23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    apple1499

Alternatief CleanMyMac?

Kent er iemand van jullie en goed en gratis alternatief voor clean my mac? Zoja, welk?

Bijdrager
    Macosxachist

Andere tooltjes zijn net zo zinloos als Clean My Mac. Maar als je zo graag wilt, probeer dan Onyx maar.

Bijdrager
    Yaris
    unSOUND op 23 maart 2010

Bij al die tools komt het op hetzelfde neer: ze ruimen bestanden op die helemaal niet weg hoeven, wat dus zelden tot nooit nut heeft, maar hebben ook de neiging om te veel weg te gooien, waarna OS X en de software erop ineens raar kan gaan doen… De kans dat je er baat bij hebt is dus vele malen kleiner dan de kans dat het de boel verstiert… En daarom zal bijna niemand met een beetje verstand van OS X dergelijke software aanbevelen…

Bijdrager
    apple1499

Ik weet dat deze programma’s vaak te veel weggooien, maar er staan nog veel bestanden op de mac van programma’s die al lang verwijderd zijn. Ik zou die graag weg hebben.

Bijdrager
    Sanderman1992

Appzapper:-)

Bijdrager
    Vinhelper

Ik raad je wel aan een backup te maken met Time Machine.

En als je dat niet doet, moet je niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent als je straks je Mac opnieuw kan installeren.

Just my 2 cents.:smile:

Bijdrager
    Hansi2124

Waarom verwijder je dat dan niet gewoon zelf met de hand als je dat weet?

apple1499 op 28 januari 2011

Ik weet dat deze programma\’s vaak te veel weggooien

Verder zeg ik niets… :sealed:

Bijdrager
    Oppie
    Bijdrager
    intense megavis

Zorg in ieder geval dat je een goede backup hebt!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    apple1499 op 28 januari 2011

Ik weet dat deze programma\’s vaak te veel weggooien, maar er staan nog veel bestanden op de mac van programma\’s die al lang verwijderd zijn. Ik zou die graag weg hebben.

Dan zul je op dit moment weinig aan zo’n tool hebben, want ze gebruiken voor zover ik weet allemaal de applicatie als “anker” om de overige bestanden te vinden. Is de app al weg, dan zit je dus met z.g.n. “orphans”, bestanden die in de steek zijn gelaten. De meeste daarvan kun je vinden in de application support map, de cache map, de preference (pane) map en soms in de Contextual Menu Items map of de widget map (alle in de bibliotheek map te vinden)

Maar wil je het verder persé met een tool doen, dan kun je TrashMe eens proberen. Het is freeware en maakt nadat de app er op is gesleept aan de hand van een bepaald zoek algoritme een lijst met mogelijke “kandidaten” voor de prullenmand. Op dat moment staan ze dus nog niet in de trash en kun je eerst kijken of het programma geen onjuiste bestanden er tussen heeft gezet (b.v.b. omdat de naam er sterk op leek). Die kun je dan uitvinken. Verder beschermd het programma bepaalde standaard OS-X applicaties tegen wissen en kun je die lijst zelf uitbreiden.
    Het programma heeft ook een “smart” detectie: als je een app naar de trash brengt, komt automatisch die lijst met gerelateerde items te voorschijn, terwijl het programma zelf daarvoor niet hoeft te worden gestart.
    Al met al zitten er in dit programma veel features (zoals zoeken naar die “orphans”, widgets, plug-ins en preference panes) en heeft het goede ingebouwde beveiligingen tegen abusievelijk wissen want eerst heb je die lijst, dan gaat het naar de trash en dan pas moet je het daadwerkelijk wissen. (Waarbij de Finder dan óók nog eerst met een alert komt)

Bijdrager
    apple1499

Wel, Hansi2124, omdat ik zelf niet weet waar ze te vinden zijn. Hoe het komt dat ik weet dat deze bestanden zich op de mac bevinden? Via een demo van Clean my mac.

Bijdrager
    apple1499

Bedankt hendrik ijzerboot voor het advies!

Bijdrager
    leopard

Uit wat ervaring met al die tooltjes zoals Onyx en Clean my mac heb ik geleerd en ondervonden dat je Mac toch beter draait zonder die tooltjes. In het begin kon ik dit niet geloven en nu wel.

Bijdrager
    levidhuyvetter

http://alternativeto.net/software/cleanmymac/

Gewoon : google, “cleanmymac alternative”

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Uit wat ervaring met al die tooltjes zoals Onyx en Clean my mac heb ik geleerd en ondervonden dat je Mac toch beter draait zonder die tooltjes. In het begin kon ik dit niet geloven en nu wel.

Dat is helemaal waar. Maar er zit een behoorlijk verschil tussen CleanMyMac of Onyx en b.v.b. het programma TrashMe dat ik noemde. Want terwijl b.v.b. Onyx is bedoeld om via een admin wachtwoord in het systeem te rommelen verwijderd TrashMe uiteindelijk alleen maar een programma en de daaraan gerelateerde bestanden.

