30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Alternatief voor Office 2004?

Ik heb ondertussen een jaar met Office 2004 gewerkt en vroeger gebruikte ik ook een OS9 versie. Ik moet zeggen dat ik me vaak geërgerd heb aan het gebrek aan stabilititeit. Het is een programma met onnoemelijk veel mogelijkheden, maar na de grillen zoals onverwachts stoppen, verspringen van tekenobjecten, niet correct afdrukken van bepaalde tekeningen enz.. wil ik toch eens uitkijken voor een alternatief. AppleWorks en Pages hebben te weinig mogelijjkheden.
    Het moet dienen voor opmaken van wetenschappelijke tekstdocumenten, met geimporteerde illustraties en objecten met formules.
    Vroeger gebruikte ik FrameMaker, maar dit wordt niet meer native ondersteund door MacOSX.
    Wie heeft een suggestie?
    TIA

Bijdrager
    de mossel

OpenOffice?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”René

OpenOffice?

Heb ik wel eens geprobeerd, maar leek me traag.

Bijdrager
    PietjePuk

Naast Openoffice heb je ook nog OpenOffice.org, blijkbaar zijn dat 2 veschillende programmas.
    De “.org” versie is beter naar het schijnt. Anders zijn er weinig alternatieven denk ik…

Bijdrager
    Elstar

InDesign?

Bijdrager
    Pieces

NeoOffice (een meer ‘native’ versie van OpenOffice) Kijk even door de user interface heen: Het programma is lelijk als de nacht, maar gaat als een tierelier en kost niets. Als klap op de vuurpijl heb je ook nog min of meer dezelfde mogelijkheden. Zie http://www.neooffice.org

Voor tekstverwerken (is dat de corebusiness toevallig?) is Mellel of AbiWord misschien iets. Of Pages. Het leek me eerst een waardeloos programma, maar nu ik er een tijd mee aan het klooien ben, ben ik groot fan geworden. Je gaat alleen wel anders naar tekstverwerken kijken, en het is de vraag of die schoen je past.

Anyhow: er si maar één office-vervanger die het hele office vervangt en (min of meer) doet alsof ’t een apple-programma is, én ook nog eens stabiel is, én zorg voor consistente opmaak die niet verandert, én die goed omgaat met .doc bestanden…. NeoOffice.

Neo kan ook met wetenschappelijke dingen omgaan. Er zit volgens mij zo’n wetenschappelijke formule-maak-ding bij…

Bijdrager
    ziggy
    Bijdrager
    Erik Joling

Ik heb zelf geen enkel probleem met Word 2004 (versie 11.2.3); wel met Word 2001 onder OS 9.2.2 vanwege de Disk full bug, en verbaas me over je klacht.
    Maar misschien moet je Ragtime eens uitproberen, of een LaTeX-incarnatie.
    AbiWord is volgens mij helemaal niks: merkwaardige schermopbouw met verwrongen tekens als je iets weghaalt of scrollt.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”Erik

Ik heb zelf geen enkel probleem met Word 2004 (versie 11.2.3); wel met Word 2001 onder OS 9.2.2 vanwege de Disk full bug, en verbaas me over je klacht.
    Maar misschien moet je Ragtime eens uitproberen, of een LaTeX-incarnatie.
    AbiWord is volgens mij helemaal niks: merkwaardige schermopbouw met verwrongen tekens als je iets weghaalt of scrollt.

Ik zal best eerst nog eens de laatste update downloaden en dan zien.
    Ragtime’s interface ziet er nogal stroef uit, en Ragtime heeft geen formule-editor.
    Misschien is versie 6 gebruiksvriendelijker.
    Momenteel gebruik ik als formule-editor MathType, en die is ook niet zo stabiel. Misschien beinvloedt dat ook de werking van Office…

Was Office X stabieler dan Office 2004?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”Elstar”

InDesign?

Met Adobe Indesign heb ik totaal geen ervaring. Is het een stabiel prpgramma of heeft het ook zijn kuren?

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”Pieces”

NeoOffice (een meer ‘native’ versie van OpenOffice) Kijk even door de user interface heen: Het programma is lelijk als de nacht, maar gaat als een tierelier en kost niets. Als klap op de vuurpijl heb je ook nog min of meer dezelfde mogelijkheden. Zie http://www.neooffice.org

Werkelijk het afgrijselijkste programma dat ik ooit heb gezien, het lijkt wel of ik Windows draai! Ook is het volledig door vrijwilligers gemaakt, dat ik niet zo erg maar het zorgd er wel voor dat het werkelijk barstensvol bugs zit en dat je je suf updated.

Ik zou het niet doen!

