15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Ewout

Alternatief voor Apple Foto’s

Hallo,

Al een paar OS versie heb ik moeite met het foto programma van Apple. Meer dan een foto weggooien geeft een app die niet meer reageert en ook de filmpjes in 4K van mijn iPhone 12 Max laten het programma wederom crashen. Langzaam gewend geraakt dat Apple steeds minder stabiel software maakt zoek ik nu eigenlijk een alternatief voor ‘foto’s’ Sinds de allereerste versie meegewerkt en eigenlijk genoeg voor mijn behoeftes. Het opnieuw importeren van 65gb aan foto’s heeft ook niet mogen baten.

Mijn wensen zijn: liefst gratis of niet heel duur (dus geen creative suite) simpel organiseren van foto’s op jaren en eigen mappen zoals bijvoorbeeld ‘klussen’ etc.

Graag een beetje snappy (Mac mini 2018 met 16gb) liefst in de stijl van Apple programma’s.

tot nu toe las ik dat Adobe Bridge een alternatief kan zijn, maar ik hoor liever jullie mening.

groet,

Ewout

Bijdrager
    KarelWillem

Adobe Bridge

https://www.adobe.com/products/bridge.html?red=a

;)

Download het, kieper er een paar foto’s en films op en kijk wat je er van vindt.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door KarelWillem.
    Sleutelbeheerder
    Night

Als je erg aan je privacy gehecht bent, moet je de tweede optie maar negeren:

• Adobe Lightroom. Adobe Lightroom is een perfecte vervanger voor Apple Foto’s
    • Google Photos. Google Photos is een online fotobewerkings- en management programma, compatible met Windows, Mac OS en Android
    • XnView
    • FastStone Image Viewer
    • Luminar
    • PhotoScape
    • Photopea
    Bijdrager
    Antwoordapparaat

Ewout op 7 december 2020 om 17:40
    Al een paar OS versie heb ik moeite met het foto programma van Apple. Meer dan een foto weggooien geeft een app die niet meer reageert en ook de filmpjes in 4K van mijn iPhone 12 Max laten het programma wederom crashen.

Dit is wel erg jammer, ‘Foto’s’ voldoet aan al je voorwaarden en dit zijn in mijn ervaring geen dingen die ik vaak voorbij zie komen. ‘Foto’s’ is juist een heel stabiel programma. Welke macOS versie heb je, kun je iets afleiden uit de crash-rapporten (of hier eens plaatsen)?

Bijdrager
    GoeieDag

Ik ben het helemaal eens met Antwoordapparaat.

Foto’s is normaliter rete-stabiel, en problemen ermee komen niet vaak voor. Als Foto’s je beviel -wat voor veel gebruikers zal gelden- is het zonde om ‘m niet te gebruiken. Dus misschien proberen het probleem in Foto’s zelf op te lossen?

Sleutelbeheerder
    Night

In dat geval zou ik dit eens nalezen:

https://support.apple.com/nl-nl/HT204967

Bijdrager
    Ewout

<p class=”cite”>GoeieDag op 7 december 2020 om 20:15</p>
    Ik ben het helemaal eens met Antwoordapparaat.

Weet je, ik ook. ik gebruik het al zolang het bij de Mac is meegeleverd. Maar het is zoooo stroperig. Een zestal foto’s weggooien duurt minuten. Uiteindelijk heb ik alle foto’s losgeweekt uit foto’s en in een paar mappen opgeslagen. Heel de Library van foto’s gewist (met een goeie backup achter de hand) en alle foto’s in een nieuwe library geïmporteerd . ik had gehoopt dat dan het probleem wel opgelost zou zijn, maar helaas. ik moet nog honderden foto’s verwijderen maar het gaat bijna niet omdat het zo traag gaat.

De beperkte mogelijkheden om de database te checken op fouten levert eigenlijk niks concreets op. Ik merk eigenlijk dat ik de oude Apple mis (it just works).

Zelf ben ik jarenlang professioneel bezig geweest met Apple en software als AASP (sinds 1992), maar nu ben ik al 14 jaar niet meer dan een gebruiker en heb m’n feeling met het systeem wat door de jaren verloren. Helaas maar waar.

Ik ga toch nog eens opnieuw bekijken wat ik zou kunnen doen om het weer werkend te krijgen. Tips zijn heel erg welkom. Groeten vanuit Noorwegen,

Ewout

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Maar antwoord op de vragen……?