Bovendien zijn Onyx en zijn “neefjes” eerder bedoeld om reeds bestaande problemen op te lossen waarbij de gebruiker dan moet weten hoe en wat, terwijl programma’s zoals TrashMe eigenlijk zijn ontstaan als gevolg van het uitblijven van een in het systeem ingebouwde “un-instal” feature.

Bijdrager
    leopard

Ik heb Onyx eens een paar keertjes gebruikt en kon er alles terug installeren waar ik zeer bedroefd om was, al goed dat ik mijn belangrijke bestanden regelmatig verse backups neem. En met CleanMy Mac had ik een vervelend voorval dat er een paar spellen niet meer deden en deze terug moest herinstalleren. Nadien ben ik toch eens flik gaan nadenken. Ik gebruik echter nog AppTrap en voer zo eens 1 of 2 keer in de maand schijfhulpprogramma uit en alles blijft vlotjes en snel + stabiel lopen. En meer hoeft het niet te zijn.:lol:

Bijdrager
    JeroenRDV

Wat ik hieruit opmaak is dat er dus helemaal geen goede alternatieven zijn? Ook qua regcleaning en dergelijke niet?
    (ik kwam naar dit forum met de vraag of clean my mac goed te gebruiken was, en heb eerst even gezocht alvorens klakkeloos topics neer te plempen).

Ik ben in ieder geval al wijzer dat ik ver uit de buurt blijf van Onyx & Maccleaner etc, maar merkte dat het op mijn oude windows-systeem altijd wel scheelde als ik hem opschoonde. Ik heb net al gelezen in dit topic in welke mappen ik dan moet speuren, wat ik zeker ga doen, maar hebben jullie verder nog maniertjes om dingen op te ruimen/mappen die ik moet checken voor restbestanden etc?

Alvast Bedankt van deze nieuwkomer!

Bijdrager
    Hansi2124

Welkom nieuwkomer!

Als je al deze topics even snel doorgelezen hebt, zal je vast wel heel vaak zijn tegengekomen dat dit soort tooltjes gewoon niet nodig zijn. Je gooit hooguit een aantal kilobytes weg, terwijl je hd toch zeker wel 500GB is.

Bovenal: een Mac is geen Windows-pc. Dus je kan je al die moeite besparen om te zoeken naar minuscule bestandjes…..

Enjoy!

Bijdrager
    JeroenRDV

Hey Hansi2124,

Dank voor de snelle reactie! Ik heb het inderdaad gelezen, ik ben alleen de techneut zelve niet.
    Zoals Hendrik Ijzerbroot zei hoef ik in principe, als ik inderdaad wat zou willen cleanen mocht er wat te cleanen zijn, alleen dit even te checken?
    “De meeste daarvan kun je vinden in de application support map, de cache map, de preference (pane) map en soms in de Contextual Menu Items map of de widget map (alle in de bibliotheek map te vinden)”

Ik zit trouwens op een intel core duo 2 13.3inch alu met maar 160gb, dus voor mij is het dan al helemaal niet interessant denk ik:P

Bijdrager
    Hansi2124

Je hoeft er gewoon niets aan te doen. Je kan door een onwetendheid iets weggooien, waarvan je later pas merkt dat je het nodig hebt.
    Nogmaals: een Mac is gemaakt om mee te werken en plezier mee te hebben, niet om bestandjes die er niet toe doen op te zoeken en te verwijderen.;-)

Ik ben ook geen techneut, maar het lukt mij op deze manier al sinds 1996 zonder problemen…….

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden:
    Mac OS-X zit zo in elkaar dat er geen vertraging ontstaat door achtergebleven bestanden e.d. In tegenstelling tot Windows kent het geen chaotisch “register”. En mocht de Mac traag lijken, dan is daar een heel andere oorzaak voor. Opruimen helpt dan toch niet.
    Tools zoals de hier genoemde moeten alleen gebruikt worden in het geval van een probleem, en dan alleen nog als je echt weet waar je mee bezig bent. Het probleem is echter dat iedereen die vragen gaat stellen over deze tools dus juist NIET weet waar hij of zij mee bezig is….:eek:

Maar mocht je de drang voelen van een ‘voorjaarsschoonmaak’ dan is het hierboven door mij genoemde “TrashMe” wel handig. Het is vrij veilig omdat het pas na meerdere bevestigingen tot het uiteindelijke wissen komt.

Bijdrager
    JeroenRDV

Beste hendrik, daar was ik dus inderdaad al achter bij het doorspitten van de topics hier, niet klakkeloos 1 van deze cleaners aanknallen maar bewust toepassen wetende wat je probleem is.

In ieder geval bedankt voor jullie advies want hier kan ik dus echt iets mee(ironisch want ik ga nu dus niks doen).
    Maar bedankt in ieder geval en ik blijf hier zeker hangen!

Bijdrager
    Hansi2124

Goed idee! :thumbsup:

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.