelijk ouderwets… Ik sluit dus alles af, wat ik niet meer ga gebruiken. Wat wel altijd open staat, is EyeTV (voor opnameschema’s), iTunes, Mail, Adium, iChat, iCal en Safari. Ik merk er niks van als het allemaal open staat, maar dat ervaar ik ook met andere programma’s… het heeft weinig tot geen invloed op de prestaties van de Mac en ik heb een Alu iMac met 2GB en 2,4 GHz… met dit soort snelheden maakt het ook weinig meer uit, omdat alles toch wel snel opent.

OSX kent een vrij slim geheugenbeheer, programma’s, die niks doen, houden ook weinig tot geen geheugen bezet. Programma’s waar je dan wel aan moet denken, zijn programma’s, die constant ‘luisteren’, zoals instant messaging-programma’s en natuurlijk Mail, dat om de zoveel tijd even zoekt naar nieuwe mail.

Bijdrager
    TRML

Ik zet mijn Mac nooit uit en ook mijn programma’s niet, dan had hij maar geen Mac moeten worden hij is ten slotte gemaakt om aan te staan. :P :wink:

Bijdrager
    wido

Programma’s als Mail, iCal, Safari, en Pages laat ik aan staan, want ik heb ze geregeld nodig. Word sluit ik wel steeds af, om een of andere reden wil ik graag dat Word niet meer actief is…
    Trouwens: hoe erg is het als programma’s nog actief zijn, bijv. Mail, als je de Mac uit zet? Dit overkomt me af en toe bij een update, als er geherstart moet worden en ik vergeet Mail af te sluiten.

Bijdrager
    Oppie

Wido, dat is allemaal goed geregeld in het OS; als er nog iets van belang is (saven, printen, e.d.) zal ie eerst vragen om een keus te maken, en als je niet reageert stopt ie gewoon met het uitzet-/herstart proces.

Ikzelf laat alles wat ik regelmatig gebruik (10 à 15 progjes) altijd draaien; de rest sluit ik af. Bv Skype een Google Earth kunnen nog wel eens onevenredig aan je Systeem trekken, op enig moment. Om die reden heb ik ook altijd Activiteitenweergave in de Dock met de CPU-geschiedenis-grafiek; dan zie je onmiddellijk als sommige progjes -die bv op de achtergrond draaien, of in een andere gebruiker- moeilijk gaan lopen doen…

Bijdrager
    sally

Als je muziek opneemt, of het nu met GarageBand is of met Logic Studio, op een MacBook of een MacPro. Alles uit dat uit kan. Met name Mail en Time Machine (afkoppelen)

Bijdrager
    The JM
    ”palahala”

Cmd-1 om je Inbox tevoorschijn te toveren

Moh..Ik heb m’n hele Mac-periode zitten zoeken naar een sneltoets om m’n inbox tevoorschijn te krijgen. Eindelijk, dankjewel;)

Bijdrager
    wido

Wido, dat is allemaal goed geregeld in het OS; als er nog iets van belang is (saven, printen, e.d.) zal ie eerst vragen om een keus te maken, en als je niet reageert stopt ie gewoon met het uitzet-/herstart proces.

Dus dan ‘doet’ OS X zo nodig dus Cmd+Q?

Om die reden heb ik ook altijd Activiteitenweergave in de Dock met de CPU-geschiedenis-grafiek

Dank! Ik wist niet eens dat dit kon!

Bijdrager
    Oppie

1- Ja.
    2- Er kan zoveel moois op een Mac…

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.