20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    DRXWSD

Alternatief voor de Apple Superdrive?

Hallo

Ik zoek een alternatief voor een Apple Superdrive.
    Nu denk ik er een gevonden te hebben:

http://www.benl.ebay.be/itm/Weises-Gehause-Slot-in-Laufwerk-f-Apple-Superdrive-Mac-Mini-A1347-iMac-SATA-12-7-/140869107149?pt=DE_Computer_Sonstige&hash=item20cc73fdcd

Kan iemand me zeggen of dit zoals de Superdrive is?
    En of ik er Blu-Ray’s mee kan afspelen? En of dit ook zou werken op mijn iMac 27″ (huidige model)

Thanks

Bijdrager
    eiko

Gaat niet werken in het huidige model……………

Sleutelbeheerder
    Night

Nee, het is slechts een behuizing om een Apple Superdrive in te stoppen. (Gehause)

Wil je een goed alternatief, kijk dan naar een USB-2 of -3 blu-ray writer. Een aantal zijn ook Apple compatible:
    http://external-blu-ray-drive-review.toptenreviews.com
    http://www.digistor.com/Blu-ray-Burners
    http://www.lg.com/nl/optical-disc-drives-dvd-blu-ray/lg-BE08LU10-blu-ray-disc-rewriter-extern

Als je alleen wilt afspelen, zoek dan eens in Google naar “blu ray player Mac”.

Deze werken gewoon prima met de 2012 27″ iMac i.c.m. b.v. Toast Titanium 11.

Geblokkeerd
    Anoniem

Zometeen heb je een mac, met niks erin, zelfde prijs.
    En dan moet je superdrive kopen, thunderbolt kopen voor usb en externe monitor en kaartlezer bij etc etc. Allemaal voor meer prijs voor minimaal 100 euro.

Bijdrager
    Rickje

Ehm.. dus?
    Ook mis ik een beetje de relevantie van je post.

Geblokkeerd
    Anoniem

Dat ze te vroeg zijn met de superdrive uit de mac te halen en het eigenlijk uit commercieel inzicht gedaan word.

Bijdrager
    mowat

&Meeuw ,
    en dan laten ze ook nog de FireWire aansluitingen verdwijnen terwijl dat toch altijd aangeprezen werd als HET kindje van Apple , het beste van het beste. Ondertussen zit je wel met allemaal externe F/W schijven. Apple wil ons blijkbaar enkel nog toestellen leveren waar we allemaal externe spullen moeten gaan bijkopen. Alsof een Apple nog niet genoeg kost … All- in – One ???? Wat betekent dat ook weer ?

Sleutelbeheerder
    Night

Apple levert ook prima FW2TB connectors;)

Bijdrager
    TheBigZ
    Night op 23 juli 2013

Apple levert ook prima FW2TB connectors.

Dat klopt.

Maar als je verstandig bent koop je externe opslag met USB3.0 (ipv TB) poorten en monitoren met DisplayPort (ipv TB) om te voorkomen dat je straks weer met incompatibele spullen zit.

Bijdrager
    computer space

Op Ebay heb je voor 20€ een externe USB BluRay speler/DVD brander. Werkt perfect. MacBluRay (of een van de tien klonen met andere naam) software is beetje schimmig, maar doet zijn ding, alleen zijn bij sommige BR’s de kleuren afwijkend. Programma komt uit China (alle klonen komen van hetzelfde adres) en de betaling is vaag, maar goed. Groot voordeel van de software: geen menu’s, geen BUMA waarschuwingen, geen trailers. Gewoon de film: lekker to the point.

Dit soort dingen:
    http://www.ebay.co.uk/itm/External-USB-2-0-3D-Blu-Ray-Drive-Player-BD-ROM-DVD-RW-Burner-Rewriter-Copier-/261110906940?pt=UK_Computing_Drives_Storage_CD_DVD_Drives_ET&hash=item3ccb6c403c
    Kijk bij co.uk, deze is niet te verzenden naar NL, maar er zijn soortgelijke aanbiedingen die wel verzenden. Heb je ook geen gedoe met invoerrechten.

Enige nadeel van de iMac is een beetje Judder omdat het scherm niet geschikt is voor video-playback. Maar als ik het niet had verteld was het misschien niet eens opgevallen.

Bijdrager
    Buzz
    mowat op 23 juli 2013

en dan laten ze ook nog de FireWire aansluitingen verdwijnen terwijl dat toch altijd aangeprezen werd als HET kindje van Apple , het beste van het beste.

Apple maakt al zeker 6 jaar lang geen echte reclame meer voor FireWire op de Mac. Vijf jaar geleden verschenen er al MacBook modellen zonder FireWire poort. Thunderbolt verscheen 2.5 jaar geleden. Fabrikanten van high-end audio apparatuur zoals Apogee zijn ook al jaren geleden naar USB overgestapt. Alleen een enkele fabrikant van hard disks verkocht de afgelopen jaren nog wat apparaten met FireWire, en dan alleen naast andere aansluitingen als eSATA en USB. Als je nu opeens verontwaardigd bent over het afwezig zijn van FireWire poorten op Macs heb je een behoorlijk lange tijd onder een steen geleefd.