Bijdrager
    Hermanko

Kijk http://www.marinersoftware.com/ hier eens :innocent:

Bijdrager
    AppleMies

Beetje genuanceerder mag wel:wink: Ik draai Neooffice al twee jaar op al mijn Macs in een zakelijk, dus professionele omgeving zonder noemenswaardige problemen. Documenten uitwisselen gaat altijd goed. Het is inderdaad niet de mooiste interface die je kan bedenken maar het is maar gereedschap. Daarnaast wordt over de stabiliteit (of het ontbreken ervan) van Office ook het nodige geschreven………..en dat kost heel veel meer. Nee, dan maar iets minder mooi maar wel gratis.

gr

AppleMies

Bijdrager
    sedikit

Appleworks is nog niet genoemd!!!Verder heb je ook nog “Ulysses”.

Bijdrager
    LoveBug356
    Bijdrager
    KarelWillem
    ”Mac
    ”Elstar”

InDesign?

Met Adobe Indesign heb ik totaal geen ervaring. Is het een stabiel prpgramma of heeft het ook zijn kuren?

Vergeet deze maar even! Dat slaat werkelijk nergens op. Indesign is een professioneel (en duur!) opmaak-programma en heeft niets met tekstverwerking an sich te maken.

Pages van Apple is ook wel een leuke optie misschien?

Bijdrager
    Peach
    ”KarelWillem”
    ”Mac
    ”Elstar”

InDesign?

Vergeet deze maar even! Dat slaat werkelijk nergens op. Indesign is een professioneel (en duur!) opmaak-programma en heeft niets met tekstverwerking an sich te maken.

Pages van Apple is ook wel een leuke optie misschien?

Indd. Daarbij is Pages echt wel niet slecht hoor! Het enige wat ontbreekt is een synoniemenlijst. Er is geen enkel ander programma dat zo vlot (en eenvoudig) mooie documenten laat maken. Klasgenoten zijn er jaloers op:) Het importeren en exporteren verloopt trouwens ook steeds beter.

InDesign is NIETS voor niet-professionelen. Het kost handenvol geld (de prijs van Mac Mini zeker?) en is geen tekstverwerker. Het is een opmaakprogramma. Al je boekjes worden er mee opgemaakt. De tekst wordt er in geïmporteerd.

Op dit moment zijn er maar twee goede tekstverwerkers: Pages en Word.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Jammer dat Pages geen formule-editor ondersteunt.
    Ik hou veel van de templates van Pages, maar ik vind dat je met dit programma toch wel enigszins beperkt bent.
    Of misschien onderschat ik de mogelijkheden. Ik zal een Pages 2.0 grondig bekijken…

Word heeft als tekstverwerker een schat van mogelijkheden, maar als je met veel figuren in lange documenten werkt, kan het problemen opleveren.
    Zo werden hele delen van mijn cursus in de tijd verknoeid door de bug “red cross of death”, die bij Word optreedt als je de fast save option activeert. Alle illustraties werden omgetoverd tot een rechthoek met een rood kruis erin.

Als Office stabieler zou zijn, zou ik er zeker mee verder werken.

Bijdrager
    Peach
    ”Mac

Ik hou veel van de templates van Pages, maar ik vind dat je met dit programma toch wel enigszins beperkt bent.
    Of misschien onderschat ik de mogelijkheden. Ik zal een Pages 2.0 grondig bekijken…

Ik heb nog nooit met de originele templates gewerkt. Maak toch gewoon nieuwe documenten met eigen kleur- en stijlgebruik. Bewaar ze dan als template ét voila.
    Stijlen in Pages vind ik super. Ze werken een beetje zoals css. Je kan vanalles instellen. Een willekeurige stijl kan een bepaalde taal hebben, zeggen welke stijl er moet op volgen, etc. Tabellen gebruik ik nooit dus daar durf ik me niet over uitspreken.

Bijdrager
    Peach

Je kan trouwens ‘relatief’ professionele werkjes afleveren met Pages. Hier ben ik momenteel mee bezig: (uiteraard geëxporteerd naar .pdf) http://users.pandora.be/meirschman/interview%20keuzeproject.pdf
    Dat is nu niet direct interessant, maar het toont toch wel de mogelijkheden van Pages.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”Peach”

Je kan trouwens ‘relatief’ professionele werkjes afleveren met Pages. Hier ben ik momenteel mee bezig: (uiteraard geëxporteerd naar .pdf) http://users.pandora.be/meirschman/interview%20keuzeproject.pdf
    Dat is nu niet direct interessant, maar het toont toch wel de mogelijkheden van Pages.

Jouw document oogt inderdaad erg professioneel

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”sedikit”

Appleworks is nog niet genoemd!!!Verder heb je ook nog “Ulysses”.