Antwoordapparaat op 7 december 2020 om 19:55

Welke macOS versie heb je, kun je iets afleiden uit de crash-rapporten (of hier eens plaatsen)?

Ik herken dat miet Ewout, het programma hoort supersnel te werken. Foto’s verwijderen gaat net zo vlot als je prullenbak legen, nooit een probleem mee gehad. Daar moet echt meer aan de hand zijn.

Bijdrager
    Ewout

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 7 december 2020 om 20:32</p>
    Maar antwoord op de vragen……?

Antwoordapparaat op 7 december 2020 om 19:55

Welke macOS versie heb je, kun je iets afleiden uit de crash-rapporten (of hier eens plaatsen)?

Ik herken dat miet Ewout, het programma hoort supersnel te werken. Foto’s verwijderen gaat net zo vlot als je prullenbak legen, nooit een probleem mee gehad. Daar moet echt meer aan de hand zijn.

Sorry Antwoordapparaat; Nu Big Sur en daarvoor Catalina. De logfiles moet ik nog doorheen. Heeft foto’s z’n eigen of is dat ingepakt in een systeemlog?

Ik probeer nu nog een keer de herstel optie die ‘Night’ opnieuw onder m’n aandacht bracht.

Ewout

Sleutelbeheerder
    Night

En 65 GB aan foto’s is ook niet belachelijk veel. Foto’s kan – normaal gesproken – makkelijk het 10-voudige aan.

Ik ben persoonlijk nog niet echt fan van Big Sur; er zitten mij nog teveel bugs in (en wellicht is jouw foto’s probleem er één van)

Het herstel kan overigens (afhankelijk van je internetverbinding) wel een hele poos duren, omdat je veel foto’s in iCloud hebt staan. Die worden na de DB repair opnieuw gesynct.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Als ‘Foto’s’ crasht krijg je toch een venster met een rapportje? En anders eens in de ‘Console’ app kijken na een crash of je daar wat kunt vinden.

Bijdrager
    OMT-fan

Heb hier een fotobibliotheek van ruim 30 albums, 13.000 foto’s en 500 film(pjes), totaal 225Gb.

Mac draait op Big Sur en heb nooit problemen ervaren vwb de snelheid, maar ik doe niets met iCloud omdat ik een NAS gebruik.

Er moet dus duidelijk iets anders aan de hand zijn en dat lost zich waarschijnlijk niet op door een ander programma te gaan gebruiken.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 2 weken geleden door OMT-fan.
    Bijdrager
    Ewout

Ik heb toch nog maar eens geprobeerd om de bibliotheek opnieuw op te bouwen en ik moet zeggen; het lijkt op dit moment wat beter te gaan. Honderd foto’s weggooien koste nu maar een paar seconden. Wel vreemd, want ik heb dit onder Catalina ook al een paar keer gedaan maar toen hielp het eigenlijk niks.

Voorzichtige inschatting is voor nu: Ik kan nog even doorgaan met Foto’s.:-) Da’s fijn want het doet normaal gesproken precies wat ik wil. Niets speciaals maar alleen maar overzichtelijk m’n foto’s opslaan en makkelijke mapjes met de verschillende onderwerpen maken. ik ben weer blij.

Heel hartelijk dank aan diegenen die de moeite hebben genomen om een serieuze en normale reactie te geven. Da’s best bijzonder tegenwoordig op het internet.

Groeten, Ewout

Bijdrager
    Ewout

Kwam er trouwens net achter dat de bibliotheek ruim 225Gb en 42.000 foto’s en filmpjes was. Helemaal sinds 2001.:-)

Bijdrager
    kuno

Ik zoek ook naar een alternatief voor Apple foto’s maar voor een andere reden.. ik zou het delen van bepaalde foto’s en albums verder willen laten gaan dan de Apple foto’s lijkt te faciliteren. Het gaat om een besloten groep, binnen mijn gezin. We hebben allemaal een iCloud account, eigen foto’s, albums en veel dezelfde foto’s.

ik maak er een hobby van onze foto’s (30.000) te organiseren in albums en o.a. personen (gezichten) toe te wijzen.
    is het mogelijk om dit (in een alternatief) te doen?

omdat de foto’s app maar met 1 iCloud account werkt lijkt dit  iet te kunnen met de foto’s app.

Concreet voorbeeld: ik heb een gezicht toegevoegd aan een foto en wil eigenlijk dat die foto en dat gezicht ook toegevoegd wordt aan de bibliotheek van mijn andere gezinsleden.

fijn als iemand met suggesties wil en kan komen! Ben benieuwd.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.