Bijdrager
    computer space

Alleen is er geen alternatief voor in de plaats gekomen. Dat blijft jammer. Firewire kon flink wat watts leveren aan randapparatuur, en je had een knup-maar-raak mogelijkheid. 1 HD op 2 macs tegelijk, geen probleem. Wanneer gaat een big-shot nu eens HD-base-T promoten? Al dat draadloze geneuzel nu. Stroom moet toch nog van A naar B, kun je er beter meteen data bijstoppen. Met HD-baseT kunnen we meteen 9 van de 10 240V kabels in huis weg doen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Daar hoef je niet voor onder een steen te leven @Buzz_d.
    De meeste die een mac laptop kopen doen er minimaal 3 jaar mee.
    Ik heb krap anderhalf jaar met een mac gedaan, waar firewire op zat btw. Maar die ging meerdere malen kapot en kapot. De volgende was zonder firewire. En die heb ik nu krap 2,5 jaar. Dus weet mowat heeft zeker gelijk en een punt.

Bijdrager
    Buzz

MEEUW: Het gaat er hier niet om hoe lang je met je laptop doet. Mowat doet alsof Apple gisteren nog zo reclame heeft gemaakt voor FireWire dat hij zich nu daardoor bekocht voelt, nu hij een verloopje nodig heeft. Dat terwijl Apple FireWire al jaren zo’n beetje doodzwijgt.

En computer space: Ook grote onzin natuurlijk, dat het een voordeel is dat je 1 hd op 2 macs tegelijk kan aansluiten met FireWire. Ja, je kan zo fysiek de verbinding maken, maar uiteraard kan je de schijf op deze manier niet van twee Macs tegelijk gebruiken. De tweede FireWire poort is bedoeld om randapparatuur in een keten aan te sluiten. Je kan geen twee computers in die keten gebruiken. Precies hetzelfde geldt trouwens nu ook voor Thunderbolt randapparatuur.

En HDBaseT komt qua mogelijkheden niet eens in de buurt van Thunderbolt. Het enige voordeeltje is dat er wat meer stroom door het draadje kan.

Geblokkeerd
    Anoniem

Dus alles is onzin in jouw ogen Buzz_d :)?
    Het ging niet om hoe lang je met je mac doet. Je suggerteeerd dat iemand lang onder steen heeft gelegen, terwijl tijdsvlak eigenlijk (gezien de tijd dat je een macbook gebruikt) helemaal niet zo lang is.
    firewire moest het net zo maken als USB. En thunderbolt promoten ze zelfde als firewire. En over paar jaar dan horen we niks meer erover, de producten gaan nog wel over de toonbank. En ineens is er een nieuwe poort weer. dag rand apparatuur, en weer nieuwe spullen aanschaffen voor belachelijke prijs. Daar -om dat punt- ging het ons om.

Bijdrager
    Buzz

Ja, inderdaad, er wordt hier op dit forum behoorlijk wat onzin verkondigt, en jouw bijdrage in dit draadje is daar weer een goed voorbeeld van.

Kom nou niet nog een keer aan met dat FireWire zo is gepromoot door Apple. Dan heb je het wel over zo’n 10 tot 15 jaar geleden, dat dat op zijn hoogtepunt was! Als je dat nu als argument gebruikt heb je gewoonweg de afgelopen 6 jaar niet opgelet. En kom nou ook niet nog een keer aan met dat je je FireWire randapparatuur moet weggooien. Daar hebben ze nu juist dat verloopje voor gemaakt.

En ook als dat verloopje er niet zou zijn is het volgens mij nogal kortzichtig om zo te klagen. Soms is er gewoon een moment dat je met de tijd mee moet gaan of moet afhaken. Zo is het met de floppy disk gegaan, met de parallelle en seriële poort, met SCSI, etc., etc. En wat recenter is het ook zo gegaan met de PowerPC architectuur, met optische drives, en met FireWire gaat dat langzaam maar zeker ook zo. Zo zal er in de toekomst vast ook een moment komen dat er een beter alternatief is voor USB en Thunderbolt, en dat die twee technologieën langzaam of snel worden uitgefaseerd.

Daar kan je elke keer wel heel verontwaardigd over gaan doen, maar dat lijkt me toch niet de moeite waard. En ja, ik heb zelf ook een aantal FireWire apparaten in huis die ik niet meer gebruik, omdat ik ben overgestapt op een modernere Mac. Die apparaten kan ik óf nog een keer gaan gebruiken via zo’n verloopje, óf ik kan ze als afgeschreven beschouwen en weg doen. Maar om nou met enige regelmaat mee te doen met een potje gezamenlijk hierover jammeren, zoals op dit forum nogal eens gebeurt, vind ik behoorlijk kinderachtig en dom.