AppleWorks is snel en heel stabiel. Maar de mogelijkheden zijn wel beperkter. En ik werk toch liever met de stijlen van Word.
    Alleen het tekenprogramma in AppleWorks vind ik beter dan dat van Office..En dat AppleWorks MathType ondersteunt is graag meegenomen.

Van Ulysses heb ik een positief review gelezen bij MacWorld, maar het schijnt dat je de documenten in dezelfde folder moet opslaan, en dat vind ik een minpunt. Of heb ik het verkeerd voor?

Bijdrager
    Elstar
    ”KarelWillem”
    ”Elstar”

InDesign?

Ik noemde ‘m omdat Mac Hammer Fan in zijn eerste post zegt dat Pages en AppleWorks te weinig mogelijkheden hadden. Als zelfs Pages al te weinig opties heeft, dan moet je misschien toch aan echte opmaakprogramma’s denken.

Indesign mag dan wel professioneel zijn (2 jaar geleden hoorde ik de dtp-ers toch andere woorden gebruiken), ik kan er voor af en toe een boekwerk prima mee uit de voeten. Ik gebruik het steeds vaker, als ik me er weer aan zit te ergeren dat Word ongevraagd voor mij gaat zitten nadenken.
    Op mijn werk zou je ook niet verwachten dat inDesign nodig zou zijn, maar omdat ik toch al Illustrator en Photoshop had, ben ik ook eens dat programma gaan gebruiken. En na 2 jaar ben ik niet de enige.

Duur? Ja, behoorlijk!
    Maar Office is ook alles behalve gratis. Ik weet niet in wat voor organisatie Mac Hammer Fan werkt en ik kan niet in zijn portemonnee (en de voorraad software) kijken, maar mocht je ergens een legale versie van photoshop of zo hebben, dan heb je inDesign (en de rest van Adobe Creative Suite) al voor €600.

Maar misschien dat Peach al een overtuigend argument heeft geplaatst voor Pages.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”Elstar”
    ”KarelWillem”
    ”Elstar”

InDesign?

Ik noemde ‘m omdat Mac Hammer Fan in zijn eerste post zegt dat Pages en AppleWorks te weinig mogelijkheden hadden. Als zelfs Pages al te weinig opties heeft, dan moet je misschien toch aan echte opmaakprogramma’s denken.

Indesign mag dan wel professioneel zijn (2 jaar geleden hoorde ik de dtp-ers toch andere woorden gebruiken), ik kan er voor af en toe een boekwerk prima mee uit de voeten. Ik gebruik het steeds vaker, als ik me er weer aan zit te ergeren dat Word ongevraagd voor mij gaat zitten nadenken.
    Op mijn werk zou je ook niet verwachten dat inDesign nodig zou zijn, maar omdat ik toch al Illustrator en Photoshop had, ben ik ook eens dat programma gaan gebruiken. En na 2 jaar ben ik niet de enige.

Duur? Ja, behoorlijk!
    Maar Office is ook alles behalve gratis. Ik weet niet in wat voor organisatie Mac Hammer Fan werkt en ik kan niet in zijn portemonnee (en de voorraad software) kijken, maar mocht je ergens een legale versie van photoshop of zo hebben, dan heb je inDesign (en de rest van Adobe Creative Suite) al voor €600.

Maar misschien dat Peach al een overtuigend argument heeft geplaatst voor Pages.

Ik sta in het onderwijs en gebruik momenteel Office voor mijn cursussen. Ik zou heel de Adobe Creative Suite kunnen aanschaffen voor 500 EUR. Vroeger heb ik al overwogen om Photoshop aan te kopen, maar momenteel gebruik ik een goedkoper alternatief: Canvas X. (en ook Graphic Converter).
    Ik moet zeggen dat ik in Word vooral een hekel heb aan het random ongewild verplaatsen van kaders en tekeningen. En als ik sommige van die tekeningen dan weer zelf verschuif, verspringen ze soms naar onmogelijke plaatsen of “verdwijnen” ze ook achter de voettekst. Heel vreemd.
    Ik heb in het verleden ook FrameMaker gebruikt, dat goed overweg kan met lange documenten en een heel goede formule-editor heeft, die zelfs sommige zaken automatisch uitrekent.
    Helaas is Adobe gestopt met FrameMaker voor Mac…

Bijdrager
    Pieces

*breekt toch nog even een lans voor neo*

NeoOffice intussen al geprobeerd? Kost nietsnoppesnada en is nét iets uitgebreider dan Pages. Alleen een prachtige opmaak kost wat meer tijd. Het rechttoerechtaanramwerkvanWord met wat gekke dingen (afbeeldingen, mathematische reut) ertussen gaat picobello!

