9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    pruus

Alternatief voor Dreamweaver

Wat is een goed alternatief voor Dreamweaver voor de Mac is mijn zoektocht. Met high Siërra draait de versie 6 niet meer. En ik wil niet upgraden bij Adobe. Welke -vergelijkbare/goede- alternatieven zijn er volgens jullie?

• Dit onderwerp is gewijzigd 11 maanden, 1 week geleden door  pruus.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 11 maanden, 1 week geleden door  pruus.

Bijdrager
    Shmoo

Atom is de beste, stoerste, dikste en meest hackable (jeukjeuk) Code Editor op dit moment.

Het is natuurlijk een beetje een persoonsgebonden dingetje geworden zo’n code editor. Iedereen gebuikt ‘m tegenwoordig anders of zoekt een editor die goed past bij zijn/haar stijl van werken en dan vooral qua integraties.

Zelf ben ik altijd trouw gebleven aan Coda 2 omdat ik er zo aan gewend ben geraakt en ik ook niet iemand ben die op elk nieuw hip dingetje of Framework springt. Coda 2 is nog steeds supported maar de developer is volgens mij wel al begonnen aan Coda 3 wat een betaalde upgrade zal worden dus mocht je zoiets willen kopen dan zou ik daar even bij Panic over informeren. Niet dat je vandaag een licentie koopt en over een half jaar komen ze met een nieuwe versie. Al zijn ze van nature uit heel schappelijk met dat soort dingen.

Een hulpprogramma dat ik voor geen goud meer wil missen is CodeKit, dat heeft plugins voor Coda en Sublime Text waardoor je maar op CMD + S hoeft te drukken en dan zijn alle aanpassingen meteen zichtbaar in je browser. Geen browser reloads meer en een ingebouwde Bonjour server zodat al die veranderingen ook meteen 1-op-1 plaatsvinden op je iPad en iPhone. Extreem handig.

Sublime Text is nog zo’n stevige dinosaurussen in dit wereldje die heel veel mensen gebruiken en gewoon extreem kwaliteiten is.

Het is dus erg persoonlijk zo’n keuze en het komt al snel neer op wat je wilt gaan doen en waar je mee werkt. Er zijn ook niet veel slechte keuzes meer. De slechtste keuze heb je nu waarschijnlijk in bezit, dus je kunt alleen maar beter.
    Als webdeveloper kun je 100% Adobe Free werken en kosten je app licenties mogelijk 300,- per 5 jaar.

Bijdrager
    pruus

Bijdrager
    Maikelw

Top reactie, @shmoo!

Ikzelf gebruik af en toe Brackets, Ook gemaakt door Adobe (als ik mij niet vergis) maar gratis en open-source.
    Voornamelijk handig om code even te bekijken en kleine aanpassingen in door te voeren (maar ik denk dat hij voor het schrijven van nieuwe code ook uitstekend bruikbaar is)

https://alternativeto.net/software/brackets/

Bijdrager
    joffrie

Ik ben ook aan het rondkijken om over te stappen op alternatieve software. Niet alleen voor Dreamweaver, maar ook voor alle andere Adobe software.

Espresso lijkt mij wel een goed alternatief. https://espressoapp.com
    Ik gebruik al jaren het programma CSSEdit, en dit is van dezelfde maker. Een beetje de opvolger zeg maar en uitgebreid met een web editor en uploader. Espresso is geen WYSIWYG-app, maar ook niet puur coding, een mooie combinatie lijkt mij.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 1 week geleden door  joffrie.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Dreamweaver was ook mijn eerste editor, alweer enige tijd geleden (CS4)
    Na wat dingen geprobeerd te hebben, o.a. Espresso, Aptana studio en nog wat dingen uit die tijd, ben ik blijven hangen bij Coda met een paar handige plugins en ben daar al heel lang tevreden over.

Daarnaast ook Codekit als LESS compiler en Sourcetree voor version control.
    Verder blijft een goede FTP app onontbeerlijk, bij mij is dat Transmit.

Net als Shmoo zit ik niet te springen om de hipste, meest cutting edge en state of the art applicaties en al helemaal niet als ik daarvoor ingewikkelde dingen moet doen in de Terminal of uren bezig ben een ontwikkelomgeving in te richten.
    Dit werkt allemaal prima samen en is stabiel en betaalbaar. Support van Panic is goed.

//bewerk//
    overigens gebruik ik Coda al vrij lang. Ik blijf het gebruiken omdat ik het ken en omdat het, voor mij althans, werkt.
    Als ik nu iets zou moeten kiezen zou ik misschien wel op iets heel anders uitkomen.
    Voordeel van die open source apps is dat je ze gratis kan proberen.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 1 week geleden door  EagerB0bNerd.
    • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door  EagerB0bNerd.

Bijdrager
    pruus

@allen, dank voor jullie informatie. Toch nog even wat testtijd om te kiezen.

Bijdrager
    Maurits

Toen ik (jaren geleden) websites beheerde werkte ik met deze twee tools

Komodo Edit (lelijk,vooral code gebaseerd, maar gratis)
    Freeway Pro (mooier, vele templates, vanaf €40)

https://www.activestate.com/komodo-ide/downloads/edit
    https://www.softpress.com/freeway-pro/

bekijk ze eens

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

https://codeanywhere.com
    online,
    gratis, en er zit FTP bij

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.