Bijdrager
    iep
    computer op 23 juli 2013

Firewire kon flink wat watts leveren aan randapparatuur, en je had een knup-maar-raak mogelijkheid.

Dat kan Thunderbolt veel beter dan Firewire. Het is een wat flexibeler protocol omdat het in wezen niet meer dan externe PCIe is; daarmee vergeleken is Firewire uiterst beperkt inzetbaar. Die flink wat Watts kan nu ook nog maar is in de loop der tijd minder noodzakelijk geworden. Veel spullen zijn al dusdanig zuinig gemaakt dat je ze met een usb2 poortje prima kunt voeden. Met usb3 gaat het nog wat makkelijker omdat die iets meer kan leveren en de nieuwere versie van usb3 al helemaal maar daar is nog geen implementatie van. Wat dat betreft is Firewire door de technologische ontwikkeling elders lang en breed ingehaald. Enige reden waarom het nog op een aantal Macs zit is vanwege legacy. Er zit dus nog enig commercieel belang aan om Firewire te supporten (vandaar ook de TB-FW800 adapter).

Bijdrager
    computer space
    Buzz_D op 23 juli 2013

En HDBaseT komt qua mogelijkheden niet eens in de buurt van Thunderbolt. Het enige voordeeltje is dat er wat meer stroom door het draadje kan.

Komen weer andere mogelijkheden voor in de plaats, is veel goedkoper, en kan tot 100m kabellengte gebruikt worden. Enige waar het nut van Thunderbolt 2 echt tot uitdrukking komt is met externe videokaarten. Alle andere dingen kunnen prima met HDbaseT.

Bijdrager
    Buzz

Alweer onzin. Niet alleen is het niet waar, het is ook nog eens het tegenovergestelde van de werkelijke situatie.

HDBaseT is eigenlijk alleen bedoeld voor multimedia content, zeg maar HDMI met wat extra. Qua data overdracht is het compatibel met 100 Mbit/s Ethernet, dat is een slakkengangetje, zelfs vergeleken met USB.

Het nut van Thunderbolt ligt hem er nu juist in dat je het, naast allerlei high-end audio video en opslag toepassingen, ook simpelweg kan gebruiken voor verloopjes naar FireWire, USB, Gigabit Ethernet, etc. Of als je niet van verloopjes houdt, dan bouw je dat alles in in een display, zoals Apple’s Thunderbolt Display, zodat je door één Thunderbolt draadje aan te sluiten een van alle mogelijke aansluitingen voorziene desktop workstation maakt van een 11 inch MacBook Air.

Mocht HDBaseT (of welke andere multimedia aansluitmogelijkheid dan ook) ooit een succes worden voor multimedia en thuisnetwerkjes, dan kan een fabrikant ook een verloopje maken van Thunderbolt naar die nieuwe aansluiting, en blijkt je Mac van vorig jaar ineens prima op de toekomst voorbereid. Doe dat maar eens na met HDBaseT of USB, of wat dan ook.

Bijdrager
    iep

Wikipedia heeft een hele aardige definitie:

HDBaseT supported by the HDBaseT Alliance, is a consumer electronic (CE) connectivity technology for transmission of uncompressed high-definition video (HD), audio, power, home networking, and some control signals, over a common cable with a standard connector.[2]

En dat laat ook goed zien waar de beperkingen liggen. Het is gericht op multimedia toepassingen zoals die gebruikt wordt door de gemiddelde consument. Thunderbolt is algemener dan dat. Bijgevolg is Thunderbolt daardoor ook voor veel meer zaken in te zetten is dan alleen huis, tuin en keuken gedoe (denk aan iets als high performance computing). Voor bedrijven die computers maken is Thunderbolt daardoor veel aantrekkelijker, ze kunnen daar immers een veel grotere doelgroep mee bedienen. Dit laat dan ook weer goed zien dat Apple niet alleen aan de consumenten denkt en de professionals wel degelijk hoog in het vaandel heeft staan. Immers, dan waren ze voor iets als HDBaseT gegaan want dat biedt voor menig consument meer dan genoeg mogelijkheden.

Eigenlijk moeten we die onzin van Thunderbolt, HDBaseT, etc. gewoon de deur uit doen en voor iets als externe PCIe gaan (dus de bestaande technologieën uitbreiden ipv weer iets nieuws te bedenken). Maar ja, waar men geld ziet… HDBaseT lijkt overigens weinig met computers te maken te hebben. Het ziet er vooral uit als iets wat bedacht is voor TV’s en andere multimedia devices zodat je daar bijv. ook van internetdiensten gebruik kunt maken (IPTV, browsen op je tv, YouTube, enz.). Het sluit aan op de hedendaagse smart tv’s.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.