Op dit moment zwalk ik een beetje heen & weer tussen Pages en Neo, sinds ik het steeds maar weer in Word voor elkaar krijg om tijdens het tiepen de opmaak te vergallen.

(tijdens het typen bijvoorbeeld ineens :apple:-i indrukken om cursief verder te gaan; halverwege de zin te bedenken dat ’t eigenlijk toch allemaal in ’t midden moet (:apple-E:) en…. voilá! Alles (!) staat ineens gecentreerd, lijstjes weg, hoofdstuknummering adieu…)

Neo is wat zwaarder dan Pages, omdat OpenOffice (waar ’t van is afgeleid) niet zomaar naar OSX geschreven kan worden. NeoOffice maakt voor een aantal dingen een vertaalslag met Java. Maar… Rappere processor (dan G3/333) & genoeg geheugen (512 Mb will do) en weg ben je!

Bijdrager
    Buzz
    ”Mac

Het moet dienen voor opmaken van wetenschappelijke tekstdocumenten, met geimporteerde illustraties en objecten met formules.

Heb je al eens gekeken naar het tekstopmaakprogramma LaTeX? Het wordt heel erg veel gebruikt voor tijdschriften en boeken in de exacte wetenschappen. De kwaliteit van de opmaak van formules is ongeevenaard.

Groot nadeel is misschien dat het geen tekstverwerker is, en daardoor voor verstokte Word gebruikers een stijle leercurve heeft. Je schrijft je tekst samen met commando’s die de opmaak bepalen in een tekstbestand, zet de illustraties er in eps of pdf formaat bij en LaTeX maakt er een prachtige postscript of PDF file van. De opmaak wordt bepaald door aparte stijl-files, die veelal door uitgevers gratis worden aangeleverd, maar ook in ruime mate worden uitgewisseld door gebruikers.

LaTeX heeft ook een geavanceerd systeem voor het plaatsen van de illustraties en tabellen, waardoor er vrijwel altijd automatisch een mooie bladspiegel ontstaat. Het steeds maar blijven slepen en verspringen van die dingen in Word en andere tekstverwerkers en opmaakprogramma’s is dus geen sprake van.

LaTeX is afkomstig uit de UNIX-wereld, en draait dus prima op OS X. TeXShop is een prima front-end. Het bevat een tekst-editor, GUI-knoppen en menus om je op weg te helpen, en een PDF-viewer gebaseerd op Spotlight waarmee je snel je weg kan vinden in de brontekst en het eindresultaat.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Voer om eens uit te testen in het weekend. Bedankt voor alle suggesties.

Bijdrager
    trabant

Papyrus

Klein, snel en stabiel met grote documenten. In het Duits en het Engels. Kost €99,-

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”Pieces”

*breekt toch nog even een lans voor neo*

NeoOffice intussen al geprobeerd? ….!

Hij kan de illustraties slechts printen met een resolutie van 300dpi en dat is voor mij te weinig.
    Jammer.
    Het programma is geschreven door vrijwilligers.
    Op mijn G4 beige is het veel te traag. Vroegere Word documenten worden trouwens niet goed geopend. Er verschijnen veel rare tekens.
    Dan nog liever Office 2004.
    ik heb trouwens de indruk dat na de updaters hij toch wat stabieler is.
    Papyrus voldoet ook niet aan mijn eisen.
    Ik zou wel eens Indesign proberen, maar zal dit zeker nu niet kopen. Ik wacht tot de Universal versie uit is… Heeft Indesign ook zo veel grillen?
    Adobe’s vroegere Framemaker was dan wel niet zo gebruiksvriendelijk, maar het was toch wel een zeer stabiel programma. En voor wetenschappelijke documenten zeker interessant.
    Helaas, er is geen OSX versie.

Bijdrager
    iGeysir

even een oud topic omhoog bumpen… :)
    ik heb al het bovenstaande eens doorgenomen omdat ik opnieuw zit te dubben of ik nu office 2004 moet aanschaffen; ik heb nog office x op mijn oude PB G4, maar Word is daarop vreselijk onstabiel. op mijn nieuwe macbook wil ik iets degelijks.
    ik heb verder al 2 jaar geleden mellel aangeschaft; wel snel maar verder vind ik het niet zo’n eenvoudig programma, al doen de makers overkomen dat dat wel zo is. bovendien ontbreken er heel veel essentiële functies.
    het probleem is dat ik heel veel tekstdocumenten moet uitwisselen, vnl. voor mijn werk. mijn collega’s typen iets, ik typ iets, dan zij weer enz. en ik denk dat er dan echt geen enkel alternatief is voor word, hoe jammer dat ook is.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.